מדוע חז"ל עשו דין הרחקה שלא יבוא לעבור על איסור דאורייתא?

מדור שאל את הרב, מאת הרב יהודה סטורץ שליט"א, בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

שאלה:

מה הועילו חז"ל כשעשו הרחקה שלא יבוא לעבור על איסור דאורייתא (כגון חמץ משש שעות ולמעלה)

והאם עוברים על ההרחקה גם כן הוא איסור של לא תסור

תשובה:

שלום וברכה

התורה חייבה לעשות משמרת למצוות, ולא משמרת למשמרת.

איסור דרבנן של לא תסור שלא בכוונה מחמת שהגעתי עד הקצה ולא נזהרתי או טעיתי, אין בו איסור

כי לא חייבים משמרת למשמרת, וזה נחשב קרוב לאונס. מי שהתקרב לקצה הגבול וטעה עבר על איסור

כי הוא היה חייב לעשות לעצמו משמרת.

בכל מקרה איסור דרבנן קל יותר, וזהו קושיתו המפורסמת של זוהר הרקיע מדוע איסור דרבנן קל יותר

והרי הוא איסור דאורייתא של לא תסור.

 

ברכה והצלחה
הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.