מה זה תפילת שחרית

מדי בוקר מתפללים יהודים את תפילת השחר. קבלו את תשעת הנקודות העיקריות שצריך לדעת כשניגשים להתפלל.

לפני תפילת שחרית אומרים את 'ברכות השחר', בהן אנו מברכים על הדברים הטובים שנתן לנו הקדוש ברוך הוא: על מערכת העיכול המופלאה שמאפשרת לאדם להתנקות בבוקר מהפסולת שנותרה בגופו מאתמול, על התורה הקדושה שהוא העניק לנו ובכך ייחד אותנו וקידש אותנו מכל העמים, על היכולת לפקוח עיניים להתבונן ביפי הבריאה, על היכולת לצעוד ביציבות על שתי רגליים, בקומה זקופה. ועל עוד דברים טובים שהעניק לנו הקדוש ברוך הוא.

חכמנו זיכרונם לברכה לימדו אותנו שהתפילות שאנו מתפללים במשך היום הן כנגד הקרבנות הקבועים שהיו מקריבים בבית המקדש. תפילת שחרית היא במקום קרבן 'תמיד של שחר', ולכן אנו אומרים את 'סדר הקרבנות' אחרי ברכות השחר, לפני שמתחילים להתפלל.

שלב נוסף לפני התפילה עצמה הוא 'פסוקי דזמרה'. אומרים פרקים מתוך ספר התהילים שבהם אנו מספרים את שבחו של בורא העולם, את הדברים העצומים שהוא עשה בטבע ובבריאה, ואת הניסים הגדולים שעשה לעם ישראל בהוציאו אותם ממצרים. אמירת 'פסוקי דזמרה' משולה לאדם שפונה למלך גדול כדי לבקש ממנו בקשה חשובה. לפני שהוא יבקש את בקשתו הוא יפנה אליו בתארים כדוגמת 'הוד מלכותו', ידבר מעט על גדולתו של המלך, יפייס את דעתו ורק אחר כך יבוא לבקש את בקשתו האישית.

אחרי 'פסוקי דזמרה' המסתיימים בברכת 'ישתבח שמך לעד מלכנו', אנו מתחילים לומר את ברכות קריאת שמע ואת קריאת שמע עצמה. התורה מצווה אותנו לומר את 'שמע ישראל' בכל בוקר ובכל ערב, וחכמנו זיכרונם לברכה סידרו ברכות שאנו מברכים לפני ואחרי קריאת שמע, בהן אנו משבחים את הבורא על המאורות – השמש והירח שנתן לנו, על היום והלילה ועל עניינים נוספים. החלק החשוב ביותר בתפילה הוא עצם אמירת 'קריאת שמע' – כי זו אחת המצוות היסודיות ביותר בדת היהודית.

מיד אחרי ברכות קריאת שמע אנו עומדים ל'תפילת העמידה' (תפילת שמונה עשרה). זוהי התפילה עצמה וכל השאר זה רק הקדמות אליה (חוץ ממצוות קריאת שמע כנ"ל), לכן חשוב להתפלל עם הלב ולא רק עם הפה. לחשוב על מה שאנחנו אומרים ולהתכוון לבקש מהקדוש ברוך הוא את הבקשות החשובות כל כך.

באמצע תפילת שמונה עשרה, בברכת 'שמע קולנו', או בסוף התפילה במהלך אמירת תפילת 'אלוהי נצור לשוני מרע', אפשר ואף רצוי להוסיף לתפילה בקשות אישיות שאינן כתובות בסידור התפילה. אפשר לבקש להצליח במבחן המתקרב, אפשר להתפלל ולבקש שהיחסים עם ההורים או הילדים ישתפרו, ואפילו לבקש שהתספורת שאת מתכוונת לעשות בהמשך היום תצליח ותצא יפה במיוחד.

אחרי תפילת שמונה עשרה, מסיימים בדברי שבח נוספים לקדוש ברוך הוא, כמו שכשבאים לבקש מהמלך הגדול את הבקשה האישית לא מסיימים לבקש ובורחים החוצה, אלא נשארים עוד קצת כדי להודות לו על ההקשבה, על הרצון לעזור ולשבח אותו על מעשיו הטובים והרחומים כלפי נתיניו.

תפילת שחרית מתפללים החל מזריחת השמש ועד ארבע 'שעות זמניות' (חלוקה של שעות האור בין זריחת השמש לשקיעת החמה ל-12 חלקים יוצרת 12 שעות זמניות שהאורך שלהן משתנה מיום ליום). אם לא הספקתם להתפלל עד ארבע שעות זמניות, אפשר להתפלל שחרית עד חצות היום.

אם אתם לא מספיקים להתפלל את כל התפילה, או שאתם מרגישים שמדובר במשימה כבדה מדי המוטלת עליכם בשלב ההתחלתי של טיפוח הקשר עם בורא העולם, אפשר להסתפק בשלב ראשון באמירת 'קריאת שמע' בוקר וערב, ובתפילת 'שמונה עשרה' שלוש פעמים ביום.
בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רב שמכיר את נפש האדם ויש לו ניסיון עם אנשים שעושים צעדים ראשונים של התקרבות לבורא עולם, כדי שייעץ לכם איך וכיצד להתנהג בנושא זה ובנושאים אחרים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.