אסטרולוגיה, האם להאמין?

בואו נעשה סדר: כוכבים, מזלות ואסטרולוגים בעיני היהדות

משה ויטמן

נרצה או לא, אנחנו מוקפים בנבואות. ממדור האסטולוגיההמופיע בכל עיתון, טלפונים חמים לשאלות בוערות, תוכניות רדיו, קוראי בקפה, בתה ובצלחת, מגידי עתידות ומבינים במזלות ומה שכחתי?

נדמה שבעולם של ימינו, כולם רוצים מאוד לדעת מה יילד יום, במה הם יעבדו עם מי יתחתנו, במי כדאי לתת אמון ובמי לא, ואיפשהו בדרך למצוא משהו יציב ובטוח בחיים, אנחנו נוטים לתת אמון כמעט בלתי מסויג בכל מי שבקול מלא בטחון יודע לומר לנו שבמהלך שבוע הבא נחווה אכזבה…

מהי עמדתה של היהדות? האם הדברים האלו נכונים? האם עלינו להאמין או לא? האם מותר לשאול את כל אותם מנבאי עתידות או שאסור? ומה עושים אם אני שומע דברים על עתידי, להתעלם או להתייחס?

ננסה לעשות סדר.

1. כולנו מאמינים כי אלוקים ברא את העולם. חלק בלתי נפרד מהאמונה הזו בא לידי ביטוי בכך שכל דבר שמתרחש בעולם, בין אם זה משהו שהשתנה כמו למשל – אדם חי שמת, או חולה שהבריא ובין אם זה משהו שהמשיך את עסקיו כרגיל, כמו למשל – העץ בגינה שנותר על מקומו, בני אדם שממשיכים לחיות, והרכב שממשיך בנסיעה כרגיל, הכול נעשה מתוך רצונו יתברך. שימו לב: לא רק שאם אלוקים רוצה משהו אז הוא קורה, אלא יותר מכך: כל מה שמתרחש כל הזמן בכל מקום ובכל רגע, הכול נעשה מתוך רצון אקטיבי של אלוקים. אז נכון שששת ימי בראשית עברו והוא סיים לברוא את העולם, אבל הוא עדיין מנהל אותו בצורה פעילה כל רגע.

2. הדרך בה אלוקים מנהל את העולם היא מסועפת ועמוקה מאוד. כל (!) תורת הקבלה אינה אלא הסבר על הדרך בה אלוקים עושה זאת, אבל העיקרון אחד: גם אם הוא משתמש בכל מיני אמצעים כדי לבצע דברים בעולם, הוא לא נותן להם כוח עצמאי אלא הם נשארים אמצעים בידיו והוא זה שעומד מאחוריהם.

3. אחת הדרכים בה אלוקים מנווט את מה שקורה בעולם נקראת "מזל". העובדה שאם אדם נולד במזל מסוים הוא יישא אופי מסוג אחד ואם הוא נולד במזל אחר יהיה לו אופי אחר, נובעת מכך שאלוקים יצק לתוך מערכת המזלות כוחות והשפעות מסוימים, כך שלכל מזל יש תפקיד אחר והוא משפיע על האנשים ששייכים אליו באופן מסוים.

4. המזלות אינם רק עניין של חודש יום או של שעה, הם גם עניין של מיקום כמו שאמרו חכמים "משנה מקום משנה מזל" והם גם קשורים לשמות כמו שאמרו שחולה הנמצא בסכנת חיים ישנה את שמו כדי להיטיב את גזר דינו. כל אלו אופנים בהם האדם משתייך למזל מסוים ומקבל ממנו השפעות מסוימות. אולם, כיון שכאמור המזלות הם רק כלי בידיו יתברך לניהול העולם ואין בהם כוח משל עצמם, לעיתים רבות מאוד לא יהיה כל קשר בין המזל לבין התוצאה, משום שכאמור ישנן דרכים רבות לאלוקים לנהל את העולם והמזל הוא רק אחד מהם.

5. היהדות מכירה בכך שניתן על פיהמזל לנבא דברים עתידיים. דבר זה מוזכר בקשר ליציאת ישראל ממצרים שלוותה בחזון של אסטרולוגים מצריים על כך שהם ימותו במדבר… אולם, חשוב לדעת: על פי חכמים – "אין מזל לישראל", כלומר: עם ישראל אינו נמצא תחת שלטון המזלות והוא מנווט ב"השגחה פרטית", כלומר: השגחה אישית ופרטנית על ידי בורא עולם על כל אחד ואחת מעם ישראל. לכן, בניגוד לאומות העולם, ליהודים אין כמעט שום קשר למה שמנובא על פי המזל.

6. ההלכה שאין מזל לישראל אינה שוללת מכל וכל את מקומו של המזל בתוך מערכת החיים שלנו, אך היא כן מכניסה אותו אל תוך פרופורציות ברורות: יהודי צריך בראש ובראשונה לפנות ישירות לאלוקים, בתפילה בתשובה ובצדקה, כי זהו הכלי העיקרי בו אלוקים מנהל ומנווט אותנו.

7. חשוב לזכור: למזלות ולמאפיינים השונים שלנו כמו השם, תאריך הלידה, כף היד וכדומה, אין שום כוח עצמאי. בלשון התלמוד עובדי עבודה זרה נקראים "עובדי כוכבים ומזלות" על שם העבודה הזרה שהייתה נפוצה בימיהם – לייחס כוחות למזלות השונים ולכוכבים שגם להם חלק בתרכובת המזלות ולהתפלל ולבקש מהם. כל ייחוס כוח למשהו מלבד בורא עולם הוא כפירה מוחלטת באמונה היהודית. על פי היהדות כל מה שמתרחש בעולם הוא ממנו יתברך והמזלות, הכוכבים, תאריכי הלידה שלנו וכו' הם רק אמצעים בדרך.

לכן גם אם אסטרולוג ניבא לך משהו לא טוב, גם אם אתה קורא חוות דעת מסוימת, עצות ורעיונות, מאדם ש"צדק כבר המון פעמים" ו"כולם שואלים אותו" קח את זה בערבון מוגבל.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.