השבוע טיילתי בגן עדן

האמת שזה קרה לא רק השבוע. את הטיול הזה לגן עדן אני עושה מדי שבוע, וכמוני עושים אותו מאות אלפים יהודים נוספים. כן כן, גם אתם יכולים להצטרף אל הטיול המופלא הזה. הנסיעות וכרטיסי הכניסה – עלי!

השבוע טיילתי בגן עדן. לא נתנו לי להיכנס פנימה, הלוואי שאזכה לכך בבוא יומי לעבור לעולם שכולו טוב. אבל כן הצלחתי להרגיש את הטעם של גן עדן, לחוות את החוויה. טוב, לא ממש גן עדן, אבל דוגמית קטנה, טיפ טיפה מההרגשה הזאת של 'להיות בגן עדן'. לא תאמינו איזו הרגשה נפלאה זו היתה.

האמת שזה קרה לא רק השבוע. את הטיול הזה לגן עדן אני עושה מדי שבוע, וכמוני עושים אותו מאות אלפים יהודים נוספים. כן כן, גם אתם יכולים להצטרף אל הטיול המופלא הזה. הנסיעות וכרטיסי הכניסה – עלי!

**

חכמנו זכרונם לברכה מספרים במדרש, שכשרצה הקדוש ברוך הוא לתת את התורה הקדושה לבני ישראל, הוא הציע להם עסקה: אתם תלמדו תורה ותקיימו מצוות, ובתמורה אני אכניס אתכם לגן עדן לאחר שתסיימו את חייכם בעולם הזה.

אבל אתם בוודאי יודעים שחוש המסחר היהודי תמיד היה מפותח, והיהודים לא הסכימו לחתום על העסקה מבלי להיכנס לגן עדן כדי להבין במה דברים אמורים. אבל בכניסה לגן עדן עומדים סלקטורים חמורי סבר שאינם מאפשרים כניסה למי שאינו זכאי לכך, אז הקדוש ברוך הוא העניק לבני ישראל דוגמית קטנה, שיוכלו לחוות מעט מאותה חוויה נפלאה: "לא תוכלו להרגיש את גן עדן במלוא התגלמותו", אמר להם, "אבל קצת לטעום ולחוות טיפ טיפה מההרגשה הנפלאה הזאת, תוכלו מדי שבוע".

ואז הוא נתן להם את השבת.

בעיני רוחי אני רואה שחלקכם מרימים גבה בתמיהה גדולה: "אז זה המצב בגן עדן", אתם בוודאי שואלים, "אסור לנסוע, אסור לנגוע, אסור לגלוש באינטרנט ואסור לעשות סלפי עם הסלבריטאים? מה כל כך כיף בזה".

**

כדי להרגיש את הטעם המיוחד של השבת, כדי לחוש את האווירה המיוחדת, לחוות את הרגשות המיוחדים המציפים אותנו בשבת, צריך לדעת איך עושים שבת. אם תיקחו 'רד בול' ותמרחו אותו על המצח הוא לא ייתן לכם כנפיים, אם תריחו בקבוק שלם של ויסקי משובח לא תשתנה ההרגשה שלכם בכלל. אבל אם תשתו כוסית או שתיים מאותו הבקבוק האלכוהול יתחיל להשפיע לטוב ולרע – כל אחד בהתאם לדרך בה גופו מתמודד עם האלכוהול.

גם השבת היא משהו שצריך לדעת איך להשתמש בו. אפשר להישאר בבית במקום ללכת לעבודה, לשבת כל הערב מול מסך הפלזמה המרצד, להרים רגליים על גבי השולחן הסלוני ולכרסם ברצועות גזר דקיקות ומתובלות ברוטב אלף האיים. זה אולי נחמד, כמו להריח ויסקי, אבל זה לא הדרך בה משתמשים בשבת קודש. זו לא הדרך שבה תוכלו להגיע לטיול בגן עדן.

**

כדי לטייל בגן עדן צריך לא רק להימנע מעבודה בשבת, לא רק לקחת חופש מהעבודה. צריך גם לשמור שבת.

שמירת השבת מורכבת גם מפרטים מאוד קטנים. לחיצה על מתג החשמל להדליק ולכבות את האור – פוגעת בשבת ומסיטה את הרכבת מהמסילה המובילה אתכם לביקור בגן עדן. נכון שזאת לא עבודה קשה להדליק את האור, אבל שמירת השבת אינה בהכרח הימנעות מעבודה קשה. שמירת השבת היא הימנעות מעשיית 'מלאכה' שהיתה נעשית בתהליך בניית המשכן, בזמן שבני ישראל עשו דרכם במדבר ארבעים שנה לאחר צאתם ממצרים.

בשבת מותר לעבוד במשך שעות בהכנסת סלט ירקות גדול למאות אורחים. זו עבודה קשה אבל היא לא 'מלאכה' שיש עליה איסור. לעומת זאת, אסור לתלוש שערות בשבת, אסור ללחוץ על מתג החשמל, ואסור אפילו להוציא ממחטת אף לרשות הרבים בעיר שבה אין 'עירוב'. זה לא קשה, אבל זו 'מלאכה' שהיו עושים במהלך בניית המשכן.

כדי להשתמש בדוגמית שנתן לנו הקדוש ברוך הוא, אנחנו צריכים להיות נאמנים להוראות. להשתמש בה באופן השימוש המומלץ על ידי היצרן.

**

קשה מאוד להסביר למי שאינו שומר שבת, מה היא ההרגשה של שמירת השבת. זה כמו לעמוד עם עיוור על פסגות האלפים המושלגים ולתאר לו את הנוף המהמם הנשקף למרגלותיו. הוא אינו יודע כיצד נראה השלג הצחור, אין לו שמץ של מושג מה הוא המראה של העצים ירוקי הצמרת, כיצד נראה נחל מתפתל שמימו הזכים כמו בוקעים מבין קפלי האדמה ההררית והמושלגת, כמה פסטורלי הוא המראה של הציפורים היפהפיות המנתרות בתוך תמונת הנוף המקסימה הזאת ואיזה טאצ' מדהים מוסיפות הפרות הרועות באחו, כשפעמוני מתכת כבדים מתנודדים על צווארן.

העיוור יכול לשמוע, לחוש, להריח. הוא יכול להבין ולהשכיל, לקלוט את הרעיון של היופי המיוחד שבנוף המדהים הזה – אבל כל עוד לא ייפקחו עיניו והוא יוכל לראות את המראה הזה בעצמו, הוא לא באמת יבין על מה אתם מדברים אתו.

שמירת השבת היא תהליך. זה לא קורה בפעם אחת. אף אחד לא מבטיח לכם שאחרי שעתיים שבהם לא תעשו כל מלאכה כבר תתחילו להריח ריח גן עדן. זה מגיע עם הזמן, אחרי שמתרגלים לשחרר, להרפות את הלחץ, לצאת מהמרוץ השוטף שבו אנחנו נאלצים לקחת חלק ששה ימים בשבוע, להתפלל תפילת ערבית עם 'קבלת שבת', לקדש על היין לאור הנרות הדולקים עוד מערב שבת, לשבת עם המשפחה לארוחת שבת מיוחדת ורגועה לאחר שכל האוכל כבר הוכן מערב שבת, ועומד על הפלטה השומרת עליו חם, כדי שתוכלו לקחת ולחלק לסועדים בלי לטרוח במהלך הסעודה. כל אלו יחד תורמים לרוגע הנפשי המיוחד, ושמירת המצוות מוסיפה לכל אלו את ההרגשה המיוחדת הלקוחה מגן עדן. להרגיש את הטעם, להרגיש שייך, לחוות את הקשר העמוק עם שרשרת הדורות של העם היהודי.

צאו לדרך, ולא תתחרטו על הטיול השבועי והמופלא הזה.

נסיעה טובה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.