תראו מה התורה עושה להם

הרב יוסי וייס מישיבת 'דובר טוב' בירושלים מספר על המהפך שעושה התורה הקדושה לבחורים מתחזקים שנחשפים אליה לראשונה בחייהם.

יעקב לוסטיג

"ת'שמע סיפור טרי מהיום. הבוקר הגיע תורם לישיבה שבה אני מלמד, ישיבת 'דובר טוב'. זו בעצם ישיבה לצעירים מתחזקים שפועלת בשכונת רמות בירושלים, אבל היא מרכזת בתוכה בחורים מכל רחבי הארץ.

"התורם הזה בא כדי לתת כסף, אבל לפני שהוא מוזיל מכספו למען הישיבה, הוא רוצה לוודא שזה אכן מקום שבאמת מחולל שינוי. התחלתי להסביר לו שבאים לכאן צעירים מתחזקים שלא מבינים מה זה לימוד תורה, אבל רוצים להיכנס לעולם הזה, לעולם הישיבות. הסברתי לו את התהליך שהם עוברים, את העבודה שאנחנו עושים אתם ועוד, אבל הוא מסתכל עלי כמו תרנגול על בני אדם, לא מבין באיזו שפה אני מדבר אתו.

"לא הלך לי בדיבורים, החלטתי להדגים לו בשטח. הוא נכנס בפנים, רואה בחורים עם אש בעיניים, בחורים שעד לפני חצי שנה לא ידעו מה זה גמרא או משנה, מתווכחים בסוגיות תלמודיות כאילו הם נולדו בתוך הישיבה. התורם מסתכל עלי ואומר לי: "יוסי לא צריך הסברים. כבר הבנתי מה אתם עושים כאן. הבחורים האלו אתה רואה שהתורה מחיה אותם".

"מה אומר ומה אדבר. התורם הזה הוא לא היחיד שרואה את זה. כל מי שרק נכנס לכאן רואה את האש שיש להם בעיניים. זו אש רוחנית, אי אפשר להבין אותה. אפילו מי שבא ממקום חרדי, לא יכול להבין את התהליך הזה שעובר על הבחורים היקרים הללו, דווקא בגלל שהם באו כביכול ממקום רחוק יותר, ההפתעה שלהם גדולה יותר וההתלהבות שלהם מרקיעה שחקים.

"אתן לך דוגמה הכי טובה. אצלנו בישיבה יש משחק כדורגל בכל יום רביעי בערב. ההשתתפות חובה. למה השתתפות חובה? כי אם לא יהיו חייבים לשחק כדורגל, הרבה מאוד בחורים לא יבואו בכלל למשחק, כי הם מעדיפים ללמוד תורה. אבל אנחנו כאנשי הצוות החינוכי רוצים שהם כן ישחקו קצת ויתאווררו, לכן אנחנו ,מחייבים אותם להשתתף במשחק.

"אתה יודע מה?" ממשיך הרב וייס, "בוא לא נדבר על לימוד תורה ולהבדיל משחק כדורגל. בוא נדבר על שיחה סתמית בין שניים או שלושה בחורים. בחורים שלפני חצי שנה התעסקו בריאליטי ובספורט, פתאום הכל מתחלף להם בנושאים אחרים, ערכיים ורוחניים יותר. אף אחד לא ינזוף בהם אם הם ידברו על כדורגל, לפעמים הם באמת מדברים קצת על כדורגל, אבל זה לא מה שמעסיק אותם. מה שבאמת מונח להם בראש זה נושאים רוחניים יותר. אפילו אם לא לימוד תורה ממש, אז הם מדברים על נושאים שנוגעים ללימוד התורה ושמירת המצוות. לא פעם יצא לי לשמוע בחור צעיר שנדהם מעצמו, איך הוא השתנה ופתאום כל מה שמעסיק אותו זה רק דברים העומדים ברומו של עולם.

"פעם הגעתי לאחת הישיבות שאני עובד איתן, ואני רואה שני בחורים פוצחים בריקוד קצת לפני השעה 12 בלילה. שאלתי אותם לשמחה מה זו עושה? מה זה הריקוד הזה? אחד מהם עונה לי "אני רוקד כי זכיתי להכיר את הספר ארחות צדיקים, ואני מרגיש שהוא נכתב במיוחד בשבילי".

קשה לעצור את המונולוג של הרב וייס. כשהוא מדבר על התלמידים שלו, ההתלהבות לא מצליחה להירגע: "עכשיו אני בנהיגה, בדרך לבקר בחור שהיה מבחן על שמונה דפי גמרא, והוא קיבל מאה במבחן. אתה לא מבין, הבחור הזה כשהיה בתיכון כולם צחקו עליו. הוא לא היה מהאליטה החברתית, הוא תמיד היה עצוב בגלל המעמד החברתי הנמוך שאליו הוא נזרק. הבחור הזה הגיע לישיבה והתחיל לפרוח כמו שהוא בחיים לא פרח. אתה רואה אותו היום הוא מלא מרץ, פצצת אנרגיה.

"השינוי שעבר עליו היה כל כך חזק, עד שבעקבותיו באו כמה חברים נוספים ללמוד בישיבה. הם אמרו אם הוא פתאום התמלא שמחת חיים, למה שלא ננסה גם אנחנו. היום הם כאן לומדים תורה יחד אתו.

"זה לא מקרה אחד ולא שניים. יש לנו ששה בחורים בישיבה שמתגוררים ברחוב אחד במודיעין, וזה לא רחוב דתי. אחד הגיע לישיבה וחזר מרוצה עד הגג. אחריו הגיע חבר שהביא בעקבותיו את אח שלו שהביא עוד חבר וכך יש לנו כאן ששה בחורים מאותו רחוב. בכל מודיעין מכירים אותם ויודעים שזה הרחוב שממנו יצאו הצעירים לישיבה. זה לא משהו שאפשר להתעלם ממנו. רואים אותם ברחוב ומיד יודעים שאלו בחורים שלומדים תורה. יש להם נעימות הליכות מיוחדת, עדינות השמורה ללומדי התורה. זה מדבר לאנשים. בחלק גדול מהמקרים הם גם משנים את הבית שלהם, ומקיימים בפועל את הפסוק "והשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם", בזכותם גם ההורים מתחילים לשמור מצוות ולהתחזק".

"אמא אחת מתקשרת אלי ואומרת לי "הרב יוסי הפכת את המשפחה שלי". היא מתחילה לספר לי על קשיים שהיו לה בתוך הבית בין הילדים להורים ובין ההורים לבין עצמם. הילד בן ה-15, כל פעם שחוזר מהישיבה, אם יש מריבות וצעקות הוא מרגיע את כולם, מתמרן ביניהם מתווך ובסופו של דבר הוא משכין שלום ביניהם. הוא הפך לגורם המחבר והמאחד של כל המשפחה. זה ילד שבבית הספר היה ילד פרא אדם. כשקיבלנו אותו לישיבה היה אחד מאנשי הצוות החינוכי בבית הספר שצחק עלינו ואמר לנו "את הפרא אדם הזה אתם רוצים להושיב ליד התלמוד הבבלי, הוא לא יחזיק מעמד 20 דקות". אמרתי לו חכה תראה מה התורה תעשה לו, והנה ברוך ה', לא רק שהוא עצמו התשנה בזכות אור התורה, הוא אפילו שינה את כל הבית שלו".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.