זה מה שאני למדתי מהמגפה הסינית

מגפת הקורונה מכה בעוצמה רבה. מה אנחנו צריכים ללמוד ממנה?

יעקב א. לוסטיגמן סין

 

מגפת הקורונה מכה בעוצמה רבה ברפובליקה העממית של סין, מפילה רבבות בני אדם למשכב, ועד כה קטלה מאות רבות מתוכם.

העולם כולו נערך לקראת המגפה הגדולה. בכל מדינה ומדינה מכינים חדרי בידוד, מרעננים ומחדדים נהלים, מצטיידים במסכות פנים להגנה מפני הנגיף, ומתדרכים את הצוותים הרפואיים כיצד לנהוג באנשים שיחלו במחלה חלילה.

סין עצמה מושבתת באופן כמעט מוחלט. עשרות מיליוני בני אדם מצויים תחת עוצר מוחלט, אינם יכולים לצאת מהבית למעט גיחות קצרות להצטיידות במוצרי מזון. כבישים נחפרו לרוחב כדי למנוע מעבר של כלי רכב מעיר לעיר ומשוכנה לשכונה, אנשים נועלים את דלתות ביתם ואינם פותחים לאיש, לא לשכנים לא לחברים ואפילו לא לבני משפחה.

אזרחים יושבים בכניסה לשכונות שונות, ומונעים כניסה של אנשים זרים לתוך שכונתם.

מעצמה בהשבתה.

אנחנו עדיין לא ידועים כיצד זה יתפתח, מה יקרה בהמשך. האם המגפה תתפשט חלילה ותגיע לממדים מפלצתיים או שמא היא תיעצר בקרוב וזה יסתיים באלף או אלפיים הרוגים ובזה יסתיים הסיפור.

אבל אנחנו כן יודעים שמכל דבר יהודי צריך ללמוד משהו, וגם מהמגפה הסינית יש הרבה מה ללמוד.

כל אחד יכול ללמוד ממנה לקח אחר, אבל כותב השורות בחר ללמוד כמה לקחים, והרי הם מופיעים לפניכם.

  • לאף אחד אין תעודת ביטוח

סין היא מעצמה עולה. מדינת ענק עם למעלה ממיליארד וחצי בני אדם. היא מייצרת מוצרי צריכה, מכשירי חשמל, פריטים שונים, כלי בית, צעצועים, מזוודות וכל דבר אפשרי, ומשווקת לעולם כולו. הצבא שלה הולך ומתעצם בשנים האחרונות, והיא הפכה לשחקן חשוב ומרכזי מאוד בניהול הכלכלה העולמית ובכל מה שקשור לקהילה הבינלאומית.

ובכל זאת, נגיף קטן שצריך מיקרוסקופ כדי לראות אותו, מצליח להתל ולתעתע במעצמה האדירה הזאת, משבית אותה באופן כמעט מוחלט, ומאיים לקטול מיליוני בני אדם שהמשטר השקיע רבות כדי שהם יהיו ממושמעים וצייתנים.

  • זהירות, זה מדבק

לפעמים אתה אומר לעצמך, מה רע שאתרועע מעט עם פלוני ואלמוני. נכון, אני יודע שהם לא בדיוק יראי שמים, ושהדיבור שלהם לא כל כך נקי, אבל היי… אני רק מדבר אתם קצת, לא לומד חלילה ממעשיהם הרעים…

אז זהו, שאין דבר כזה. מחלה זה דבר מדבק, ואדם שאינו ירא שמים, יש לו מחלה רוחנית. הוא יוצר סביבו גלים של הדבקה, הוא מדביק חברים בקרירות שלו, בציניות שלו כלפי כל דבר שבקדושה, בדיבור הלא נקי שלו, והחברים שלו מעבירים את זה הלאה. בדיוק כמו מגפה.

זה אומר שאנחנו צריכים להתרחק מאנשים כאלו, ובמיוחד אנחנו צריכים להיזהר שלא להיות בעצמנו אנשים שמפיצים מגפות. כל אחד מאתנו צריך להשגיח על עצמו שההשפעה שלו על הסביבה תהיה חיובית, ולא שלילית חלילה.

  • יש מנהיג לבירה

טוב, אני לא מתכוון ל'בירה קורונה', למרות שכולנו צוחקים על יצרנית הבירה הזאת שהסתבכה עם מחלה נוראה הקרויה על שמו של המוצר שהיא מייצרת.

אני מתכוון לדברי חכמי התלמוד זיכרונם לברכה שאמרו 'יש מנהיג לבירה', כלומר יש מנהיג למדינה, לעולם, זה הוא הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו.

עולם המדע מתיימר לדעת ולחזות הכל מראש. מדענים יודעים לשבת במשרדים ממוזגים ולספר לנו שבעוד כך וכך שנים העולם יקפא למוות. מדענים אחרים טוענים בלהט שדווקא התחממות גדולה צפויה לבוא עלינו, יהיו המון המון שריפות וכולנו נסבול מחום כבד מאוד.

המדענים יודעים הכל, עד שמגיע וירוס קטן ומשגע אותם.

אני לא מזלזל בכוחו של המדע. תורת הרפואה למשל, וכך גם מדעים אחרים, הם חשובים מאוד מאוד, הם עוזרים להציל חיי אדם, ומסייעים לאנושות בצורה שקשה לתאר אותה על גבי הכתב. אבל חשוב מאוד לזכור שאחרי הכל, בסוף בסוף, ובעצם זה לגמרי בהתחלה, יש מישהו שמנהיג את העולם, וזה הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו.

כשהוא רוצה, הוא משנה את הטבע. כשהוא מחליט, הוא משדד את מערכות הטבע. הוא יכול לקרוע ים לשניים, הוא יכול לגרום למים שיעמדו בערמה כמו שעשה בים סוף, הוא יכול לכבות את אור השמש כמו שעשה במצרים, או להוריד לעם שלם לחם מהשמים, יום יום במשך ארבעים שנה רצופות.

אז אנחנו חיים בתוך הטבע, משתדלים ללמוד את חוקי הטבע ולנצל אותם לטובתנו, אבל חשוב שנזכור שמי שיצר את הטבע נשאר גבוה ממנו בהרבה, ובסופו של דבר אנחנו צריכים לבטוח בו ולהתפלל אליו. כי הוא תמיד יכול לשנות את הטבע, גם אם הוא עושה את זה לאדם אחד קטן ושפל, שהתפלל לפניו מעומק הלב.

  • שנהיה בריאים!!

נסיים את המאמר הזה בהבעת תקווה עמוקה, ובתפילה נרגשת לבורא העולם, שיציל את עמו ישראל מכל רע, וירחם על מעשי ידיו, בני כל העמים, ויביא את המגפה לסיומה בהקדם.

רפואה שלמה ובריאות איתנה לכולנו!!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.