בעלי לא מוכן בשום אופן לעשות לבננו ברית מילה, מה אעשה?

שלום לרב.

אנחנו זוג חילוני, אך בעלי דתי לשעבר. אני בהיריון ויש לי בן, ולי מובן מאליו כשיוולד נעשה לו ברית מילה.

הבעיה שבעלי לא מוכן בשום פנים ואופן לעשות לו ברית, הוא ממש מתנגד לזה בכל תוקף והדבר גורם למתיחות גדולה בנינו. עד כדי כך שאני מרגישה שזה יכול להפריד בנינו.

מה הרב ממליץ לעשות בעניין?

תודה

יעל

 

שלום וברכה

קודם כל הרבה מזל טוב וקבלי את ברכותי שתהיה לך לידה קלה ותראי הרבה נחת מבן זה, ומשאר הילדים בהמשך.

נחישותך לקיום מצות המילה למרות האתגר המורכב מעוררת השתאות, הדבר מוכיח עד כמה למרות שאת מצהירה על עצמך כחילונית את קשורה בלבך בקשר חם ואוהב לתורת ישראל.

מדובר באחד המצות המיוחדות ביותר של עם ישראל, מצוה שעימה כרת האלוקים ברית עם אברהם אבינו לפני 4230 שנה בדיוק, ומדובר בחוליה המקשרת אותנו לאבות אבותינו במשך 4230 שנה, לעם הנפלא ביותר שקיים, לאומה שהעניקה לעולם יותר מאומה אחרת.

אברהם אבינו שניפץ את עבודת האלילים, והנחיל לעולם את התפיסה המופשטת, ואת העובדה שישנם דברים מעבר לתפיסה החושית הפשוטה. הוא העביר לנו את המתנה הנפלאה ששמה ברית מילה.

העובדה שגם אנשים הרחוקים מאד מקיום כל סממן יהודי מקפידים על מצות מילה לעיתים קרובות במסירות נפש, מוכיחה עד כמה גם אנשים המצהירים של חילונים לחלוטין עדיין חלק מעם ישראל ותורת ישראל. ועד כמה ברית המילה הוא הסמל של עם ישראל.

להסביר את הנושא אפשר להמשיל את הדבר לאדם שהיה לו עסק מצליח, הוא אהב את עסק ונקשר עימו. לימים נוצר לו קושי להמשיך לנהל את העסק, והוא סגר זמנית את העסק, שנים עמד העסק שומם ומעלה חלודה, עד שביום בהיר הוא הוריד את השלט. בהורדת השלט הוא הצהיר כי הוא התייאש לגמרי מכל קשר עם העסק האהוב עליו בעבר, וכי אין בדעתו לחזור שוב לעסק המכניס והאהוב מהעבר.

ברית מילה הוא השלט של עם ישראל!!!

לך אישית אני אוסיף, כי הרמב"ם שהיה גדול הרופאים של ימי הביניים כותב, כי אדם שנימול שולט על יצריו פי כמה מאדם שאינו נימול. ולא צריך לפרט איזה טובה זה לילד לתת לו כח ועוצמה לשלוט על יצרים אלו. אם כי לבעלך לא כדאי להעלות טענה זו מכמה סיבות.

במקרה שלך, קרוב לוודא שבעלך עבר טראומה קשה בהיותו דתי והוא משליך זאת על כלל הציבור הדתי ועל תורת ישראל, ולכן חשוב לו מאד לנתק את עצמו, ולכן חשוב לדבר איתו בשפה רפואית, למרות שאנחנו מקיימים את המצות משום שאנחנו סומכים שיוצר האדם יודע ברית מילה מהוה סמל של מצוה שהמחקרים בימינו מוכיחים עד כמה היא נכונה. העמדה של העולם הרפואי שמומלץ שלא לבצע ברית מילה בשבעת ימיו הראשונים של חייו, אך מהיום השמיני מומלץ לבצע אותו כמה שיותר מוקדם.

מרבית הרופאים בפרט האמריקאים ממליצים לבצע ברית מילה. הדבר מונע את סרטן הערלה, ומסייע מאד להיגיינה של המקום, ומונע דלקות רבות. ברית מילה פופולארית מאד מסיבה זו בארה"ב, [באירופה המילה נתפסת כמשהו יהודי, ואירופה עדיין רוויה ברגשות אנטישמיים עזים, לפחות ברמה שלא לעשות לילדים משהו יהודי].

חשוב גם להעלות את הטענה שבמציאות הישראלית סביר להניח שכל חבריו היהודים יהיו נימולים, והדבר בהחלט לא נעים בלשון המעטה להיות שונה, בפרט בחברת הנוער הישראלי היום.

תשתדלי כמה שפחות להעלות לו את הנושא היהודי, כי אי אפשר לדבר עם אדם שעבר טראומה.

המשימה שלך מאתגרת אך אני בטוח בהצלחתך

זכות המצוה דוקא כשהיא באה בקשיים תביא לביתכם שפע ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

נ.ב. אם תצליחי בתהליך איטי מאד להחדיר לבעלך את המציאות שלמרות שנראה שהוא סבל איזה סבל נוראי, לא כל הדתיים כאלה, ולא כל הדת היהודית כזו, ויש גם יהדות מאירה פנים וכייפית, אני לא מתכוון שהוא יתקרב לדת או יקיים מצוות, אלא רק שישתחרר מתחושת האנטי, זה יהיה מתנה נפלאה לבעלך, כיון שכל אדם שמצליח לשלוט על הטרואמה שלו מרגיש מצויין עם עצמו. זה תהליך שאמור לקחת שנים, וכוונתי שבחכמתך תצילחי למצוא משהו זעיר פה ושם מפעם לפעם.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.