איזה מילה יש רק בעברית?

אהלן גייז וואָט סַאפּ?

מאת: מענדי בעברית

אהלן גייז וואָט סַאפּ?

אַה סליחה, בעצם בעברית תקנית אני אמור לשאול שלום חברים מה נשמע…

מי מכם יודע מה זה צְפִירוֹר? (צָ'קָלָקָה בסלנג שלנו…) ומה זה פַּרְצָנִי? (אִימְפּוּלְסִיבִי בהגדרות המוכרות…) ובטח לא ידעתם שבעברית תקנית סלולרי שווה תָּאִי, זה בסדר גם אני לא ידעתי עד שלא ראיתי את זה באתר הרשמי של ה'אקדמיה ללשון העברית'. (שאגב מלעיזים עליהם שהתיבה 'אקדמיה' היא לועזית אבל זה לא נורא כי הם יכולים להחליט על זה בישיבה הבאה שזה דווקא כן בעברית…)

אבל מה קרה שנדרשתי לחקר הלשון העברית? מה אני משועמם? אַזֶהו שלא. אני גם דובר במיקס ישראלי שזה אומר קצת ערבית קצת מרוקאית וקצת אידיש מתובל בקללות וסלנג והנה לנו שפה לתפארת מדינת ישראל.

אבל השבוע בא אלי חבר אינטליגנט ואתגר אותי קשות, הוא שלח לי חידה: "איזה מילה יש רק בלשון העברית שאין בשפות אחרות?"

והאמת, וואלה נְבוּכוֹתִי… מילה שיש בעברית בלבד אנא אערף, אולי פלאפל, נו מה אתה בא לי עכשיו בחידות, אבל הוא לא ויתר הסטודנט האינטליגנט הזה שאין לו שום דאגות בחיים חוץ מלגלות איך מאייתים בעברית קומבינה או פַַּרַנטֵלַה…

אז התחלתי לחפור קצת במרחבי המִרְשֶׁתֶת (אינטרנט בעברית מדוברת) ולא גיליתי כלום כמובן, עד שבסוף הוא הואיל בטובו לגלות לי שהמילה שקיימת רק בלשון העברית היא: "אסור".

בכל השפות יש "לא מותר" או משהו דומה, רק אצלנו יש את ה"אסור" הזה המפחיד.. אסור! הי נו נו נו אסור!

כך על פי טענתו של ידידי המלומד העברי.

אוקיי, פְּסֶדֶר, אמרתי לו, איפה זה בדיוק נוגע לי בחיים רק תסביר לי כאילו שאני אדע.. מה אני אמור לעשות עם המידע הזה בדיוק? והא בתגובה הניף ידו בייאוש והמשיך בדרכו תוך שהוא מפטיר 'ממך כבר לא יצא כלום'…

אבל כשנסעתי הביתה אחרי העבודה ישבתי לבד רגוע באוטו ושחזרתי איך עבר היום ואז ככה בלי לשים לב התחילו לעלות המחשבות מה ההסבר בעצם שרק בעברית יש את ה"אסור" הזה, כאילו מה זה אומר לנו, מה מסתתר פה.

הרי עברית זה לשון הקודש במקור, הלשון שבורא עולם דיבר בו ונתן בו את עשרת הדברות לעם הישראל, 22 אותיות קדושות שמזה מתחברים כל צירופי השמות הקדושים של הקדוש ברוך הוא והמלאכים שלו, זו לא עוד שפה של קשקושים וקללות שמישהו המציא, זו השפה שבורא עולם כתב בה באש שחורה על גבי לבנה את התורה הקדושה שכל נשמות ישראל מרומזים בה בסודות נסתרים.

ואם רק בשפה הזו יש את השם תואר: "אסור", זה לא מקרי בכלל, ובוודאי יש בזה עומק מדהים ובוודאי כבר דנו בזה הבלשנים במשך הדורות.

והבנתי פתאום שנכון. רק לנו אסור, מה שלכולם מותר לנו אסור! אבל אסור בקטע טוב כמובן…

רק ביהדות ורק ליהודים יש את המושג איסור, וזה מה שמבדיל אותנו מכולם, יש את כל העולם שלהם מותר ולכן הם מכונים עם הדומה לחמור, ויש את היהודים שלהם יש הגבלות ואיסורים שזה מה שהופך אותנו לעם הנבחר ולכן אבינו הרחמן בחר בנו להיות בניו אהוביו.

כי בן אדם שעושה מה שבא לו וככל העולה על רוחו אינו בגדר בן אדם ולרוב הוא מוצא את עצמו דוהר במהירות של 250 קמ"ש לתהום של החיים שלו ועד שהוא לא לומד לשים קצת בלמים לדחפים שלו זה לא נגמר בטוב מה שנקרא.

אז קְלֶטו ּאת זה ותפנימו, אני יהודי ויש לי כבוד עצמי, לא מתאים לי לצחוק מכל בדיחה, ולא להכניס לפה כל דבר, ואני שומר על עצמי ועל השלמות שלי ועם כל האיסורים האלו שמשחררים אותי מהשעבוד לכל ההתמכרויות המיותרות אני נהיה בן חורין אמיתי, נסיך בן של מלך.

בהצלחה שיהיה לנו 🙂

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.