לא רק בפסח אסור לאכול חמץ

איסור אכילת חמץ מתרחב גם לימים שאחרי חג הפסח, אם מדובר ב'חמץ שעבר עליו הפסח' • מה זה אומר ואיך נדע מה מותר ומה אסור לאכול?

 

יעקב לוסטיג

 

שבעה ימים אנחנו אוכלים מצות, ומתרחקים מכל מאכל שאולי יש בו פירור של חמץ. כל יהודי יודע את זה, וכל יהודי שיש לו קצת כבוד למסורת מקפיד על כך בלי להתפשר. אבל איסור החמץ נמשך במקרים מסוימים גם אחרי חג הפסח, אם מדובר ב'חמץ שעבר עליו הפסח'.

  • מה זה חמץ שעבר עליו הפסח?

לחם, עוגה, או כל מאכל אחר שמורכב מחמץ או שאפילו רק מעורב בו מעט חמץ, ושהיה שייך ליהודי במהלך חג הפסח, יש לו דין של 'חמץ שעבר עליו הפסח'.

לדוגמה, אם אחרי פסח אתם מבקרים בבית של חבר ששכח למכור את החמץ שלו לגוי לפני חג הפסח, והוא מכבד אתכם בכעכים פריכים עם חותמת של כשרות מהודרת, אסור לכם לאכול את הכעכים הללו, אם ידוע לכם שהם היו ברשותו של החבר במהלך חג הפסח.

כך גם אם בעל המכולת שבה אתם קונים, או הקיוסק שמעבר לפינת הרחוב, לא ביצע מכירת חמץ לפני חג הפסח לגוי, אסור לאכול את מוצרי החמץ שהיו ברשותו במהלך החג. צריך להיזהר במיוחד במקומות כמו הדיוטי פרי, או קניונים שמצהירים בגלוי שהם מוכרים חמץ בפסח. בכלל, כל עסק שמוכר מזון אמור להחזיק תעודה כתובה וחתומה על ידי הרבנות או על ידי רב השכונה, שמאשר שאותו בעל עסק מכר את החמץ שלו בערב פסח לגוי. אם אין תעודה כזאת, שווה לבדוק למה באמת היא לא מופיעה…

חשוב לזכור: חמץ שנמכר לגוי לפני חג הפסח, מותר לאכול אותו ללא שום חשש אחרי החג.

  • מה הדין של 'חמץ שעבר עליו הפסח'

מלבד העובדה שאסור לאכול חמץ שעבר עליו הפסח, אסור גם ליהנות מהחמץ הזה, וצריך לזרוק אותו לפח. כך למשל אסור לתת אותו לחבר שאינו יהודי, כי בכך אתם מרוויחים טובת הנאה שהחבר מכיר לכם טובה על המתנה שהענקתם לו.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.