לאכול פיצה עם הקרטון…

למה יש כאלו שלומדים תורה ואינם חשים כל עונג רוחני? הרב אריאל אלבז מסביר.

אבידור רענן

מצוות תלמוד תורה מוטלת על האדם בכל ימות השנה ובכל שעות היום והלילה אבל יש יום אחד בשנה שבו לא רק שאין חובה ללמוד תורה, אלא אסור ללמוד תורה – זהו יום צום תשעה באב. לימוד תורה משמח את האדם ובט' באב אנו נוהגים מנהגי אבלות ונמנעים מכל דבר שגורם לשמחה, כולל לימוד תורה.

"יש בהלכה הזאת מוסר השכל חשוב שהוא רלוונטי לכל ימות השנה", אומר לנו הרב אריאל אלבז, ראש ישיבת 'אחינו הקדושה' בירושלים. "אנחנו לומדים מכאן שלימוד תורה הוא דבר חווייתי ומענג שאם עושים אותו בצורה הנכונה מביא את האדם למצב של שמחה. מסיבה זו לא לומדים תורה בבית האבל ולא לומדים תורה בתשעה באב פרט לדברים שקשורים באופן ישיר לאבל כמו הלכות אבלות או סיפורי החורבן".

רוב האנשים יגידו לך שלשבת מול ערמת ספרים גדולה ו'לשבור את הראש' מה כתוב בהם זו לא הנאה גדולה. למה לימוד תורה זה שונה?

"מי שחושב כך יש לי תשובה פשוטה מאוד עבורו" אומר הרב אלבז. "בוא ותצטרף לשיעור תורה אחד – כאן בישיבה או באחד מבתי החיזוק – ותבדוק בעצמך. בחיים לא תוכל לדעת מה זה טעם של פיצה אם לא תטעם ממנו, וכך להבדיל בחיים לא תדע מה זה טעם של תורה אם לא תטעם מהלימוד".

מה תאמר לבחור שיגיד לך שהוא כבר הצטרף לשיעור ולא חש את המתיקות שאתה מדבר עליה?

"אני אומר לו שהוא כנראה לא למד בצורה הנכונה. אם נחזור ברשותך למשל הפיצה – תאר לעצמך אדם שטעם את הפיצה והגיע למסקנה שהוא בלתי ראוי למאכל אדם. כשבודקים את העניין מתברר שהוא לא ידע שלא אמורים ללעוס את הקרטון שמתחת לפיצה… בדומה לכך מי שלומד תורה בלי הדרכה מתאימה ולא במסגרת הנכונה עשוי לקבל טעם גרוע בלימוד לא בגלל שהתורה אינה טעימה אלא משום שהוא פשוט לא אכל נכון. לכן אני מציע לכל אחד לבדוק קודם דרך מוקד 'אחינו' מהו השיעור המתאים ביותר עבורו מבחינת מיקום, שעה, תוכן ורמה לימודית, ובהמשך הרבנים והפעילים המסורים יתנו לו הדרכה צמודה שתביא אותו ללימוד תורה מתוך תענוג עילאי".

איך אתה מסביר את ההנאה שיש בלימוד התורה?

"נהנית פעם מארוחה טעימה? לימוד תורה זה האוכל של הנשמה. כמו שהקיבה, הגרון, הלשון, השיניים והחיך, כולם מותאמים בצורה אידיאלית לאכילת מזון גשמי אותו הדבר השכל, המחשבה, הרגש, הזיכרון וכל יתר הכלים הרוחניים של האדם מותאמים בצורה אידיאלית ללימוד תורה. אנשים שמשתמשים בכלים הללו למטרות אחרות לעולם לא ירגישו את תחושת השובע של מי שמספק לנשמה את המזון האמיתי שעבורו היא נבראה – התורה".
רוצה לדבר, לשאול מה זה ישיבה או כל דבר אחר ביהדות?

הרב אהרון מחכה לך בטלפון שמספרו 050-4141386 אפשר גם לרב שמעון 052-7636278 או לשיחת חינם ב 1800-20-18-19

וכמובן תוכל לפנות לרב של האינטרנט כאן באתר… לחץ כאן!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.