מתי נחגוג את העליה לתורה?

שאלה

בני נולד בכ"ב באדר תשס"ו מתי מועד עלייה לתורה?

 

תשובה

שלום וברכה

הרבה מזל טוב לרגל הבר מצוה המתקרב
תאריך הבר המצוה עצמו, הוא כב אדר ב' תשעט, יום שישי פרשת שמיני, 29 מרץ 2019.
הבן נעשה גדול ומתחייב במצות מיום חמישי בשקיעת החמה באיזור השעה 18:00 שעון חורף.
שימו לב שביום שישי ככל הנראה כבר יונהג בישראל שעון קיץ.

העליה לתורה: מומלץ לוודא את המנהג בבית הכנסת שבו אתם מתכננים את העליה לתורה, למנוע תקלות, כיון שקיימים כמה מנהגים בתאריך הספציפי הנ"ל. ברשותכם אפרט את המנהגים השונים:

לפי הנהוג ברוב הקהילות שהבן עולה לתורה לעליית מפטיר בשבת שלפני הבר מצוה, הוא עולה לתורה בשבת פרשת צו טז אדר ב' תשעט, 23 מרץ 2019.
זה יוצא מצויין כיון שבשבת זו אין קוראים את אחת מארבעה הפרשיות ואין מניעה שנער לפני בר מצוה יעלה בשבת זו למפטיר. אך שימו לב שהוא יוצא יום לאחר שושן פורים [פורים של ירושלים] ויומיים לאחר הפורים.

יש קהילות שבהם נהוג שהחתן עולה לתורה רק לאחר הבר מצוה, במקרה כזה בנך אמור לעלות לתורה בשבת פרשת שמיני כג אדר ב', 24 מרץ 2019. שבת זו היא שבת פרה [בו קוראים למפטיר את פרשת פרה, אם הבן לומד לקרוא בתורה או את ההפטרה, יש לשים לב שהמפטיר וההפטרה אינם של פרשת שמיני אלא פרשת פרה].

יש קהילות שנוהגים שלא להעלות נערים למפטיר של ארבע פרשיות ולשבת הגדול, ובפרט יש המקפידים על פרשת זכור ופרה. במקרה כזה יש להעלות את הנער לעליה רגילה ולא למפטיר. אם אתם רוצים שהנער יעלה דוקא למפטיר, והמנהג הוא שלא להעלות את הנער לא בארבע פרשיות ולא בשבת הגדול, תאלצו לדחות את העליה לתורה לשבת לאחר חג הפסח [אין בעיה הלכתית בכך] כיון שהשבת הבאה היא פרשת החודש ואח"כ שבת הגדול, שבת הבאה היא ליל הסדר ואח"כ שבת הצמודה לשביעי של פסח.

באם לא ידוע לכם על מנהג כזה בקרב קהילתכם, ואתם מתכננים שבת עליה לתורה במלון או מנין פרטי, אין מניעה להעלותו לתורה בשבת זו, ואפשר לסמוך על הפוסקים המתירים להעלות נער בר מצוה למפטיר בשבת זו, ובפרט במנין פרטי.

אם אתם מעדיפים עליה לתורה ביום חול כדי שקרובים יוכלו להשתתף, או כדי למנוע ח"ו חילול שבת של קרובים שעלולים לבוא ח"ו ברכב, יש להעלותו לתורה ביום שני פרשת תזריע, כה אדר ב' 1 אפריל 2019.

הרבה מזל טוב, ויהי רצון שתרוו מבנכם הרבה נחת

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.