איך מסירים עין הרע

קבלו את המדריך השלם להסרת עין הרע

איך מסירים עין הרע

מאת: הרב ראובן (רוני) פיזנטי

 

עין הרע זוהי תופעה שכולנו מנסים להתרחק ממנה, אך עם זאת כולנו

מרגישים שהיא רודפת אחרינו. הרבה אנשים יכולים אמנם לומר בזלזול

“לא קיים דבר כזה עין הרע”, אך עם זאת גם הם עצמם פוחדים מהתופעה

מאוד במצבים שונים.

אנשים דואגים להצטייד בחמסות, חוט אדום, צמחי רוטה, שיני שום ודגים

גדולים, אבל בתוך תוכנו אנו מבינים היטב שאנו לא מוגנים וזה לא ממש עוזר.

לכן חשוב ללמוד מה באמת אפשר לעשות עם כל העניין הזה. מה זה בכלל עין

הרע? איך ניתן להתגונן מעין הרע? איך להפוך לבלתי פגיעים ואיך אפשר להסיר

עין הרע לאחר שכבר עשו לנו?

 

מה זה בכלל עין הרע?

 

עין הרע זו תופעה בה אדם יכול להזיק לאדם אחר באמצעות הסתכלות או מחשבה.

בניגוד לנהוג לחשוב, לא צריך להיות אדם רשע כדי לעשות עין הרע. לא תמיד אנשים

מודעים לכך שהם עושים עין הרע לאחרים, אלא שעושים זאת בתמימות ובחוסר כוונה

להזיק. דווקא אנשים קרובים יותר ומחוברים יותר לאדם עלולים יותר לפגוע בו.

התורה מציינת את עניין העין הרע עם יוסף הצדיק שמראה לנו את הדרך כיצד

להפוך לבלתי פגיעים לעין הרע, כפי שיעקב אביו מברך אותו “בן פורת יוסף בן

פורת עלי עין”. גם בתקופת אברהם ושרה, המדרש מספר על שרה שנתנה עין

הרע בהגר וגרמה שתפיל (לפני שילדה את ישמעאל). לאחר שהגר ילדה את

ישמעאל נתנה שרה עין הרע גם בו והוא לא יכל ללכת על רגליו (ולכן הגר מרימה

אותו למרות שהיה כבר נער גדול). בנוסף ישנן גמרות שונות שעוסקות בעניין הזה,

הגמרא במסכת ברכות דף כ. מספרת על רבי יוחנן שהיה טוב מראה ושאלו אותו האם

אינו מפחד מעין הרע, הוא ענה שהוא מזרעו של יוסף הצדיק ולכן עין הרע לא שולטת בו.

במסכת בבא מציעא דף קז: מסופר על רב שהיה יודע ללחוש על הקברים ואמר שתשעים

ותשעה מתו מעין הרע ואחד בדרך ארץ.

בנוסף ישנן הלכות שונות הנוגעות להיזק ראיה כמו הקמת מחיצה בין שכנים או לא לעבור

ליד שדה חברו בשעה שעומדת בקמותיה וכו’. רבותינו הקדושים התייחסו ברצינות לכל

העניין של עין הרע, וניתן לראות שהעניין מופיע במקורות כנכון ואמתי.

אלא שלמרות כל האמור ולמרות שעין הרע זוהי תופעה קיימת ושכיחה, בכל זאת חשוב

לדעת שככל שנתעמק בכך יותר ונאמין בזה, כך נהיה יותר פגיעים ומושפעים. אדם שלא

מאמין בעין הרע מפחית את רמת הפגיעות שלו לזה. אדם שכל היום יחשוב על עין הרע

ויפחד מזה, עלול להזיק לעצמו גם אם אף אחד לא עשה לו עין הרע.

הפחד הופך אותנו לפגיעים יותר, והביטחון בהשם הופך אותנו לחסינים. לכן כדאי לדעת

וללמוד את הדברים מצד אחד, אך לא לפחד ולחשוב עליהם יותר מדי, אלא להיות סמוכים

ובטוחים בקדוש ברוך הוא שמגן עלינו.

אלא שנשאל את עצמנו כיצד אפשר לשכנע את עצמנו לא להאמין בכוח של עין הרע בזמן

שאנו רואים מקורות מפורשים לכך בדברי חז”ל? האם זה יעזור אם נשקר לעצמנו ונאמר

שאנו לא מאמינים? התשובה לזה היא שאמנם הכוח הזה קיים, אבל כאשר אנו מחזקים

את האמונה בקדוש ברוך הוא, אז ממילא כל הכוחות מתבטלים אליו.

וכמו למשל שיש שר גדול שיכול לגזור גזרות קשות ואז כולם פוחדים ממנו. אבל אז רואים

אדם פשוט שמתקרב לאותו שר ואינו פוחד ממנו כלל. אז שואלים אותו, וכי אתה לא פוחד?

וכי אתה לא מאמין בכוח של אותו שר אכזרי? אז אותו אדם עונה להם בפשטות, שאמנם

בוודאי שהוא יודע על קיומו של השר, והוא גם יודע את כוחו, אלא שהוא מקורב מאוד למלך,

ואז ממילא אין לשר שום כוח והשפעה עליו. ככל שנחזק את האמונה שלנו בהשם יתברך,

כך נתקרב אליו וממילא לא יהיה לאף אחד כוח להזיק לנו בשום אופן.

מה גורם לעין הרע?

 

עין הרע נגרמת בדרך כלל מדברים המושכים את העין ומעוררים קנאה. אדם שקונה

חפץ חדש ומנקר עיניים, מתלהב מדבר מסוים או מתרברב בפני אנשים, עלול למשוך

לעצמו הרבה עין הרע. תחושות הגאווה והכבוד הופכות את האדם לפגיע ואז עין

הרע שאחרים יעשו לו תוכל בקלות לשלוט בו.

כאשר אדם חושב על משהו, הוא מייצר מציאות מאותה המחשבה.

כאשר הוא חושב על העניינים של חברו, ובעיקר אם הוא מקנא בחברו,

הוא מייצר מציאות הקשורה לחברו בהתאם למה שחשב עליו. ואז בשמיים

בוחנים מחדש את הדברים, ופעמים רבות מגלים שחברו לא באמת ראוי לכל

מה שזכה אליו, ואז לוקחים את זה ממנו. ואמנם אותו אדם שחשב את המחשבה

הלא טובה, שהיה צר עין וקינא בחברו, בוודאי שלא ירוויח מכך. שכאשר האדם מזיק

לחברו או מוסר דין לשמיים, אז משמיים בודקים גם אותו. וכך אותו אדם מביא על עצמו

דינים קשים, אלא שכעת חברו עלול להיפגע מכך באופן ישיר. יוצא שהוא מביא לבדיקה

מחודשת של הדברים, וכך אם למשל מהשמיים החליטו לתת מתנת חינם לחברו ולהפוך

אותו לעשיר, אז מחשבה כמו “איך הוא הפך לעשיר פתאום?”, או “למה לי לא מגיע להיות

עשיר כמוהו?”עלולה להביא לכך שבשמיים יעשו דין ויבדקו אם חברו באמת כזה צדיק

שראוי לעושר הזה. כאשר מגיעים למצבים כאלו, אז אף אחד לא יוצא זכאי בדין, שהרי

אף אחד לא מושלם וכמות העברות שלנו היא לא קטנה. אם יתברר שהוא לא ראוי לעושר

הזה, עלולים חס ושלום לקחת לו את אותו העושר או להוריד עליו ייסורים שונים.

המחשבה הלא טובה שיצרה את כל זה היא עין הרע שאותו אדם עשה לחברו.

וצריך להבין שזה כלל לא אומר שאותו אדם הוא רע מטבעו. ברוב המקרים האדם כלל

לא מתכוון להזיק. רק שלא היה זהיר במחשבות שלו ולא ידע שעצם המחשבה על הדבר

מזיקה. האדם יכול אפילו לעשות לעצמו עין הרע אם יחשוב על דבר מסוים הקשור אליו

בהתלהבות מוגזמת. למשל, מרוב שאדם יחשוב בהתלהבות שהוא הכי טוב בתחום מסוים,

הוא עלול לעשות לעצמו עין הרע ופתאום הוא ייכשל. לכן צריך מאוד לשים לב למחשבות

שלנו ולנתב אותן למקומות טובים.

 

איך הקדוש ברוך הוא נותן לזה לקרות?

 

כעת צריך להבין כיצד זה יתכן. האם חס ושלום אין דין ואין דיין? האם גורלנו נתון בידיהם

של הסביבה שלנו? איך יתכן שאדם כלשהו יכול להשפיע על החיים שלנו? הרי כולנו יודעי

ם שהקדוש ברוך הוא שולט בכל הבריאה ומכוון הכל, אין אדם נוקף אצבע מלמטה אלא אם

כן מכריזים עליו מלמעלה, אין מקריות בעולם והכל בהשגחה פרטית, אז איך בכל זאת יש

למכרים שלנו העשויים מבשר ודם כל כך הרבה כוח להזיק לנו?

התשובה לכל זה היא שבאמת אין לאף אחד כוח להזיק מלבד לקדוש ברוך הוא.

אלא שכמו שהקדוש ברוך הוא שולח לנו את המשכורת דרך העסק בו אנו עובדים,

את החובות דרך דוחות חנייה ותשלומים לא צפויים, את הזוגיות דרך השדכנים ואת

כל שאר הדברים בחיינו דרך שליחים גשמיים בעולם הזה בדרך הטבע מתוך הסתר פנים,

כך גם הוא שולח לנו דינים מתוך חשבונות שמיים דרך עין הרע.

בפשטות יותר, נבין שזהו בסך הכל כלי. אם הקדוש ברוך הוא רוצה להזיק למישהו מסיבה

כלשהי (בגלל חטאים, ניסיונות, חשבונות שמיים או כל סיבה שהיא), אז הוא שולח לו מישהו

שיעשה לו עין הרע. וכך גם מובן מרב שהיה לוחש על הקברים וגילה לנו שתשעים ותשעה בעין

הרע ורק אחד בדרך ארץ. וכי היה עולה על דעתנו שרק אחד מתוך מאה אנשים נפטר בצורה

רגילה כפי שתכננו לו מהשמיים, ותשעים ותשעה אחוז מתו כאילו בלי שנגזר עליהם? וכי אין

דין ואין דיין?

אלא שמובן הדבר שעין הרע היא כלי. וכאשר נגזר על אדם כלשהו משהו לא טוב משמיים,

אז מביאים לו את הדבר דרך עין הרע שעושים לו. ויוצא שגם עין הרע זה דבר שנעשה

בהשגחה פרטית.

 

איך הכל מתחבר?

 

אז מצד אחד, עין הרע נגרמת מקנאה של אחרים או גאווה והתלהבות. מצד שני,

עין הרע מגיעה רק מהקדוש ברוך הוא מתוך חשבונות שמיים. יוצא שמצד אחד

ישנם דברים גשמיים וטכניים המפעילים את עניין העין הרע, ומצד שני הכל רוחני

על פי עולמות עליונים. אז איך שני הדברים האלו מסתדרים ביחד?

צריך להבין שכל אותם גורמים גשמיים, מייצגים גורמים רוחניים העומדים מאחורי

הדברים. הגאווה היא שורש המידות הלא טובות. אדם שמרגיש גאווה חושב שיש

לו כוח ולא מבין שאת כל הכוח שלו הוא מקבל במתנה מהקדוש ברוך הוא. הוא

מרגיש ש”כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה” (דברים ח’, פסוק יז’).

אבל מי באמת מסדר שאדם מסוים יהיה יפה יותר, חזק יותר, מצליח יותר, עשיר

יותר או כישרוני יותר מאחרים? אדם שמכיר ומודה לאמת מבין שאת הכל הוא קיבל

במתנה מהקדוש ברוך הוא, אך אדם שחי באשליות ומרגיש גאווה מנופחת יתייחס

לדברים כאילו הם מובנים מאליהם וכאילו שהכול נעשה בזכותו.

כדי להוציא את האדם ממצב של גאווה ולהכניס אותו למצב של ענווה, שהיא שורש

האמונה והמידות הטובות, הקדוש ברוך הוא נתן בבריאה כוח שנקרא עין הרע. כעת

אותו אדם שקנה רכב חדש מפואר ומשוויץ ליד החברים כדי להוציא לכולם את העיניים

יגרום לחבריו לקנא, ואותה קנאה תוכל בקלות להביא עליו עין הרע.

החברים בוודאי שלא יאהבו אותו יותר בגלל שיש לו רכב מפואר, וגם יהיה קשה להם

לפרגן לו כאשר הוא מרגיש שכל העולם צריך להשתחוות לפניו, וכל העניין הזה יביא

לעין הרע ומזל לא טוב שירדוף אחרי אותו אדם. פתאום הוא יתעורר בבוקר ויגלה

שריטה ענקית על הרכב שתוציא לו את כל האוויר מהגאווה המנופחת ותחזיר אותו למקומו.

אותו כוח שלילי שנקרא עין הרע בא לעזור לנו לתקן את עצמנו ולהכיר טובה לקדוש ברוך הוא.

הוא בא להכניס בנו ענווה ויראת שמיים. לפעמים אנחנו שוכחים לומר תודה

וחושבים שאנחנו מנהלים את העולם, אבל אז נזכרים בפחד מעין הרע ומבינים שאנו

צריכים להיזהר במעשים ובדברים שאנו מוציאים מהפה. לא להתגאות, לא לגרום לאחרים

לקנא בנו, לא לעשות רע לאף אחד או להביא לכך שיקפידו עלינו, להיות נחמדים וטובים

לאחרים ולהבין שהקדוש ברוך הוא לבדו הוא זה שמנהל את העולם.

כאשר מעורבים רגשות של גאווה, שליטה, כבוד, התלהבות יתרה וכל שאר הרגשות

שכביכול מוציאים את הקדוש ברוך הוא מהתמונה ומכניסים את “כוחי ועוצם ידי” כך

שכאילו אנחנו אלו שעשינו את הכל, אותם רגשות הופכים אותנו לפגיעים מאוד. כעת

המכרים שלנו עלולים לקנא בנו ולעשות לנו עין הרע כאשר אין לנו שום הגנה נגד הדבר.

לכן עלינו לזכור תמיד שאין לנו כלום מצד עצמנו, שכל מה שיש לנו אלו מתנות חינם

מהקדוש ברוך הוא. אנחנו לא ראויים לכלום, לא חכמים, לא מצליחים, לא חזקים, לא

יפים ולא מוכשרים. אם נראה לנו שיש לנו הצלחה, זה בכלל לא שלנו. אנחנו עניים

שמקבצים נדבות בחוץ בחוסר כל ואז השם יתברך נותן לנו מתנות בחסד גמור למרות

שלא מגיע לנו. אי אפשר להתגאות במתנות כאלו, צריך רק להודות בלי הפסקה

לקדוש ברוך הוא.

 

איך להגן ולהסיר עין הרע?עין הרע

 

בכל זאת, אנחנו כל כך פגיעים וחשופים לעין הרע, שבוודאי שגם אם נשתדל לא

להתגאות ולא לגרום לאחרים לקנא, זה יהיה כמעט בלתי אפשרי למנוע את זה.

לכן כדאי ללמוד את השיטות שיש לנו כדי להגן על עצמנו מפני הנזק.

ראשית צריך לדעת שאם עושים את הדברים לשם שמיים, לא נפגעים מכך. יוסף

הצדיק היה עבד עברי בבית הסוהר במצרים, שזה פחות או יותר נחשב למקום הכי

נמוך שאפשר לרדת אליו בכל העולם. מתוך המקום הזה הוא צמח ביום אחד להיות

השליט על כל מצרים שהייתה המעצמה הגדולה ביותר בעולם באותה תקופה.

אפשר לשער לעצמנו שלא מעט אנשים קינאו בו וחשבו עליו מחשבות שליליות.

אם זה לא מספיק, הוא גם היה יפה תואר בצורה יוצאת דופן עד כדי כך שכל הנשים

במצרים היו זורקות לו תכשיטים רק כדי שירים עיניו ויסתכל עליהן. בסיפור הזה יש

את הפתח הכי גדול שיכול להיות לעין הרע. אך יוסף הצדיק עשה את הדברים לשם

שמיים, מתוך ענווה ויראה ולכן שום נזק לא הצליח להגיע.

כאשר הוא פותר את החלום לפרעה הוא מודיע לו שהקדוש ברוך הוא פותר לו את

החלום ולא הוא בעצמו. כאשר כל נשות מצרים רוצות שיסתכל עליהן, הוא לא מרים

את המבט מהקרקע. הוא נשאר עם אמונה שלמה שהכול מאת השם וענווה גדולה

שאמנם הוא הפך למלך, אך זה רק כי השם שם אותו במקום הזה. הוא מבין שאין לו

שום דבר מעצמו, ורק שהשם שם אותו שליח במקום הזה.

לכן הוא זוכה שיעקב אביו אומר עליו “בן פורת יוסף בן פורת עלי עין”. יוסף הוא מעל

הטבע, עין הרע לא שולטת עליו. מי שבוחר בהנהגה של הקדוש ברוך הוא ומקבל עליו

את עול מלכותו הוא מעל הטבע, חוקי הטבע פשוט לא חלים עליו.

כי באמת צריך להבין שהקדוש ברוך הוא שולט בכל. אמנם ישנם כוחות מזיקים שקיימים

בעולם, אבל זה

כי באמת צריך להבין שהקדוש ברוך הוא שולט בכל. אמנם ישנם כוחות מזיקים שקיימים

בעולם, אבל זה רק משום שהם מבצעים שליחות מאת השם. אין להם כוח מצד עצמם,

אלא שהם מבצעים את רצון השם.

אדם יכול לנסות להילחם באותם כוחות, אבל זה יהיה כמעט בלתי אפשרי כיוון שהם חזקים

הרבה יותר ממנו. אבל כשאדם מתחבר לחלק האלוקי שבו, לנשמה שמחוברת בקשר ישיר

לעולמות העליונים, אז הוא מתחבר להשם יתברך ששולט על הכוח הזה ועל כל הכוחות

כולם ובמקום כל כך גבוה הוא יכול לבטל את הכל בקלות.

כדאי להקפיד על ענווה ויראת שמיים בכל מצב בו אנו נתקלים.

כי אם הקלקול הוא הגאווה שגורמת לקנאה של אחרים ועין הרע, אז התיקון

הוא הענווה שמסירה מאיתנו את כל הגאווה המנופחת ומשאירה אותנו נקיים.

אדם שלא יתפאר ויתרברב יותר מדי, יחיה בצניעות ופשיטות מבלי להתבלט ולא ייתן

פתחון פה לאף אחד, מראש ימנע את המצב הלא נעים של עין הרע. חשוב להיות

בסדר עם כולם, שלא נגרום לאנשים להקפיד עלינו, לקנא בנו או בכלל לחשוב עלינו.

במקום לרמוז לכולם “תסתכלו עליי!”, צריך לחשוב כיצד להישאר בצד בלי לבלוט

יותר מדי.

גם אם אנו מרגישים שכבר עשו לנו עין הרע, אז כדאי לחזק את האמונה שלנו כדי

להסיר אותה מעלינו. העניין הוא שאם נבין ונכניס ללבנו שאותו כוח שנקרא עין הרע

שואב את כוחו מהשם יתברך, וזהו בעצם אותו בורא שאתו אנו מדברים ואליו אנו

מתפללים, הוא אוהב אותנו ושולט בכל הכוחות הקיימים בעולם, אז נוכל בקלות

לבטל את הכוח הזה עם אמונה מתאימה.

האמונה נותנת כוח, אז כאשר אנו מאמינים בעין הרע, פוחדים וחוששים שאין לנו

שום סיכוי לצאת מזה, אז חס ושלום אנו מגדילים את הכוח של העין והפחדים שלנו.

כאשר לעומת זאת אנו מאמינים בקדוש ברוך הוא, מנסים להתבונן ולהבין שאין עוד

מלבדו – כלומר אין שום כוח בעולם חוץ ממנו, אנו מחזקים את כוחו כביכול ומבטלים

את כל שאר הכוחות הדמיוניים מסביב. אותו כוח שנקרא עין הרע מאבד את כל כוחו

אם אנו מבינים שאין עוד מלבדו, שהרי אין קיום לשום כוח אחר חוץ מהקדוש ברוך הוא.

 

איך לא להסיר עין הרע?

 

רבים שחוששים מעין הרע עושים פעולות שעלולות להזיק מאוד הרבה יותר מהמצב הקיים.

חשוב לדעת להיזהר מלעשות דברים שעלולים להחליש אותנו ולהפוך אותנו לפגיעים יותר.

בין היתר, חשוב לא לפחד יותר מדי מהדבר, שכן הפחד מחליש את האמונה בקדוש ברוך

הוא וגורם לנו להרגיש כאילו שיש חס ושלום עוד כוח מלבדו. הפחד מוליד מציאות.

חשוב לא ללכת אחרי מנהגי הגויים ולא להידמות להם, שהרי התורה אסרה זאת. לא פעם

אנשים לוקחים מנהגי גויים וסגולות שלהם לעין הרע. מוצרים מוזרים להגנה בוודאי לא

יוכלו להועיל, במקרים רבים הם אף יכולים להזיק, ובכל אופן ישנו גם איסור ללכת בחוקות

הגויים. מוכרחים לבדוק היטב את מקור הסגולות אם זה מובא בדברי רבותינו הקדושים.

חשוב גם לא להאמין באמונות תפלות בנושא, שהרי כל כוח שניתן לאיזושהי אמונה, זהו

כוח שאנו כאילו מורידים מהקדוש ברוך הוא וסוברים שכאן חס ושלום כוח אחר שולט ולא

הוא. שיטות העבודה שלנו צריכות להיות אך ורק עם מקורות מדברי חז”ל.

ישנן אמנם כמה סגולות המוזכרות גם בספרים שלנו, ובוודאי שכל מה שמוזכר בדברי

רבותינו מועיל וטוב. אבל בכלליות ככל שנמעט באמונות תפלות וכוזבות ונרכז את כוח

האמונה שלנו באחד והיחיד, כך נזכה לישועה קרובה יותר בע”ה, ולא נזדקק לשום סגולה

לשם כך.

רבים שפוחדים מעין הרע מנסים להילחם בזה בדרכים נסתרות שלא כדרך הטבע.

הדרכים האלו הן המסוכנות ביותר. אם נפנה למטפלים שונים למיניהם, ל”מוציאי עין

הרע מנוסים” אותם ניתן למצוא בעיתונים, לכשפים, קמעות, שדים ורוחות, קטעי קבלה,

מיסטיקנים או שלל כוחות טומאה ודברים מזיקים אחרים, אנו עלולים למצוא את עצמנו

עם בעיות גדולות הרבה יותר מאלו שהתחלנו איתן.

אם חס ושלום יש עלינו עין הרע זה אומר שהקדוש ברוך הוא מדבר איתנו, הוא רוצה

שנלמד משהו ונתקדם עם זה לכיוון הצמיחה הרוחנית שלנו. כאשר אנו מנסים להתחכם

ולעקוף את הדרך על ידי כוחות טומאה, שכאילו אנו נותנים להם כוח ומשמעות גדולים

יותר משיש לבורא בעצמו, אז גם אם כרגע נראה שהעלמנו את הבעיה, בוודאי שלא

פתרנו אותה. ולאחר מכן היא לא תבוא כפי שהייתה, אלא גדולה שבעתיים.

הדבר דומה לאחד שבכל פעם שיש לו איזושהי בעיה, הוא שותה כמה כוסות של

אלכוהול ושוכח מהכול. ואז כשהוא שיכור הוא מתחיל לעשות שטויות ונכנס לצרות.

ויוצא אמנם שיש לו כביכול דרך לשכוח מהר מהבעיות, אך הוא לא פתר שום בעיה

ורק מכניס את עצמו לבעיות גדולות יותר. הוא מסבך את עצמו בדברים קשים ביותר.

יש דברים שלא כדאי להתעסק איתם וגם אם נראה לנו שזה הועיל, בסופו של דבר

נגלה שרק הזקנו לעצמנו. בעיתון אי אפשר למצוא “קוסם” שיעלים לנו בעיות

(תמורת סכום סמלי), סיאנס והתעסקות עם רוחות זה דבר אסור על פי התורה,

כשפים זה דבר אסור ומזיק ומודעות של “פתיחת המזל” עלולות בקלות לסגור

אותו ביחד עם כל העולם הבא שלנו חס ושלום.

אמנם סגולות שונות על פי היהדות או ברכה מתלמיד חכם אמתי זה בוודאי דבר

טוב ומבורך, אך ההתמודדות הרוחניות והעבודה העצמית שלנו הן אלו שבאמת קובעות.

 

איך להפוך להיות טוב עין?

 

לסיום כדאי ללמוד גם איך נוכל אנחנו בעצמנו לעזור לאחרים ולא לעשות

להם עין הרע. שהרי כשם שאחרים מזיקים לנו במחשבות שלהם, כך גם

אנחנו עלולים לעשות עין הרע ולהזיק לאחרים מבלי לשים לב דרך המחשבות

שלנו, וכך להפוך לפגיעים.

חשוב לדעת שביהדות ישנו כלל שאומר שכשם שהאדם מתנהג עם אחרים,

כך ההנהגה אתו, או בשם המוכר יותר “מידה כנגד מידה”. לכן אסור לנו לעשות

שיקולים אגואיסטים כמו “מה יוצא לי מזה?”, “מה אכפת לי לעשות עין הרע לאחרים

כל עוד אני לא סובל מזה?” וכו’. ישנו גלגל מסתובב בעולם וכאשר אנחנו לא מתחשבים

באחרים, אז יגיע היום שהכול יחזור אלינו. כשאדם גורם נזק לחברו, מדקדקים אתו

מאוד מהשמיים והוא הופך לפגיע ביותר.

אדם שהופך להיות טוב עין ומשתדל לא להזיק לאחרים, בסופו של דבר לא ניזוק

בעצמו. כמו שאמרו על יוסף, שאותה עין שלא רצתה לזון ממה שלא שייך לה (יוסף

שלא נתרצה לאשת פוטיפר) כעת הפכה להיות בלתי פגיעה לעין הרע. אדם שנשמר

לא להזיק, ישמרו עליו מהשמיים שגם אף אחד לא יזיק לו.

כדי לא לעשות עין הרע לאחרים, אנו צריכים להישמר ממידת הקנאה. אסור לנו לקנא

באחרים, יש לנו איסור תורה מתוך עשרת הדברות שאומר “לא תחמוד”, והכוונה היא

גם בתוך הלב אפילו שאף אחד לא יודע מכך. הקנאה מביאה צרות ונזק רב גם לאדם

שמקנאים בו וגם למקנא עצמו.

אדם שמקנא הוא “רע עין” והוא גורם לעצמו חולשה ורפיון באמונה ומביא על עצמו כעסים,

דאגות ועצבות מהדבר שאין לו. הוא רואה את החסרונות שלו ובכך נעשה כפוי טובה לבורא

ולאחרים, ומביא על עצמו חטא שמוריד אותו ממדרגתו הרוחנית שהיה בה. לשאוף ולרצות

להתקדם זה דבר טוב, אך כל זה בהתאם למקום שלנו וביחס לעצמנו. לרצות את מה שיש

לאחר מתוך צרות עין זה דבר מזיק ואין בזה שום תועלת.

הקדוש ברוך הוא ברא עולם בו כל נשמה מתקנת את החלק שלה והיא מקבלת את כל

מה שהיא צריכה כדי לבצע את השליחות שלה בצורה הטובה ביותר. אם כולם יהיו

זהים, לא יהיה בכך תיקון לעולם ואף אחד לא יתקדם בחיים. השוני מותאם לכל אחד

על פי מעלתו ותפקידו. כמו שנהוג לומר שכל אחד הוא בורג במערכת. אם אדם

מבין את הדבר, אז איזו סיבה יכולה להיות לו לקנא בחברו?

נניח שמסיבה כלשהי נגזר על האדם לעשות תיקון על ידי העוני. השם יתברך רוצה

לבחון אותו ברגעי העניות שלו כך שיתפלל מעומק הלב וישמור תורה ומצוות מתוך

דוחק. כעת אותו אדם מצטער מאוד על שאין לו מזל ושחברו הוא עשיר גדול. אך

אם היה יודע את האמת, היה מבין שאם השם יתברך היה מביא לו עושר, התיקון

שלו כלל לא היה מתבצע והוא לא היה מתקדם לשום מקום רוחני. כל התכלית שלו

לא הייתה יכולה להתקיים והוא לעולם לא היה מגיע למטרת חייו.

מובן שאותו אדם צריך להתפלל על הפרנסה, לשאוף ולבקש מהשם ישועה, אבל אין

שום טעם להסתכל על מה שיש לאחרים ולחשוב מדוע לאחרים יש עשירות ולו אין.

כעת הוא יכול לקנא באחרים, לגנוב, לבכות, לכעוס ולעשות כל מה שהוא רוצה, אך

רק נזק יגיע מזה. הוא יכול לחפש מתקשרים עם רוחות שימליצו לו על סגולות, להשביע

מלאכים, להסתובב עם קמעות, ללכוד שדים ורוחות, וללכת לפותחי מזל שיגמרו לו

את מעט הכסף שעוד היה לו, אך כמובן שזה לא יועיל והוא רק ייכנס לצרות גדולות.

לעומת זאת, הוא יכול לבחור בדרך טובה יותר, להתקרב לקדוש ברוך הוא,

להידבק בו ולהתפלל אליו מעומק הלב כמו שרק העניים יכולים (גם דוד המלך שהיה עשיר

גדול התפלל כמו עני שהוא אומר “תפילה לעני…”), ואז יוכל להגיע לתכלית האמתית

שלשמה הוא בא לעולם. ומי יודע, אולי כעת כשהתכלית התקיימה, כבר אין צורך

באותם ייסורים של עוני וכעת יוכלו לתת לו שפע גדול מהשמיים.

בלעם הרשע השתמש בכוחות המזיקים שהכיר, רצה לעשות עין הרע ולהזיק.

אבל הקדוש ברוך הוא הראה לו בבירור שאין לו שום שליטה. אין שום כוח בעולם

שפועל מעצמו. אם הקדוש ברוך הוא לא רוצה להזיק, אז אף אחד בעולם לא יכול

להזיק. ככל שנתחבר לקדוש ברוך הוא, כך נוכל להישמר ולהיות מוגנים יותר.

השם יתברך ישמור עלינו כך שאף אחד לא יוכל להזיק לנו כלל.

בע”ה נזכה כולנו להתקרב לקדוש ברוך הוא ולקיים את התכלית שלשמה הגענו לעולם.

לא נזיק לאחרים, אלא להפך, רק נקרב ונוריד שפע וטוב לעולם. מתוך כך נזכה לגאולה

השלמה במהרה.

 

מתוך אתר  'אור נקי'

אור נקי – דף הבית

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.