כשמיסטר כגן הסתבך עם ערבות של 100.000 דולר

אני לא מאמין!" מימל מיסטר כגן בתדהמה. "רק כעת אני מבין איזה חוב גדול נפל על כתפיי כרעם ביום בהיר!" הוא לא האמין שידידו הטוב איל ההון ג'פרי ברנס יוכל לעשות לו דבר שכזה, אבל המציאות הכואבת דיברה בעד עצמה.

כל בני קהילת 'עם ישראל חי' שבאחת ממדינות אמריקה מכירים היטב את מיסטר דיוויד כגן. מלבד העובדה שהוא הגבאי ומנהל בית הכנסת הגדול שבמקום, הוא גם משמש כראש הקהילה והוא הרוח החיה בארגון ובהפעלת הווי החיים היהודים של תושבי הקהילה. כל האירועים החברתיים של בני הקהילה מאורגנים על ידו. בנוסף, הוא דואג לעזור לכלום בבעיות הבירוקרטיות שבהן נתקלים בחיי היום יום. מיסטר כגן לא היה סתם אדם בקהילתו, אלא אדם מוערך וראש קהילה חביב ואוהד שכמותו קשה למצוא במקומות אחרים.

אחד מידידיו הוותיקים, היה איל ההון ג'פרי ברנס, שחוץ מעסקי הנדל"ן המסועפים שלו ברחבי העולם, הוא היה גם סוחר מתכות גדול שעסקיו פרושים על פני כמה יבשות. באחד הימים החלו החברות שבבעלותו להיכנס לקשיים רציניים. בועת הנדל"ן האמריקאית התנפצה, וגררה עימה חברות גדולות מאוד לעבר התהום. גם החברה של ג'פרי נקלעה לחובות ענק, והוא נאלץ להיפטר מנכסים רבים במחירי הפסד. גלגל ההפסד המשיך להידרדר במורד התלול, עד שהחברה עמדה ממש לפני פשיטת רגל. ג'פרי נאלץ למכור את כל נכסיו ואף את אחוזתו הפרטית על מנת לשלם את החובות שאליהם נקלע, בשלב מסוים הוא היה זקוק להלוואה מיידית בסך 100,000$ מהבנק, כדי שלא יעקלו לו את החשבון. בצר לו הוא פנה אל האיש הטוב ביותר בסביבה, מיסטר דיוויד כגן, ראש הקהילה.

מיסטר כגן לא היה מודע לקשיים שנחתו בתקופה האחרונה על ראש ידידו , וכאשר הוא פנה אליו בבקשה לחתום על ערבות לבנק על סך 100,000$ הוא קצת התפלא על כך שאיל האון האגדי זקוק להלוואה בנקאית זעומה , אך לא עלה בליבו שום חשש והוא חתם על הערבות בשמחה.

לא חלפו שבועיים ובקהילת 'עם ישראל חי' נודע שמר ג'פרי ברנס 'האיש העשיר ביותר בקהילה' ירד מכל נכסיו, וברח עם אשתו וילדיו אל מקום לא ידוע. חברי הקהילה קיבלו את הידיעה ברגשות מערבים והיה צר להם על ידידם הטוב שנקלע לחובות עצומים, אך היחיד שקיבל זאת בתדהמה עצומה היה מיסטר דיוויד כגן שחתם לו על הערבות הבנקאית. מיסטר כגן ההמום, הבין שעוד כמה ימים הוא יקבל פניה רשמית מהבנק לשלם את סך ההלוואה שעליה חתם לפני זמן לא רב. הוא ניסה לאתר את ג'פרי בכל הדרכים האפשריות, הפעיל את קשריו הרבים בכל רחבי העולם, אבל כל אלו לא העלו מאומה. ג'פרי לא היה היחיד שאיבד את כספו באותם ימים קשים, מדי יום נודע על עוד ועוד אנשים, שברגע אחד איבדו את כל רכושם, ויחד עמם קרסו גם כמה בנקים גדולים בקול רעש גדול.

שבוע לאחר מכן הוא קיבל זימון לבנק על מנת לעשות הסדר חוב, להלוואה הגדולה בסך 100,000 $ שנפלה על כתפיו השחוחות. אשתו הנסערת, שעד אותו רגע לא ידעה למי בעלה חתם ערבות , אמרה לו שהיא בשום ואופן לא מבינה מדוע הוא צריך לשלם חוב של מישהו אחר, ודרשה ממנו לדעת מיהו אותו אדם שגנב את כספם וברח למדינה אחרת. מיסטר כגן שהיה אדם טוב ושקול בדיבורו, שקע במחשבות כמה רגעים, והשיב לאשתו היקרה לו שהוא לא רואה כל צורך לספר לה מיהו אותו אדם, מכיוון שזהו לשון הרע שלא יביא לה כל תועלת "אני עם הקשרים שלי, עשיתי את מירב המאמצים לגלות היכן הוא מסתתר, ולא עלה בידי, אין כל סיכוי שאם תדעי מיהו את תצליחי לעשות יותר ממה שעשיתי, ולכן זה יהיה סתם לשון הרע", הודיע מיסטר כגן לאשתו הנסערת. שנה חלפה לה במהירות, ומיסטר כגן הספיק קצת להתאושש מהערבות על תשלום החוב הגדול.

באותה תקופה קיבלו מיסטר כגן ואשתו הזמנה לחתונה של קרובי משפחה בניו יורק. השניים טסו לחתונה, וכשנכנסה גברת כגן לאולם הבחינה לפתע באשתו של ג'פרי ברנס שהייתה ידידתה משכבר הימים. גברת כגן שלא ידעה מאומה על מעללי בעלה של הגברת ברנס, נופפה לחברתה לשלום תוך כדי שהיא רצה לכיוונה. היא חיבקה אותה נרגשות ואמרה "מה שלומך? איפה נעלמת לכל כך הרבה זמן? אנחנו כבר כל כך מתגעגעות אלייך!" שאלה בהתרגשות את ידידתה, שרצתה שהאדמה תפצה את פיה ותבלע אותה מרוב בושה. גברת ברנס החליפה צבעים וניסתה להתחמק מהמקום, אבל גברת כגן לא ויתרה לה וכך התנהלה לה שיחה ארוכה בין השתיים ובסופה הן נפרדו לשלום בידידות.

באותו ערב ניגשה גברת ברנס לבעלה ואמרה לו "תראה, ג'פרי אני יודעת שאנחנו חייבים כסף להמון אנשים, אבל אישה צדיקה כמו גברת כגן לא ראיתי בחיים שלי, למרות מה שעשינו להם היא רצה אלי וחיבקה אותי כאילו כלום לא קרה. אני ממש מבקשת ממך! שתתאמץ יותר ובהזדמנות הראשונה שתצליח להשיג קצת כסף, הראשונים שנחזיר להם יהיו משפחת כגן!"
חודש לאחר מכן הגיעה לתיבת הדואר של משפחת כגן, מעטפה ובה המחאה בנקאית על סך 100,000$ לטובת החשבון של מיסטר דיוויד כגן. בואו נתאר לעצמנו מה היה קורה לו מיסטר דיוויד כגן כן היה מספר לאשתו מי היה הנוכל…!

מתוך עלון "אור שרה"

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.