"אתה ממש בחור מושלם", היא אמרה לו, "עכשיו אתה רק צריך לחזור בתשובה"

הרב דניאל חן, מספר על הסליחות בישיבת 'אור החיים', ועל הבחור הצעיר שלמד אתו בישיבה, ובתקופה האחרונה הם נפגשו אחרי שנים שלא התראו

"אתה ממש בחור מושלם", היא אמרה לו, "עכשיו אתה רק צריך לחזור בתשובה"

יעקב א. לוסטיגמן

 

ישיבת 'אור החיים' בירושלים, היא מעצמה אדירה של תורה, חסד, ובעיקר בעיקר חזרה בתשובה.

אלפי תלמידים כבר יצאו מהישיבה הזאת, ונפוצו בכל רחבי הארץ.

אם אתם מכירים רב במדרשה, ראש ישיבה של צעירים מתחזקים וחוזרים בתשובה, או סתם רב צעיר ונמרץ בבית הכנסת השכונתי, יש סיכוי מאוד גדול שהוא חזר בתשובה ולמד בישיבת 'אור החיים'.

 

למה?

 

כי הישיבה הזאת מלמדת את החוזרים בתשובה לא רק לדאוג לעצמם ולרוחניות שלהם, אלא גם לחזור למקום שממנו הם באו, לשכונה בה גדלו, ולעזור לצעירים נוספים לעשות את אותה הדרך שבה הם צעדו.

לא כל אחד מתאים להיות רב. רבים פונים לעבודת כפיים, למקצועות חופשיים שונים או אפילו ללמוד בכולל מהבוקר ועד הלילה בשקידה ומתוך אהבה גדולה לתורה.

לא כל תלמיד חכם מסוגל גם ללמד אחרים ולשאת דרשות בפני הציבור.

אבל רבים מאתנו כן יכולים, וכל מה שאנחנו צריכים כדי להצליח זה בעיקר לקבל הדרכה נכונה ולבנות את האישיות שלנו בצורה הטובה ביותר.

וזה בדיוק מה שעושים בישיבת 'אור החיים' בירושלים.

 

8,000 איש שואגים פה אחד

 

אבל למה אנחנו מדברים בכלל על ישיבת 'אור החיים'? האם התחלנו לעשות פה פרסומת לישיבה? לא ולא. זאת לא המטרה.

על ישיבת 'אור החיים' אנחנו מדברים בגל שיש לה פרויקט מאוד מאוד ייחודי ויוצא דופן. פרויקט הסליחות.

טוב, ברור ש'סליחות' זה לא משהו ייחודי לישיבת 'אור החיים'. בכל בית כנסת אומרים סליחות. בבתי הכנסת הספרדיים אומרים מראש חודש אלול ובאשכנזים רק בשבוע שלפני ראש השנה.

אבל בישיבת 'אור החיים' זה שונה לגמרי. שם אומרים סליחות לא במניין, ולא העשרה מניינים. שם אומרים סליחות עם 800 מניינים, כלומר 8,000 אנשים.

"בהיכל התפילה של אמירת הסליחות יש כ-4,000 מקומות ישיבה", מספר לנו הרב דניאל חן, בוגר הישיבה ומי שמופקד כיום על נושא קליטת התלמידים החדשים בישיבת 'אור החיים'.

"בעזרת הנשים יש כ-2,500 מקומות נוספים, ובאולמות התפילה שבקומות האחרות יש עוד אלפי מקומות, חלקם מלאים עד אפס מקום. בסך הכל נמצאים בסליחות כ-8,000 אנשים.

"לא כל לילה, אבל בלילות הראשונים של חודש אלול יש קהל עצום, וכך בכל לילות חמישי ומוצאי השבתות שלאורך חודש אלול והתקופה של עשרת ימי תשובה, וכמובן בערב ראש השנה וערב יום הכיפורים, בית הכנסת מפוצץ!!! אנשים עומדים במסדרונות, על המדרגות, בכל מקום אפשרי".

 

ומה כל כך מיוחד בסליחות ב'אור החיים'?

 

שליח הציבור כמובן, הלא הוא ראש הישיבה הגאון הצדיק רבי ראובן אלבז.

"לראש הישיבה יש כזה לב ענק, שכולם מרגישים אצלו כאילו היו בנו היחיד והאהוב. כשהוא מתפלל בקול ואתה עוקב אחריו, אתה נמס. אתה מרגיש את הקול שלו חודר לתוך הלב והכליות שלך, מטייל לך בחדרי הלב בעורקים והוורידים, ממיס אותך מבפנים. אתה מתחנן לקב"ה לסליחה ומחילה, מקבל על עצמך להיות אדם טוב יותר. זאת חוויה מטלטלת, ולכן אנשים באים מכל רחבי הארץ, בהמוניהם.

"השנה, שנת תש"פ, המצב כמובן שונה", מוסיף הרב חן, "אנחנו ב'מצב קורונה'. וזה אומר שבית המדרש מחולק לקפסולות עם מחיצות ניילון גבוהות שמפרידות בין קפסולה אחת לחברתה. הרבה פות אנשים באים, זה נראה שונה לחלוטין.

"אבל הרגש הוא אותו רגש, התפילה היא אותה תפילה, והגישה הרכה והאוהבת של הרב, היא אותה הגישה כמו בכל שנה".

 

לקלוט את החדשים

 

הרב דניאל מסביר לנו מה בעצם התפקיד שלו בישיבה.

"ישיבת 'אור החיים' היא ישיבה מאוד מפורסמת ומוכרת. כל מי שקצת מתחיל להתעניין בדת שומע עליה, ומטבע הדברים מגיעים לכאן הרבה מאוד צעירים שרוצים להתקרב ליהדות, רוצים להיכנס לישיבה.

"יש כאלו שבאים אחרי שלמדו במדרשה ואפילו בישיבה והגיעו למסקנה שהם רוצים להשתדרג ולהגיע לישיבה גדולה ומכובדת שבה הדרישות גם יותר גבוהות והתוצאות בהתאם.

"ויש גם כאלו שבאים לכאן אחרי שקנו בדרך כיפה, ממש בצעדים הראשונים שלהם.

"כמעט כל יום מגיע לכאן תלמיד חדש. יש ברוך ה' הרבה מאוד צעירים מתחזקים ובהתאם לכך גם יש הרבה מאוד פניות להתקבל לישיבה. ההנהלה מנסה לסנן קצת, מי שנמצא בתחילת הדרך מכוונים אותו למדרשות, לישיבות למתחילים, לא כל אחד מבין מה המשמעות של להיכנס לישיבה.

"נכון שזה משהו מדהים והרגשה שאתה לא הרגשת בחיים לפני זה. זה משהו שמעיף אותך לגובה ומכניס אותך למציאות חדשה לגמרי, אבל עדיין יש גם אתגרים שצריך לצלוח. זו לא קייטנה.

"לכן יש גם רבים שבאים ואחר כך מתחילים להתבלבל ואפילו קצת להתחרט. הם חושבים שכאן יקבלו אותם בזרועות פתוחות, יפרסו בפניהם שטיח אדום, הרי הם חוזרים בתשובה, מגיע להם, לא??

"אז זהו, שזה לא המצב כאן. בישיבה כל כך גדולה, אף אחד בכלל לא יזכור שהגיע בחור חדש. אתה עלול ללכת לאיבוד אחרי חמש דקות. כי זה לא כ"כ פשוט להסתדר לבד למצוא מיטה פנויה בפנימיה, למצוא מקום פנוי בבית המדרש, לחפש חברותא שילמד איתך, אתה צריך לדעת מתי השיעורים, לאיזה רב כדאי לך ללכת, באיזו כיתה עדיף שתלמד.

"אפילו מקום בחדר האוכל אתה צריך לארגן לעצמך, אחרת תישאר רעב. עכשיו תכנס לחדר אוכל עם 500 בחורים רעבים שסועדים ותחפש מקום ריק. אם יש לך קצת בטחון, תפנה לאחד שניים שלושה בחורים, תשאל, תבקש הכוונה ואחרי שתי דקות תמצא מקום פנוי. אבל אתה ביישן ומרגיש חוסר ביטחון… אתה עלול להישאר רעב חלילה…

"אז זה המקום שלי, הכניסו אותי לתפקיד של מי שאחראי לקבל את פניהם של הבחורים החדשים. אני עושה להם סיור בישיבה, מראה להם איפה כל דבר, עוזר להם למצוא מקום פנוי בבית המדרש ובחדר האוכל, משבץ אותם בחדר בפנימיה, מצמיד להם חברותא. את כל מה שפעם היית צריך מרפקים כדי להשיג, היום אני משתדל לעזור לך.

"כמובן שהקשיים לא נעלמו באופן מוחלט. כמו שאמרתי שי לנו בכל יום תלמיד חדש, כך שאני לא יכול לתת לכל אחד שירות מלא לאורך זמן וגם אני לא נמצא כאן 24 שעות ביממה אבל כן, זה בהחלט עוזר רבות לשמחתי ושביעות הרצון של התלמידים החדשים גבוהה הרבה יותר".

 

הציץ ונפגע…

 

הרב חן מספר לנו לסיום סיפור מרגש מאוד:

"אני הגעתי לישיבה לפני 16 שנה. תקופה קצרה אחרי, הגיע בחור שהתגורר באזור השפלה, וביקש להתקבל לישיבה. קיבלו אותו, והתברר שהוא לא יודע כמעט כלום. לא היה לו שום ניסיון בלימוד גמרא וכדו'.

"אני זוכר שהתיידדתי אתו, ואחרי תקופה הוא סיפר לי שהוא בכלל לא בא לכאן כי הוא רצה לחזור בתשובה.

"יש איזו צעירה שאני מכיר, שמאוד מצאה חן בעיני", הוא סיפר לי, "זאת בחורה שאני רוצה להתחתן איתה. לא פחות!

"היא גם מכירה אותי, ויום אחד פשוט אזרתי אומץ ואמרתי לה מה אני חושב.

"אחרי כמה דקות של מחשבה היא אמרה לי משהו שפשוט הכה אותי בתדהמה: "תשמע אלירן", היא אומרת, "אני מכירה אותך כבר הרבה מאוד זמן, ואני חושבת שאתה בחור מוצלח, מוכשר וטוב לב. הייתי מתברכת בבעל כמוך. אבל יש לי רק בעיה אחת איתך… אתה לא דתי!".

"התברר שהבחורה פשוט התחילה לחזור בתשובה, ומבחינתה לא היה שום ספק, היא מתחתנת רק עם בחור דתי.

"אני כל כך רוצה אותה, שהחלטתי לפחות לנסות. ביררתי קצת, שמעתי על ישיבת אור החיים ובאתי לכאן כדי לראות אם אני מסוגל לחזור בתשובה, אם יש סיכוי בכלל שזה יקרה".

עד כאן חלקו הראשון של הסיפור, אבל החלק שכל כך ריגש את הרב נתנאל, זה מה שקרה בתקופה האחרונה: "לפני זמן מה נקלעתי לאיזה בית כנסת שכונתי באחת מערי המרכז, ואת מי אני פוגש שם? את החבר הזה שלי, שלא היה בטוח אם הוא מסוגל לחזור בתשובה או לא.

"לא הייתי צריך יותר ממבט אחד כדי להבין שהוא לא פחות ולא יותר… הרב של בית הכנסת. תראה מה זה…

 

"והאמת שזה לא מפתיע כל כך, כי בישיבת 'אור החיים' כבר יצאו מאות, ואולי אפילו אלפי רבנים. הרב אלבז לא רק מלמד אותנו תורה, הוא מלמד אותנו להשפיע על אחרים, הוא נותן לנו תעצומות נפש, בונה לנו את האישיות יחד עם כל הצוות התורני המדהים שיש פה בישיבה. וכך נפוצו התלמידים בכל הארץ, ובכל מקום הם מקימים בתי מדרש, כוללי אברכים, ישיבות ומדרשיות, כדי להרבות תורה בישראל בסייעתא דשמיא".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.