תכירו: סלביות שומרות שבת

"אני חושבת שלאמן - השבת היא זמן לקבל השראה", אומרת הזמרת ריף כהן. הידעתם? נינט טייב לא מופיעה בשבת, עלמה זהר לא מדליקה אור, ורותם זיסמן הולכת לבית הכנסת. מה גורם להן לבחור באורח החיים הזה?

יונית מליבסקי  הידברות 
תופעת האמנים המתחזקים כבר מוכרת זה תקופה ארוכה, וכעת הגיע הזמן לתת את הדעת גם על תופעה צדדית אחרת: אמנים שאמנם לא מקיימים אורח חיים יהודי למהדרין, אך בהחלט עושים את הדרך לשם, כמעט בלי שהקהל מודע לכך ממש.

"אני חושבת שאילו לא הייתי שומרת על השבת והיא לא הייתה שומרת עלי, מזמן כבר הייתי במקום אחר", סיפרה נינט טייב, שומרת שבת מגיל 14, בראיון לאתר Nrg. "יום אחד החלטתי שאני רוצה לתת לאלוקים משהו בחזרה", היא מספרת. "התחלתי עם זה, ולא מצאתי שום טעם להפסיק. אני לא מגדירה את עצמי כדתייה, אבל את השבת אני שומרת עם כל החוקים. אני לא נוסעת בשבת ולא מופיעה, אני עושה שבת כמו שצריך. אני אוהבת את האל. זה הזמן שלי איתו וזו ההודיה שלי אליו".

והרגשת קושי לוותר על בילויים מסוימים? 

"אני לא רואה את זה ככה. אני לא מפסידה שום דבר בשבת. זה לא – זה מול זה. אני אוהבת את ההפרדה הזו בחיים שלי. אני לא רואה את ההופעה שלא הופעתי בה או את הסרט שהחמצתי כהפסד. ממש לא".

גם בוויתור על נסיעה מתל אביב לקריית גת לביקור משפחתי?  

"ממש לא. להפך, כשאת שומרת שבת, את מבלה זמן איכותי עם מי שאת אוהבת. אם אני מבלה בקריית גת, אז אני מבלה יומיים שלמים עם המשפחה, ולא מגיעה לשעתיים ועוזבת; ואם אני נשארת בבית, אז אותו הדבר. אני חושבת שהמשפחה רק מרוויחה כששומרים שבת".

דמיינו את עצמכם בערב שבת, לקראת כניסת השבת. השבת נכנסת, ואתם מתיישבים לכם לארוחה נעימה סביב מפה צחורה עם המשפחה והחברים. אחר כך יושבים קצת בסלון, מדברים ומפצחים, ואז הולכים לישון. בבוקר קמים ואוכלים חמין מהביל, מישהו מגיע לבקר ואז אוכלים שוב. אחר כך פורשים לשלאפשטונדה שנמשכת ונמשכת עד שיורד הערב. אז אתם מתלבשים ויוצאים לבלות. שבת בלי גן גורו, בלי לכתת רגליים מסבתא לסבתא כדי שאף אחד לא ייעלב, בלי שאף אחד מבני הזוג פורש אל מחשבו כדי להשלים עוד שעות עבודה אינסופיות, בלי טלוויזיה. שבת מקודשת. לא נשמע כל כך רע, אפילו בתור חילוניים, נכון?

אם לסכם דברים שנאמרו בשנה האחרונה בראיונות שונים, נראה כי שמירת השבת אינה רק נחלתם של חובשי הכיפה זה דורות. סלבס רבים מעידים כי הם שומרי שבת. לכולם יש זיקה לאל, אבל סיבותיהם מגוונות. הם לא עושים את זה בגלל שמכריחים אותם, אלא משום שנמאס להם מכך שהשבת שלהם לא שווה יותר מכל יום אחר בשבוע. חוץ מנינט, גם שלומי שבן לא יגיע לשום השקה בשישי בערב, עלמה זהר חושבת ש"שבת היא מצב של מדיטציה", ריף כהן שומרת את האודם הכי יפה שלה לשבת המלכה, ורותם זיסמן טוענת ש"שבת זה בומבה". כולם שומרים שבת, ומבסוטים מזה לאללה. הם אמנם לא מגדירים את עצמם כדתיים, אבל גם לא מתכוונים לשיר לפניכם בשישי בערב, אלא אם כן תבואו אליהם לקידוש.

רותם זיסמן: "התאהבתי בכל הביחד הזה"

השחקנית רותם זיסמן התחילה לשמור שבת אחרי ששכניה הדוסים משינקין הזמינו אותה להתארח אצלם, והיא נכבשה בקסם. "אני באה מבית חילוני גמור, אבל אצלי היה משהו פנימי שכמה לזה, כמו שלשני הורים שלא יודעים לנגן יוצא ילד גאון בפסנתר. לפני שש שנים גרתי בשינקין, והייתה לי שכנה חסידת גור שמעולם לא דיברה איתי. יום אחד שאלתי אותה אם היא יודעת אם יש סליחות בבית הכנסת השכונתי, כי אז כולם הלכו לסליחות, זה היה הכי טרנדי ומגניב. אחרי כמה שעות היא חזרה אלי ואמרה שמשפחת גרליצקי, השכנים, מזמינים אותי לשבת. אמרתי יאללה.

"התארחתי אצלם והתאהבתי בכל הביחד הזה, בהכנות לשבת, בזה שיושבים וצוחקים כל השבת. זו הייתה אווירה אחרת, שמנתקת את המחשבה מהחול. אחר כך הבנתי שהם מארחים כל שבת המון אנשים והרבה חזרו בזכותם בתשובה, כולל גילי שושן וגם השני מהפוך. גם רמה בורנשטיין, שזכתה עכשיו באופיר, עושה את זה".

ואז התחלת להקפיד על הכל?                          

"כן. אולי עדיין לא על כל הפרטים, אבל לא מדליקים אור, אש, לא צופים בטלוויזיה. ולא בגלל פחד שאם אדליק אור איענש, אלא מתוך ההבנה כי היהדות היא דת חכמה, וזה הדבר הנכון. במקצוע שלי אני יכולה ללכת לים גם ביום חול, אז אין ויתורים כאלה גדולים, וזה נורא כיף כי יש שיח. אני ובעלי יושבים שעות ומדברים. כל השבת זה בשביל להיות ביחד. אני הולכת לבית הכנסת משבע עד עשר בבוקר, ואחר כך אוכלים וישנים כל השבת. זו הנאה גדולה", מסכמת רותם ומוסיפה, "יום שישי גם הופך להיות טקס כזה. אני מכינה חלה ושלושה, ארבעה סירים בשלוש שעות. את נהיית תקתקנית. באים אלינו מלא אורחים, חילונים וכאלה שאינם שומרי שבת בהכרח, והם ממש מחכים לזה. עושים סעודות גדולות, קוראים משלים על פרשת השבוע, מקריאים את אהבת חיים".

איך בעלך קיבל את זה?

"בעלי איתי לגמרי. ככה הוא הכיר אותי. לא היה ההלם שבני זוג או ילדים מקבלים כשפתאום מישהו חוזר בתשובה. גם כשאני באה להורים שלי, אני לא כופה עליהם את עצמי, כי מה שחשוב בשבת הוא לשיר ולהיות ביחד ולהיות שמחים. אם אני אשגע להם את המוח עם הכלים וההפרדה – זה לא ישרת את המטרה שלשמה התכנסנו. אם לסכם את כל העניין, אני שומרת שבת, כי בשבילי זה בומבה".

ריף כהן: "השבת – זמן להשראה"

גם לזמרת ריף כהן יש בומבה של שבת. בשבילה היא אפילו מוציאה את ה"אודם של שבת", כי אצלה השבת מחייבת התגנדרות מיוחדת. "שבת היא היום בשבוע שבו אני מוציאה את המקסימום שלי", היא מעידה על עצמה, "אם נגיד קניתי חולצה חדשה, מתי אני אלבש אותה? לאיזה מועדון או בר ביום חול? לא. אני אלבש אותה בשבת, כי לה צריך להקדיש את הדברים היפים. יש לי אודם שהוא רק של שבת וצלחות של שבת וכוסות של שבת. בשבת אני בטופ שלי".

והעובדה שאת גרה בירושלים, מקלה עלייך?

"מאוד. כי יש את הצפירה של כניסת שבת, ויש לי פה שכנים שמאוד נעים איתם. אבל שבת אפשר לעשות בכל מקום. אני התחלתי לשמור שבת בפריז בכלל. גרתי שם לבד, והייתה שם משפחה של חב"ד שאימצה אותי. עד היום כשאני מגיעה לפריז אני עושה איתם שבתות. זו משפחה עם שבעה ילדים, שאת עושה איתם שבת והיא עוברת לך מהר בלי שתשימי לב. מבחינת השבת ירושלים מתאימה לי, אבל מבחינת העבודה אני כבר חושבת על מעבר לתל אביב, ואני מחפשת חברים תל-אביביים שומרי שבת. אני מתה שיהיו לי שכנים כמוני, שנוכל להעביר ביחד את השבת בכיף".

בשבת שלך היום, את מקפידה על הכל?

"בהתחלה היה קשה להתארגן כי זה קצת מבלבל, פלטה ועניינים, אבל כשמתרגלים זה קל יותר. אני אמנם לא הולכת לבית הכנסת בשבת, אבל בשמירת שבת אני מקפידה על הכל".

איך את מתמודדת עם הוויתור על הופעות בשבת?

"ברגע שאת רואה מה הכוח שהשבת נותנת, אין מה להשוות את זה לכסף. עכשיו בדיוק פספסתי טיסה לקצה העולם, משום שהטיסה יוצאת בשבת. ביטלתי ואני ממש לא מצטערת. לפני ששמרתי שבת הייתי בתקופה לא משהו, והרגשתי שהשבת נתנה לי ברכה. הרגשתי שהכל משתפר לאט לאט ומסתדר לי איכשהו. אני חושבת שלאמן השבת היא זמן לקבל השראה. זו ההזדמנות לקרוא ספרים ושירה. לי תמיד באים הטקסטים הכי מדהימים בשבת, ואז אני מתבאסת כי אני לא יכולה לכתוב אותם".

עלמה זהר: "סטראט-אפ שראוי לשווק לעולם"

עלמה זהר מגדירה את עצמה כחילונית שומרת שבת, וחושבת שזה סטארט-אפ שראוי לשווק לשאר העולם. "בשום דת, לא בנצרות ולא באסלאם, אין את העניין הזה של כיבוי החשמל. זה סטארט-אפ מטורף. אין לי רגע יותר גדול של חדווה מהרגע הזה שבו אני מכבה את האינטרנט והסלולרי ואף אחד לא יכול להציק לי. זה ענק!".

מה גרם לך בעצם להתחיל לשמור שבת?

"אני בן אדם מאוד מאמין ואני מחוברת ליהדות שלי, וכשחיפשתי שקט אז לא הלכתי על מדיטציה ועל וויפאסנה אלא על שבת, כי זו הדרך היהודית. מבחינתי השבת היא סוג של מדיטציה שאני עושה פעם בשבוע, והיא עושה לי טוב".

וזה קרה במקביל לתהילה?

"התחבטתי המון זמן ברעיון, והפסקתי לעבוד בשבת הרבה לפני שהתחלתי ממש לשמור שבת. אבל כן, ככל שהקריירה נהייתה יותר עמוסה, הרעיון יותר קסם לי, הייתי זקוקה לשקט".

ואיך נראית השבת שלך?

"אני משתדלת לכבד את השבת. שיהיה אוכל טוב ושיהיה נקי. בשבת הבית שלי פתוח. בהתחלה אנשים נורא נרתעו מזה שאי אפשר להתקשר לפני שבאים, אבל הם התרגלו, ותמיד יש פה המון אנשים. אני אף פעם לא יודעת כמה יבואו, אבל ב"ה – מה שיש על הפלטה תמיד לכולם".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.