רגע לפני ההתרסקות צווחתי "שמע ישראל"

סיפורו המופלא של הרב דניאל עשור, טייס, בודהיסט, מיסיונר וכומר שהבין בסופו של דבר שהוא בעצם יהודי.

יעקב לוסטיג

 

אילו הייתם פוגשים את דניאל עשור בגלגול הקודם שלו, סביר להניח שהייתם מזדעזעים מהשיחה אתו בצורה קשה מאוד. בעברית צחה הוא היה מנסה לשכנע אתכם להצטרף אליו ולהמיר את דתכם לנצרות. שנים לא רבות קודם לכן, עוד היה דניאל נזיר הינדואיסטי, מחסידיו של מהרישי יוגה המפורסם.

היום הרב דניאל עשור הוא יהודי חרדי לכל דבר. התורה היא כל מה שמעניין אותו בחיים, וקיום המצוות נמצא בראש סולם הערכים שלו. הנצרות, ההינדואיזם והחילוניות היו לו לזרא.

סיפור חייו של עשור הוא סיפור שגרתי של צעיר ישראלי שהצליח בחיים. לפרנסתו הוא עבד כטייס מסחרי, ואת חייו החליט לבנות בארה"ב. עשור היגר לארץ ההזדמנויות הלא מוגבלות, התחתן עם בחורה גויה, והקשר בינו ובין היהדות כמעט ולא היה קיים.

כשהחליט לחפש משמעות לחיים פנה עשור אל הרוחניות. הוא השתלב בקבוצה של נזירים אינדואיסטים תחת הנהגתו של מהרישי יוגה. במשך תקופה ממושכת הרגיש שהוא מתעלה למדרגות רוחניות גבוהות, מחזק את השליטה על עצמו ועל חייו.

"ידעתי שלמדע אין תשובות אמיתיות", הוא אומר. "היום כולם מבינים שלאוניברסיטה מגיעים כדי לחפש מקצוע, לא כדי למצוא אמת. כבני אנוש, אמצעי החשיבה שלנו מוגבלים. אנחנו רואים רק חלק קטן מהתמונה והשכל האנושי לבדו אינו מסוגל לפענח את חידת הקיום במלואה".

אחרי תקופה החל דניאל למאוס בדת ההינדואיסטית. הוא הבין שההינדואיסטים מוכנים אולי לוותר על הרבה מאוד דברים גשמיים כדי להתעלות מבחינה רוחנית, אבל על הדרך הם מוותרים גם על האמת: "ראיתי שרוב המצטרפים לקבוצות הללו הם כל מיני אנשים שמחפשים לברוח מהמציאות לעולם של דמיונות והזיות במקום להתמודד עם החיים".

את ההינדואיזם הוא נטש, אבל עדיין לא חשב אפילו לבדוק את תורת ישראל. "התקשורת החילונית עשתה עבודה טובה מאוד", הוא מסביר את תחושת הריחוק שקיננה בקרבו כלפי כל דבר שריח יהדות נודף ממנו. "גם בשלב זה לא ראיתי ביהדות אופציה ריאלית. במקום זאת פניתי לנצרות".

עשור הפך למיסיונר פעיל, ובהמשך הגיע למסקנה שהוא רוצה להיות כומר. הוא פתח בלימודי כמורה אינטנסיביים והעתיד היה נראה ברור מתמיד: בקרוב הוא צפוי להפוך לכהן דת נוצרי.

השינוי התחולל כשאחותו של דניאל שחזרה בתשובה, התחתנה עם גר צדק שהיה בעברו כומר נוצרי. כך נפגשו שני הגיסים: היהודי שבדרך להפוך לכומר, והכומר שהפך ליהודי. המפגש היה טעון מאוד, ובתוך זמן קצר שקעו שני הגיסים בוויכוחים סוערים סביב ענייני דת ואמונה. הכומר לשעבר שכנע את הכומר העתידי שהוא חי בעולם של שקר, והוכיח לו שוב ושוב שהנצרות אינה אלא אחיזת עיניים וזיוף מוחלט.

דניאל נטש את הנצרות, ועדיין לא הרגיש קרבה ליהדות. הוא נותר ריק וחלול. "היו כל מיני סימנים משמים, אבל לא פירשתי אותם נכון או שסתם בחרתי להתעלם מהם. וכך המשכתי לחיות כאדם חסר דת ואמונה, עם לב חלול שמרגיש אכזבה עמוקה מהעובדה שלא מצאתי את האמת".

התפנית החדה התחוללה ביום בהיר שלפתע הפך קריר וסגרירי: "הייתי בעיצומה של טיסה מסחרית לאחד האיים הקטנים במפרץ פלורידה", הוא מספר. "סופה טרופית הגיעה כמו משום מקום ואילצה אותי לשנות את נתיב התעופה, מה שלא ממש עזר לי להגיע למקום מבטחים.

"הייתי מעל האוקיינוס בלי טיפת דלק והתחלתי לאבד גובה", הוא משחזר וההתרגשות עדיין ניכרת בקולו. "בקרת הקרקע כיוונה אותי לנחיתת חירום, אבל בשלב הזה כבר איבדתי מנועים. פתחתי את הדלת במטרה לנטוש את המטוס, אבל למראה האפלה והגשם הבנתי שאם אני קופץ עכשיו אני מתרסק בוודאות. הייתי לכוד במטוס ללא מוצא".

המטוס התקרב במהירות לקרקע. לרב עשור לא היה שמץ של מושג אם הוא אכן ינחת על המסלול המוסדר, או שיתנגש בסלע משונן עם נחיתתו על הקרקע. האפשרות השניה נראתה סבירה הרבה יותר לנוכח החשיכה הכבדה ומזג האוויר הסוער במיוחד.

מד הגובה הראה שהוא נמצא במרחק של עשרות מטרים בלבד מפגיעה באדמה: "באותו רגע אחזה בי אימת מוות. לפתע, ללא הסבר וללא הגיון, השמעתי פתאום צווחה איומה, צרחה שהיא מעבר לכל המודעות שלי. צרחתי "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד".

המטוס קיפץ על מסלול הנחיתה כמו כדור פלא, כוחות החירום עמדו הכן כדי לטפל בגופתו של הטייס האומלל, אבל דניאל פתח את עיניו והבין שהוא נחת בשלום. באותו רגע חדרה אל מוחו ההכרה: אני יהודי. יהודי הייתי ויהודי אשאר". משם כבר היתה הדרך אל התשובה קצרה במיוחד.

תגובות:

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    "אפילו חרב חדה מונחת על תוארו של אדם אל מתייאש מן הרחמים"
    אשריהם ישראל

  2. יעקב says:

    אני רוצה ליצור קשר עם הרב

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.