זו רק סגולה!

הרב אהרן זכאי, מחבר הספר תפילות וסגולות, מדריך איך צריך להתייחס לסגולות: "הכי חשוב זה להתפלל ולהאמין".

יעקב לוסטיג

 

במשך אלפי שנים נוהגים יהודים לעשות סגולות שונות ומשונות, לכל בעיה ועניין שהם מתמודדים עמו. סגולות לנשים עקרות, לשיפור הזיכרון, למציאת זיווג, ללידה קלה, לבריאות טובה ועוד ועוד.

הרב אהרן זכאי, מחבר הספר 'תפילות וסגולות' מסביר: "כשאנו באים להתעניין אודות סגולות, ואף לבצע אותן בפועל, כדאי שנזכור את הכלל הבסיסי, סגולה לא תמיד עוזרת. יתירה מזאת, הסגולה אף פעם אינה עוזרת כשהיא באה לבד, הסגולה טובה רק כשהיא באה בתוספת לתפילה.

"קשה לך? אתה רוצה למצוא עבודה שתכניס לך פרנסה מכובדת? תתפלל! את מחפשת את האיש שיעשה אותך מאושרת? תתפללי! זה הכי חשוב. גם סגולות זה דבר טוב כל עוד לוקחים אותן ביחס הנכון: תוספת לתפילה וחיזוק לאמונה.

"כל הרעיון של הסגולה", מוסיף הרב זכאי, "זה העניין של אמונה. הסגולה היא עשיית מעשה שיחזק את האמונה שלנו. הבבא סאלי הקדוש היה נוהג לחלק מים וערק לאנשים שבאו לבקש ממנו ברכות. הוא היה אומר: "לא המים עוזרים, אלא האמונה, אני לא נותן לכם מים, אני נותן לכם אמונה".

אבל לסגולה עצמה יש מקור, הסגולות הן לא חסרות כל טעם. לפעמים הטעמים ידועים לנו, ולפעמים לא, ובכל זאת אנו משתמשים בהן אם ידוע לנו שהסגולות הללו מגיעות ממקור כשר, ולא חלילה ממקור שאינו טהור.

השימוש בסגולות יש לו מקור עוד מימות חכמנו זיכרונם לברכה, ברחבי התלמוד הבבלי והירושלמי מובאות מספר דוגמאות לשימוש בסגולות, גם על ידי חכמי התלמוד בעצמם.

כאמור ישנן סגולות שהטעם שלהן ברור וידוע. כמו למשל הסגולה המובאת בתלמוד הבבלי, לבטוח בקדוש ברוך הוא. סגולה זו עוזרת להינצל מכל דבר רע. הטעם לסגולה הזאת ברור, הקדוש ברוך הוא רואה שאנחנו בוטחים בו וסומכים עליו, ובהתאמה מעדיף להתנהג אלינו בצורה יותר מגוננת ומסוככת.

מאידך, חלק מהסגולות נראות לנו בלי סיבה הגיונית, כמו למשל סגולה ללוות את האורח היוצא מביתנו, ובזכות סגולה זו הוא ינצל מתאונות או מקרים רעים בדרך. לא ברור לנו איך בדיוק העובדה שאנו מלווים אותו ארבע אמות (2 מטר) תגונן עליו ותסוכך עליו מהסכנות שבדרך, אבל חז"ל מציינים את הסגולה הזאת, ואף קובעים כי אנו חייבים להשתמש בה וללוות את האורחים שלנו כשהם יוצאים.

ושוב, הכי חשוב זה לזכור שלא העובדה שאנו מלווים את האורח מצילה אותו, ולא הפסוקים שאנו אומרים עוזרים לנו – את העזרה מגיש בורא העולם, את ההצלה רק הוא בעצמו מעניק לנו, אליו נשואות עינינו ולפניו נשפוך את לבנו בתפילה.

תגובות:

  1. ברסלב מאיר says:

    אמת !

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.