מה עם ישראל חושב על הנחת תפילין?

ציוץ אנטי דתי שפורסם בטוויטר עורר סערה וגרר עשרות תגובות נסערות של יהודים שאינם דתיים ^ ומה חושב שר התחבורה?

מה עם ישראל חושב על הנחת תפילין?

אוהד אטינגר

 

מה שקורה בטוויטר נשאר בטוויטר. נכון? אז זהו שלא, לפעמים זה גולש החוצה ואפילו מגיע לאתר שלנו…

לא מאמינים?

תקראו:

חשבון הטוויטר 'בארכבת', עובד שעות נוספות. בשנתיים האחרונות הוא צבר קרוב ל-2,000 עוקבים, שמשתמשים בפלטפורמה הזאת כדי להתלונן אודות כשלים וליקויים בהתנהלותה של 'רכבת ישראל', לקבל עדכונים חיים כשמתבטלות נסיעות רכבת ועוד ועוד.

אבל הפעם מישהו שם ב'בארכבת' עשה מעשה שלא ייעשה: החליט להכריז מלחמה על דוכני היהדות והנחת התפילין הפרושים בחלק מתחנות הרכבת ברחבי הארץ.

"אז ביררנו…", כותב הצייצן, "ואסור לפתוח דוכנים להנחת תפילין בתחנות הרכבת. נתקלתם – דווחו לנו ונעביר הלאה לטיפול".

התגובות של העוקבים וגם של גולשי טוויטר אחרים לא איחרו לבוא. ברובן המוחלט הביאו הצייצנים לידי ביטוי את הזעם הגדול ואפילו את הגועל והסלידה שהם חשים בעקבות הציוץ החמור.

הגולש אבי מ. כתב בתגובה: "למה שהשולחן הזה יפריע למישהו?? בן גוריון הכריז מפורשות "מדינה יהודית". מה הבעיה?". מיכאל כהן כתב: "אתם בושה לעם ישראל. אתם מכניסים שנאה".

גולש בשם יוסי ציין שהוא חי כבר 25 בארה"ב ומזועזע מהרדיפה נגד דוכני היהדות: "זאת בושה למדינה ולאנשים החיים בה", כתב. נתי ישראלי טוען ש"לא הולם שבמדינה יהודית יילחמו נגד כל דבר עם סממן דתי", חיים שור טוען שהתנהגות זו חשוכה, ואנשים הנוהגים כך מגדילים לעשות כשהם מכנים את הדתיים 'חשוכים'.

רבים מהגולשים תהו מדוע חשבון טוויטר המוקדש למאבק בכשלים ברכבת בוחר לעסוק בכלל בנושא שכזה, ואחד מהם, נתנאל אביטל, דווקא מצא את ההקשר: "עצם העובדה שכביכול אסור להניח תפילין ברכבת היא אבסורד", כשהוא טוען שאכן מדובר בליקוי חמור של הנהלת הרכבת.

גולשים רבים הגדילו לעשות וטענו כי רדיפת הדת הזאת מזכירה להם את מעשיהם של שונאי ישראל הגדולים ביותר: "יש ילדה יהודיה שמתחבאת בארון למעלה, לדווח גם על זה?", שאל אחד מהם, ואחרים אף כתבו דברים חריפים וחמורים הרבה יותר.

המגיב הבולט ביותר היה ללא ספק שר התחבורה בצלאל סמוטריץ שהשיב לרודפי הדת מנה אחת אפיים: "לתומי חשבתי שבאתם לשפר את השירות של הרכבת ולא לעסוק באנטישמיות ורדיפת יהדות.

"אבהיר:", הוסיף סמוטריץ, "כל עוד אני שר התחבורה מותר ואף רצוי להעמיד דוכני יהדות והנחת תפילין בתחנות הרכבת (ולא רק בהן) ניסיתם להקים ונתקלתם בקושי? פנו אלי ונטפל בעזרת השם".

ואכן כעבור זמן מה פרסם העמוד 'בארכבת' הודעה חדשה בה הבהיר כי לאחר בירור נוסף התגלה לו שדוכן התפילין בתחנה הספציפית שבה צולמה התמונה הוצב לאחר קבלת אישור ממנהל האגף.

הגולשים לא ויתרו ודרשו מהעמוד להתנצל על ההודעה הראשונה ואף למחוק אותה, אלא שדרישות אלו לא זכו למענה כלשהו מצד מנהלי החשבון.

"בסופו של דבר אני חושב שזה דווקא היה לטובה ואנחנו צריכים להודות למי שהעלה את הציוץ הזה", אומר לנו פעיל בכיר בארגון 'אחינו' העוסק בהכוונת צעירים מתחזקים וליווי נערים שבחרו ללמוד בישיבה קדושה.

"התגובות שהגיעו מהגולשים, שרובם המוחלט אינם שומרי מצוות, מלמדות על כך שעם ישראל מחובר מאוד לתורה ולמצוות. גם מי שאינו שומר מצוות בפועל, לפחות רוצה שתהיה לו הזדמנות להניח תפילין לפחות מדי פעם כשהוא עובר בתחנת רכבת או בשדה התעופה וכדו'. זה מאוד מעוד ומשמח, וזה בעיקר מחזק בלבנו את ההכרה הברורה שיהודי לעולם יישאר יהודי, ולא משנה היכן הוא התחנך וכיצד הוא מנהל את אורח החיים שלו. אם נאמר בעדינות, מי שפרסם את הציוץ הזה בא לקלל ויצא מברך, כמו שאמרו חכמי התלמוד על בלעם הרשע".

"יתירה מזאת", הוא מוסיף, "אני רוצה לטעון שגם אלו שכן מתנגדים לדוכני התפילין, מוכיחים בכך שהם יהודים עם לב יהודי. הם מנסים לקבור את הניצוץ היהודי הפועם בלבם, ללא הצלחה. עובדה: הדת מעצבנת אותם, כלומר יש לה משמעות עבורם. אם זה היה דוכן לממכר נקניקיות הם לא היו אומרים מילה, אם זה היה דוכן שמציע לאנשים לטעום סוגים חדשים של תה צמחים, אף אחד לא היה מנסה לטעון שמשהו לא בסדר עם זה. הם מתנגדים דווקא ליהדות, כי הם מנסים בכך להוכיח שהם כבר לא יהודים, שהיהדות כבר לא חשובה להם, אבל זה שקר כמובן.

"אם חלילה נראה שהדת כבר לא מעצבנת אותם בכלל, או אז נדע שלמרבה הצער הניצוץ היהודי כבר דעך והתעמעם עד שכבר לא נשאר ממנו כמעט כלום. זה יהיה הזמן לדאוג לגביהם ביתר שאת".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.