רגע לפני שהאוכל נכנס לפה..

קבלו את 6 הדברים שכדאי לדעת רגע לפני ברכה על אכילה או שתייה. וכן את הרשימה המלאה מה מברכים על מה

משה ויטמן
חכמינו זכרונם לברכה מלמדים אותנו בתלמוד הבבלי, ש'אסור לו לאדם ליהנות מהעולם הזה בלא ברכה'. כלומר, לפני שאנחנו אוכלים, שותים ואפילו מריחים עשב ריחני, אנחנו צריכים לברך את בורא העולם, ולהודות לו על האוכל, המשקה או העשב הריחני שהעניק לנו.

הברכה מתחילה תמיד המשפט הבא: "בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם", והמשמעות שלו היא שאנחנו משבחים את בורא העולם, ומזכירים כי הוא מקור הברכה, ממנו מושפעת הברכה אל העולם, לנו ולכל אדם אחר, כי אלמלא בורא העולם היה מעניק לו את הברכה הזאת, לא היינו מקבלים אותה.

לכל ברכה יש גם סיומת, בהתאם לעניין ולמאכל שאנו עתידים לאכול, ובהמשך הכתבה נפרט את הברכות, אבל רגע..

1. תן כבוד לברכה!
אתה אוחז את התפוז ביד, מתכונן לברך עליו בורא פרי העץ, אבל רגע קודם, זכור משהו חשוב: באמירת הברכה אתה מזכיר פעמיים שם שמיים, עליך לעשות זאת בכבוד. איך? על פי ההלכה, חובה שהידיים תהיינה נקיות בעת הזכרת שם שמיים ועליך ליטול ידיים לאחר שהייה בשירותים, אמבטיה וכדומה כדי שתוכל לברך ולהזכיר שם שמיים כשתחפוץ בכך. כמובן, שאין להזכיר שם שמיים ולברך במקומות אלו וגם ליד פחי אשפה, ביוב פתוח וכדומה.

2. זרוק את המסטיק מהפה!
לאחר שווידאת שידיך נקיות, ישנה נקודה חשובה נוספת: מהפסוק "ימלא פי תהילתך" לומדים חז"ל כי על האדם למלאות את פיו במילות הברכה כאשר הוא מברך והמשמעות היא שאסור שיהיה משהו אחר כמו מאכל, מסטיק וכדומה, בחלל הפה בעת הברכה. הבעיה משמעותית יותר, אם התחלת לאכול ורק אז נזכרת לברך, שבמאכל שאין זה מאוס להוציאו עליך להוציאו בעת הברכה כדי שהברכה תיאמר בפה ריק. רק אם הוצאת המאכל מאוסה בעיניך, התירו לך בלית ברירה לברך כאשר המאכל בפה.

3. ברור לך מה צריך לברך?
שים לב: מצד אחד אסור לאכול דבר מאכל בלי ברכה או בלי הברכה הנכונה, מאידך, לא תמיד ברורה לנו הברכה הנכונה אותה עלינו לברך עבור המאכל שאנו מעוניינים לאכול. חשוב לברר את הברכה ורק אז לברך, כדי שחלילה לא תאכל ללא ברכה או תיכשל בברכה לבטלה.
4. אחוז את הפת בעשר אצבעותיך
בעת אמירת הברכה צריך שהמאכל יהיה מוכן לאכילה או המשקה לשתייה. אם הוא עטוף, נמצא במטבח, דורש חימום או כל הכנה אחרת, עשה אותה לפני אמירת הברכה. בנוסף, בעת אמירת ברכת המוציא על לחם ראוי לאחוז אותו בעשר אצבעות. המקור לכך הוא מהפסוק "מצמיח חציר לבהמה ועשב לעבודת האדם להוציא לחם מן הארץ" – פסוק המכיל 10 מילים, כנגד 10 האצבעות…

5. ברך בקול רם!
כשאתה מברך, מאוד חשוב שיענו אחריך "אמן". אם אתה ליד אנשים הקפד לברך בקול רם ולזכות אותם ואותך בעניית "אמן". אבל, שים לב: נפסק להלכה, כי אם הם 'עם ביס בפה' תברך דווקא בשקט, כדי שהם לא יצטרכו לענות "אמן" באמצע האכילה, מפאת הסכנה שבדבר.

6. בירכת? מהר לאכול!
החל מהרגע שבירכת, כל התעכבות בין הברכה לאכילה נחשבת "הפסק" ועליך לאכול בהקדם האפשרי ללא עיכוב וללא התעסקות בדברים אחרים. בתאבון!

מה מברכים??

לכל ברכה יש גם סיומת, בהתאם לעניין ולמאכל שאנו עתידים לאכול.

סדר הברכות נקבע לפי הסיסמה הבאה:  "מגע אש", כלומר: מזונות, גפן עץ, אדמה שהכל.

מתי-יש-מצווה-לאכול-99398819-[Converted]
אם אנחנו אוכלים לחם, כל המזונות האחרים הופכים טפלים אליו ונכללים בתוך הסעודה. לפני שאוכלים לחם נוטלים את שתי הידיים (הפנייה להלכות נטילת ידיים), ומברכים: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו, וְצִוָּנוּ עַל נְטִילַת יָדָים.

לאחר מכן מנגבים את הידיים במגבת, יושבים ליד השלחן, מחזיקים את הלחם ביד ימים ומברכים: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם הַמּוֹצִיא לֶחֶם מִן הָאָרֶץ.

כאמור, כשאנו שותים מים או שתייה ממותקת, אוכלים סלטים, דגים בשר וכו' בתוך הסעודה, לא מברכים עליהם ברכה בפני עצמה, כי כל המשקאות והמאכלים טפלים אל הלחם ואל הסעודה. יוצאים מן הכלל הם יין, שעליו מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן. וכן מאכלים שאינם נאכלים בדרך כלל בתוך הסעודה, כמו תפוח למשל, או וופלה. עליהם מברכים בפני עצמם.

להלן הברכות שמברכים על מאכלים, אם אנו אוכלים אותם בפני עצמם ולא בתוך הסעודה.

על כל תבשיל או מאפה העשוי מ'חמשת מיני דגן' (חטה, שעורה, שיפון, כוסמין ושבולת שועל), כמו עוגה, דיסה וכדו'. מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא מִינֵי מְזוֹנוֹת.

על היין מברכים כאמור: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הַגָּפֶן.

מי שאוכל פירות עץ, כמו תפוח, קיווי, אגס, אגוז, אבוקדו או תפוז, מברך: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הָעֵץ.

מי שאוכל פירות הגדלים על גבי שיחים, כמו עגבניה, בננה, אבטיח וכדו', וכן ירקות מכל הסוגים ומהינים, מברך לפני אכילתם: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא פְּרִי הָאֲדָמָה.

על מוצרים מן החי כמו בשר, ביצים דגים וחלב, או מוצרים מהצומח שאיבדו את הצורה המקורית שלהם כמו רסק עגבניות או פירה – מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם שֶׁהַכֹּל נִהְיֶה בִּדְבָרוֹ.

מי  שיש לפניו כמה מיני מאכל שמברכים עליהם ברכות שונות, כמו מלפפון עם תפוח, כוס יין ופרוסת עוגה, יברך את הברכות על פי סדר 'מגע אש', כלומר יברך קודם על העוגה ברכת בורא מיני מזונות, לאחר מכן יברך בורא פרי הגפן וישתה מהיין, בהמשך יברך בורא פרי העץ ויאכל מהתפוח, ברכת בורא פרי האדמה ויאכל את המלפפון ואחרונה אחרונה חביבה היא ברכת שהכל נהיה בדברו.

אחרי שמסיים לאכול, מברך 'ברכה אחרונה'.

אם אכל ארוחה מלאה עם לחם, יברך ברכת המזון. אם שתה יין יברך ברכת על הגפן, אם אכל מוצרי מאפה ומזון מחמשת מיני דגן יברך ברכת 'על המחיה',ואם אכל פירות משבעת המינים שהתברכה בהם ארץ ישראל (ענבים, תאנים, רימונים, זיתים ותמרים), יברך ברכת 'על הארץ ועל פרי הארץ'.

 

מי שאכל פירות שאינם משבעת המינים, או אכל ירקות, פרות האדמה, וכן מי שאכל מוצרים מהחי, כמו בשר, ביצים וחלב, או שתה מים וכל משקה אחר (למעט יין), יברך ברכת 'בורא נפשות': בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם בּוֹרֵא נְפָשׁוֹת רַבּוֹת וְחֶסְרוֹנָן עַל כָּל מַה שֶׁבָּרָא לְהַחֲיוֹת בָּהֶם נֶפֶשׁ כָּל חָי בָּרוּךְ חֵי הָעוֹלָמִים.

 

מי שמריח בשמים עם העשב המקורי שלהם, (ולא בשמים כימיים), יברך לפני ההרחה: בָּרוּךְ אַתָּה אַדֹּנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, בּוֹרֵא מִינֵי בְשָֹמִים.

ללוח ברכות מפורט לעיון או להורדה לחץ כאן

מתי-יש-מצווה-לאכול-99398819-[Converted]

תגובות:

  1. מיכל says:

    מדהים ! !! !!!!!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.