הנשיא טראמפ, הרים את אצבעו למעלה ואמר: זה היה אלוקים. בזכותו

מחוויותיו של הכתב החרדי היחיד בבית הלבן, ג'ק (יעקב) טורקס

 "שב, אני מכיר את המשך השאלה שלך", אמר נשיא ארצות הברית לכתב החסידי המזוקן, זעמו הולך וגובר. כשהכתב ניסה להוסיף עוד כמה מילים, קטע אותו דונלד טראמפ: "שקט, שקט", הוא גער בו. "הוא אמר שישאל שאלה פשוטה, והוא לא עשה זאת", אמר הנשיא בכעס. "אני האדם הכי פחות אנטישמי שאתם מכירים בחייכם והאדם הכי פחות גזעני!", הוסיף בכעס.

התיאור שלעיל לקוח מתוך אירוע מביך שאירע בין נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לבין הכתב החרדי היחיד בבית הלבן, ג'ק (יעקב) טורקס. טורקס, שנמנה בדרך כלל עם הכתבים האהודים על הנשיא, שאל אותו על מצב האנטישמיות בארה"ב חודש לאחר שטראמפ נכנס לבית הלבן, וזה האחרון- שהמתקפות עליו מכל עבר בנושא הזה הקפיצו אותו, הגיב ברגישות יתרה.

ההשתלחות הזועמת של הנשיא ה-45 בכתב החסידי זכתה לתהודה בכל רחבי ארה"ב והעולם, ומיקדה את הפוקוס באיש הצעיר שממלא תפקיד כה חריג כיהודי חרדי.

 

במשעול הקמפיין, עם הנשיא

ג'ק טורקס, או בשמו המלא יעקב טרקלטויב, מעורר סקרנות רבה בשל העיסוק הייחודי שלו, ולא רק בגלל הזעם שספג מהנשיא טראמפ שבועות אחדים לאחר שמונה לתפקידו. מאז נכנס דונלד טראמפ לבית הלבן, משמש טורקס כנציג המגזין החרדי AMI בבית הלבן. במסגרת תפקידו הייחודי, אין לו רגע אחד משעמם. לא רק בגלל שהוא נמצא בצומת העצבים של המעצמה מספר 1, אלא בעיקר בגלל מי שמאייש את תפקיד הנשיא כרגע.

"נכנסתי לתפקיד כתב בבית הלבן בינואר 2017, לאחר הכתרתו של דונאלד טראמפ לנשיא", מספר לנו טורקס, חסיד ויזניץ-מונסי, בראיון מרתק. לא קל להשיג את טורקס לראיון. רבים משחרים לפתחו ומנסים להבין ממנו איך זה לסקר את הבית הלבן של טראמפ כיהודי חרדי.

בניגוד למה שאולי אפשר לחשוב, טורקס אינו היהודי הדתי היחיד שמסתובב במסדרונות הבית הלבן: "יש כאן לא מעט יהודים שומרי מצוות , בפרט כיום- בתקופת הממשל הנוכחי. יחד עם זאת, לא פשוט בכלל להיות יהודי חרדי שעובד במהלך ימות השבוע בבית בשדרות פנסילבניה. האתגר הכי קשה הוא הקפדה על תפילות במניין".

 

אין מניין קבוע בבית הלבן?

"יש פה ושם מניינים בבית- בעיקר מנחה וערבית, אך לא באופן קבוע. יש אומנם יותר ממניין יהודים דתיים שעובדים בבית הלבן, אבל הם מפוזרים על פני כל הקומפלקס הענק. לפעמים, כאמור, מתקבצים כמה יחד ואז אני מצטרף לתפילה במניין, בדרך כלל אני מצליח איכשהו להתפלל מנחה ומעריב במשרד, אך בפעמים אחרות- האתגר להגיע לבית כנסת הוא גדול. התנועה כבדה, וזאת משימה מורכבת ביותר".

 

אתגר משמעותי נוסף עבור טורקס כיהודי חרדי, הוא האוכל: "להשיג אוכל כשר למהדרין ברדיוס הקרוב לבית הלבן, זה דבר קשה מאד. אין הרבה אופציות".

 

אין אוכל כשר בבית הלבן?

"יש מכונת חטיפים ויש קפה 'סטארבקס'. יש בסביבה גם חנויות בהן ניתן לרכוש חטיפים כשרים, אך לא יותר מכך. כשאתה בבית הלבן כל השבוע, אתה חייב להיערך מראש. אני מתכונן מבעוד מועד ומכין אוכל לכל השבוע. אשתי מכינה עבורי".

טורקס מתגורר בניו-ג'רזי, במרחק של כשעתיים וחצי נסיעה מוושינגטון די.סי.: "בכל יום חמישי אני חוזר הביתה ושוב בתחילת השבוע בבית הלבן. זאת עבודה מאתגרת ומעניינת מאוד".

 

אתה לא נתקל בתגובות חריגות? בתהיות לגבי אמונתך הדתית? הלבוש ה'משונה'?

"לא זכורות לי כל שאלות מן הסוג הזה לאורך שנות עבודתי. צריך להבין כי רבים מהעיתונאים בוושינגטון הם יהודים, חלקם ממלאים את התפקיד הזה במשך עשרות שנים. אנשים כאן יודעים הרבה על יהדות. הם מבינים ומקבלים אותי. גם העובדה שבבירת ארה"ב יש אנשים בכל רחבי העולם- מכל הסוגים, מסייעת. רגילים כאן ל'חריגים'".

אחרי יותר משנה של עבודה אינסטנסיבית, אנחנו מבקשים להחזיר את טורקס ללילה הדרמטי ב-8 לנובמבר 2016, אז ניצח דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות, הישג שנתפס כמדהים וכמעט לא מציאותי. טורקס היה אחד העיתונאים שהצליחו להחליף כמה מילים עם הנשיא הנבחר והנרגש, ואף שאל אותו שאלה שנענתה בתשובה מעניינת: "שאלתי את הנשיא, 'איך הצלחת לנצח'?"

 

ומה הוא השיב?

"הוא הרים את אצבעו למעלה ואמר: 'זה היה אלוקים. בזכותו'. זה היה רגע מלא עוצמה. נשיא המעצמה החזקה בתבל מודה ברגע המרגש והדרמטי בחייו, רגע של נצחון מסחרר, כי לא הוא- אלא כח עליון, הוא שהביא לנצחונו המהדהד בבחירות".

האווירה הטובה והאוהדת כלפי אנשים דתיים בבית הלבן מקלה על טורקס את העבודה. אף על פי שבניגוד ליתר חבריו העיתונאים שבוע העבודה שלו קצר יותר בשל שבת קודש, הוא סבור כי הוא מצליח להשלים פערים כמו כולם, ואולי אפילו יותר: "מטבע הדברים, אני לא מחובר בשבת ולו לבדל של אינפורמציה על מה שקורה בבית הלבן. תכל'ס , זה מה שגורם לי לתת אקסטרה עבודה ביום חמישי ובמוצאי שבת. מה גם שבניגוד לעיתונאים אחרים שנשחקים מהעבודה בכל יומת השבוע, בתחילת כל שבוע אני מגיע לבית הלבן עם אנרגיות הרבה יותר חזקות".

(מתוך יתד השבוע חוה"מ פסח תשע"ח גליון 317)

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.