המרוץ לנשיאות – לא בשבת!

ג'ו ליברמן, יהודי דתי ופוליטיקאי אמריקאי ותיק ומוכר מאוד, כמעט הפך לסגן נשיא ארה"ב, מה שלא הפריע לו להקפיד לכל אורך הדרך על שמירת השבת ועל כבוד השבת.

יעקב לוסטיג

 

קמפיין הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2008, היה אולי אחד המוזרים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. זאת, משום שהמתמודד על משרת סגן הנשיא היה הסנאטור היהודי ג'ו ליברמן, שבמקרה או שלא במקרה הוא יהודי דתי המקפיד על שמירת השבת.

ליברמן לא השתתף בכנסי בחירות שהתקיימו בשבת, ולא פעם נדחו הכנסים והפגישות החשובות במיוחד כדי שהוא יוכל להשתתף בהם.

אירע פעם, בלי קשר להתמודדות שלו לנשיאות, שהצבעה היסטורית שנערכה בסנאט על תוכנית האיזון הכלכלי, נדחתה במספר שעות והתקיימה בשעת לילה מאוחרת, משום שהיא היתה אמורה להתקיים בעיצומו של חג ראש השנה היהודי. ליברמן הבהיר שהוא לא יוכל להשתתף בהצבעה, ובמיוחד לכבודו המתינו כל 99 חברי הסנאט האחרים, עד שהחג יצא והוא הצליח להגיע לסנאט מבלי לחלל את החג.

בראיון לעיתונות סיפר ליברמן על אחד הקטעים המצחיקים שעברו עליו, כשהשתתף בפגישה יחד עם אל ג'ון מק'קיין שהתמודד אז על הנשיאות, וליברמן היה אמור להיות סגנו אם הם היו מנצחים. הפגישה היתה בשבת, וליברמן הסכים להשתתף בה בתנאי שהיא לא תכלול חילול שבת. ואכן הפגישה התקיימה במקום יהודי.

השניים עלו יחד במעלית השבת, ומק'קיין ניסה כל הזמן ללחוץ על הכפתורים כדי שהמעלית תעלה לקומה העשירית. הבעיה שבכל קומה נעצרה המעלית, דלתותיה נפתחו והיא המתינה שתי דקות לפני שהמשיכה לקומה הבאה.

"עד שהגענו לקומה העשירית", סיפר ליברמן בראיון לעיתונות, "הצלחתי להסביר למק'יקיין מה זה מעלית שבת…".

לדבריו: מק'קיין הוא לא אדם סבלני מאוד, אבל אחרי ה'טיול' הזה במעלית השבת הוא הודה באוזני שהיא לפחות לימדה אותו שיעור בסבלנות.

אגב, ליברמן חיבר אפילו ספר מיוחד העוסק בחשיבות השבת. הספר נקרא 'מתנת המנוחה', והוא פונה לבני כל העמים, ומדגיש את החשיבות והתועלת שהפיק ליברמן משמירת השבת. בספרו הוא מציע גם לבני עמים אחרים לשבות ביום השבת, או ביום אחר בשבוע, ובמשך יום המנוחה להימנע לחלוטין משימוש בטלפון או במחשב, מנסיעה ברכב או הדלקת אור.

"השבת מכניסה הכול לפרספקטיבה ומזכירה לי איך הגעתי למקום שבו אני נמצא. זו תוצאה של היצירה שלי בידי אלוקים בששת ימי המעשה. השבת מעניקה ממדים נוספים לאחריות שמוטלת עליי", הוא אומר. "מלבד זאת, זה הזמן שלי לבלות עם בני משפחתי ועם חבריי ואפשרות לאתנחתא במטרה להכין את עצמי לחזרה לקראת שבוע נוסף של פעילות בכוחות טריים ובהירתמות מחודשת. לכן אני חש בר מזל על היותי שומר תורה ומצוות ושובת בשבת".

  • לא נתקלת בתגובות כועסות לפעמים על כך שאתה שומר שבת ונמנע מהגעה לפגישות חשובות וכדו'? נשאל ליברמן.

"קרה שכעסו עלי או התייחסו אלי כמו לאדם מוזר", הוא מספר. "בעיקר כשעשיתי את תחילת דרכי בפוליטיקה של ארה"ב. כשדחיתי על הסף הזמנות לאירועים ופגישות שהתקיימו בשבתות אנשים היו מופתעים, קצת המומים ולעיתים גם כועסים. אבל כשהסברתי שהסיבה היא דתית וכשהם נוכחו לדעת שאני דוגל בעיקרון באופן עקבי, לא רק שהם הבינו אותי, אלא גם קיבלו זאת ברוח טובה ומכבדת".

 

"באופן כללי", הוא מסכם, "אני חושב ששמירת השבת לא פגעה בקריירה הפוליטית שלי, אלא להפך. היא עזרה בטיפוח שלה. אחרי הכול, יותר מתשעים אחוז מהאמריקאים מאמינים באלוקים, ויותר ממחצית התושבים אומרים שהם הולכים להתפלל. אנשים מכבדים את העובדה שאני דתי, גם אם הדת שלי שונה משלהם".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.