כשהתגלה לאבא שלי שאני לא כותבת בשבת הוא כעס עלי!!

ואמא שלי אומרת שאני עושה לה לא טוב עם זה

שאלה

שלום כבוד הרב, יש לי שאלה דחופה ביותר מכיוון שאם לא תענה אהיה בדילמה קשה ולא אדע מה לעשות.

ביום שני הקרוב יש לי מבחן במתמטיקה, אני גדלה בבית חילוני אבל משתדלת לשמור שבת כמה שאני רק יכולה ולפעמים הדבר התנגש לי עם מבחנים ואף על פי כן שמרתי את השבת ולא כתבתי. הבעיה היא שכשהתגלה לאבא שלי שאני לא כותבת בשבת הוא כעס עליי, אמר שאני אצטער על זה ושהציונים שלי ירדו. מצד אחד יש משהוא במה שהוא אומר ומצד שני אם האיסור בא מן התורה לחלל שבת ברצון זה חמור ואני משתדלת מאד לשמור אותה. הייתי רוצה שתתן עצות איך להתמודד עם המקרה. אני אומרת כבר עכשיו שאין שום סיכוי שאבא שלי לא ישים לב שאני לא כותבת, ויהיו צעקות וריבים מצד ההורים שלי (אמא שלי אומרת שאני עושה לה לא טוב עם זה).

לצערי הרב נאלצתי לשמור בסוד את רוב המצוות שאני עושה מההורים שלי כדי לשמור על אווירה נעימה בבית. אשמח לעצות!

נ.ב. אשמח שתבוא מנק' הנחה שלדבר איתם על כך שהדבר עושה לי טוב לא יעזור ויגרום לריבים.

תודה רבה וערב טוב

 

תשובה

שלום וברכה

קראת בכאב רב את מכתבך, מצד התפעלתי מעז רוחך, וההבנה העמוקה שלך. מאידך השתתפתי עימך בכאב העמוק, ובמציאות המאתגרת שאת עוברת.

אין שום ספק שאם השם נתן לך אתגר כזה, הוא מאמין בך, ויש לך נשמה גבוהה ומיוחדת, אני לא יכול  לומר שהשבת לא תהיה מאתגרת, אך אני בטוח בהצלחתך, ואני בטוח שבזכות השבת הקרובה שתשמרי עם ישראל כולו יודה לך, השבת היא מקור הברכה, וככל שיש יותר קושי בשמירתו, הוא מגדיל עשרות מונים את השפע והברכה שהשבת מביאה לך למשפחתך ולכל עם ישראל.

התפעלתי מחכמתך ורגישותך, והעובדה שאת מבינה מצד אחד את החשיבות לכבד את ההורים ולהשתדל להמנע מחיכוך עמהם, וניכר שאת מצליחה בחכמה ובתבונה ליצור אוירה טובה ועימה בבית. היי חזקה והמשיכי כך לכבד את ההורים כפי יכולתך, למרות שיש דברים שאסור לך לשמוע בקולם, כדוגמת כתיבה בשבת.

חשוב שתהיי בטוחה בעצמך שאת לא כותבת בשבת בשום פנים ואופן, כשתהיי בטוחה בעצמך והחלטית בענין, גם ההורים יבינו את זה, וגם אם בפעם הראשונה יכעסו, בסופו של דבר הורה שמח ומאושר כשהילדים שלו יודעים מה הם רוצים מעצמם ומשדרים עוצמה. ובסך הכל בת שומרת תורה מכבדת את הוריה הרבה יותר מאשר נערה חילונית מצויה, ובשלב מסוים הכעס יתהפך להערכה.

בכל מריבה כשההורים צועקים, מומלץ מאד להקשיב בשקט לדברי ההורה, ואח"כ לחזור על טענותיו ולשאול את ההורה האם הבנתי אותך נכון.

לדוגמא: 'אבא אתה אומר שאם אני לא יכתוב בשבת הציונים שלי יהיו נמוכים, ואני לא יצליח בחיים, וכו', האם הבנתי אותך אבא'. ע"פ רוב אביך יענה כן, והוא ירגע. אך יש מקרים שהוא יצעק עוד מעט, אל תבהלי, פשוט חזרי שוב על דבריו 'אבא אז אתה מוסיף ואומר לי שגם … האם הבנתי אותך'. הצורה הזאת יורידו את הטון, ההורים יבינו שגם אם את לא מסכימה את מכבדת ומבינה. צורה זו גם תתן לך כלי להבין מה כואב להורים, ומאידך לקחת את הדברים באוירה טובה וחיובית. תופתעי לראות את העוצמה בצורת שיחה זו.

צורת השיחה הזאת היא הצורה הראויה לכבד הורים גם כשאסור לקיים את בקשתם.

צורה זו גם גורמת שההורים ירגישו שאת מבינה אותם, ואת תהיי רגועה יותר. בצורה זו תמצאי רעיון שיתקבל על דעת ההורים, לדוגמא:

'אבא אני ילך עכשיו לישון ויהיה לי כח במוצאי שבת לדגור על החומר עד השעות הקטנות של הלילה'.

'אבא אם אני אכתוב בשבת בגלל נקיפות מצפון אני לא אקלוט את החומר, ואכשל במבחן, בא נדחה את הוויכוח על שבת לפעם אחרת'

או סתם לענות בעדינות אך בתקיפות 'אבא תבין גם את הצד השלי, אני לא יכולה לכתוב בשבת'.

זרקתי רעיונות אני לא מכיר את המציאות אצלך בבית, אך בצורה כזו בטוח יהיה לך רעיון כזה או אחר לעמוד בגבורה בנסיון.

בכל מקרה תתחמקי כמה שאת יכולה ותדחי את הוויכוח לשעה הכי מאוחרת שאפשרי.

אני לא מכיר אותך ואני יכול לענות רק מהמעט שהעלת במכתבך, לפי הדברים שאת מתארת יכול להיות מאד שכדאי שבהמשך בחלק מהשבתות תעשי בחברה דתית ובאוירה שבתית יותר.

אני מציע שתהיי בקשר עם לב לאחים 036145060 בשעות הפעילות עד שעה 16:00 [במקרה דחוף אפשר להתקשר 24 שעות והנך מועברת למוקד ויחזרו אליך די מהר], או עם נציג אישי של לב לאחים 0527632627. תבדקי איתם האם יש למשל מדרשיה עם פנימיה שמתאימה לך לשבתות, או לפחות פעילות תורנית או משהו מקביל. יש להם היצע רב ויש להם נסיון רב עם מצבים שמבט ראשון נראים לא פתירים בכלל, הם גם ידריכו אותך מנסיון עשיר שלהם כיצד ניתן להציג את הדברים בצורה שהוריך יסכימו לכך.

ושוב הרשי לי להביע את התפעלותי מכוחות הנפש שאת מגלה, ואין לך מושג כמה אבא בשמים גאה בך.

ברגשי הערכה על האתגרים הייחודים שאת עומדת בהם בגבורה

שאי ברכה והצלחה

בטוח בהצלחתך

שבת שלום ומבורך

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.