"לא פותח את היום בלי תפילין"

סודם הכמוס של התפילין, המפתח הקטן לשער ארץ היהדות הענקית

משה ויטמן

מאלי ממטולה ועד דני מאילת…
אתה תמצא אותם בכל רחבי הארץ, במוסכי הרכבים או במגדלי המשרדים, בצפון, במרכז או בדרום, צעירים, מבוגרים או קשישים, זה יכול להיות אלי ממטולה או דני מאילת, ציון מרמת גן או חיים מירושלים, כל אחד עם סגנון החיים והאמונות שלו, הגיל והמאפיינים שלו, אבל המשותף לכולם הוא אחד – הם לא יפתחו את היום בלי להניח תפילין. "בלי תפילין" מסביר בלהט עודד בחור בן 19 מרחובות, "איזה טעם יש לי ליום? איך אני יכול לצאת לעבודה בלי לשבת 2 דקות עם עצמי ולהתחבר לאלוקים שילווה אותי כל הזמן"?

ואכן, כל אלו שהזכרנו ועוד רבים אחרים מרגישים כך בכל ליבם. רגעי הנחת התפילין הקסומים מאפשרים להם לחוות את הייחודיות היהודית שלהם, את הקשר הבלתי עקיף עם בורא עולם ולקיים את המצווה העצומה "והיו לך לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך".

רוצה אבל לא יודע במה להתחיל?
פעמים אינספור אנחנו מוצאים את עצמנו במגוון תחנות בחיים מחפשים את הדרך לחיזוק הקשר עם אלוקים. אנחנו פוגשים ונתקלים בלא מעט אירועים קטנים או גדולים שמבליחים לרגע קרן אור חזקה לתוך נשמתנו וגורמים לה פתאום לשאול את עצמה בשקט: "מה, ככה אני מנותק מאלוקים"? אנחנו רוצים את האהבה שלו, אנו מחפשים את הקשר איתו ויודעים כי להיות "מיודד" עם מלכו של העולם זה נכס שאי אפשר לוותר עליו. "משהו בשביל הנשמה" דורש אותו קול פנימי שמהדהד בתוכנו ורוצה ללחלח את החומריות שמקיפה אותנו בחוויות רוחניות ומרוממות שירימו אותנו קצת מהקרקע הבוצית של החיים. אבל אז, נשאלה השאלה: "איך אני אדע במה להתחיל"?

והאמת? מאוד קל להבין אותך…
השאלה הזו, בכנות וביושר, מאוד מטרידה. יש לך חיים, אתה כבר עובד או לומד, מוקף בחברים ובמשפחה ועם כל הכבוד לרצונות הפנימיים שלך, אתה עדיין לא רוצה לאבד ולהפוך את כל חייך. בלי לדעת יותר מדי הלכות, די ברור לך שהתקרבות לאלוקים תגרור אותך לוותר על דברים או חוויות שעד היום היו חלק מההרגל היומיומי שלך… ויתורים כואבים ובלתי פשוטים. "הוי מחשב שכר מצווה כנגד הפסדה" אמרו חכמים בפרקי אבות והתכוונו לחישוב הבסיסי והפשוט ביותר: שים על המאזניים את הרווח האישי שלך מצעדי ההתקרבות מול ההפסדים שאתה כה פוחד מהם. כעת, תראה בעצמך: לאן הכף נוטה? מה שוקל יותר?

צעד קטן לאדם
"נכון, אני מסכים עם זה" אתה רוצה לומר "אבל עדיין הקושי והחשש לא נותנים לי להתקדם", התורה מאוד מבינה אותך ובמיוחד בשבילך היא ממליצה על צעדי ההתקדמות איטיים. צעד קטן לאדם, זה מה שתעשה כעת. ותרשה לנו להציע לך לנסות את התפילין. כן, התפילין שכל כך הרבה אנשים מצליחים לחוש דרכם את החיבור וההתרוממות מהעולם החומרי והארצי, יוכלו להוות עבורך את הצעד הקטן והראשוני כדי לטעום את טעם החיים. הנחת התפילין אורכת דקות ספורות, לא מפריעה לך להמשך היום ולא מונעת ממך להמשיך בשגרת החיים אליה התרגלת. אך מנגד היא בהחלט – צעד גדול ליהדות.

צעד גדול ליהדות!
הנחת התפילין אמנם דורשת מינימום מאמץ וזמן מאיתנו מניחי התפילין, אך למרות זאת המשמעות והתוצאות של המעשה הקטן הזה עולות ובוקעות עד הרקיע. על פי המקורות, בהנחת התפילין אנו קובעים על ידינו ועל ראשינו את קדושת השם יתברך, את שמו הגדול וממליכים אותו על העולם. אנו לוקחים את הכתר של מלכו של עולם וקושרים אותו עלינו, הכי קרוב שאפשר לאברים המרכזיים בגופנו – המוח והלב. במעשה הקטנטן הזה אנו יוצרים חיבור אדיר ועוצמתי בינינו לבין הבורא יתברך, חיבור שאחריו כל היום שלנו ייראה ויישמע אחרת. חיבור שיביא אותנו לראות את חיינו מבעד למשקפיים רוחניות יותר ויגרום לנו לרצות לראות את עולמנו היומיומי והמוכר גבוה, רוחני ויהודי יותר.

כמה פרטים חשובים:
לא לחינם, הנחת התפילין מומלצת על ידי גדולי הרבנים כצעד ראשוני קטן שמשמעותו היהודית- ענקית. אך רגע לפני שאתה מאמץ בחום את הנחת התפילין כחלק אינטגראלי מסדר היום שלך, שים לב לכמה פרטים חשובים ומשמעותיים בקיום מצוות הנחת התפילין.

1 . כדי שהתפילין יעמדו במשימה הקדושה שהוטלה עליהם, הם נדרשים לעמוד בתקנים הלכתיים ברורים ולענות על דרישות רבות. רק תפילין שהוכנו ונעשו עם כל הפרטים הנדרשים, ראויים להיות התפילין שאותם תזכה להניח ולכן ברר כי התפילין שברשותך או שאתה מתכוון לרכוש הוכנו ונעשו על ידי מקור כשר ומוסמך.

2. גם אם התפילין שברשותך ישנות מאוד, זה לא אומר שעליך לרכוש אחרות או להפסיק להשתמש בהם. ישנם אנשים רבים המניחים את אותם התפילין במשך כל חייהם. אלא, שבמקרה כזה עלינו לבצע להם אחת לכמה שנים בדיקה תקופתית שתברר את מצבם העכשווי ותוודא כי לא ארע בהם פסול. אם אתה מעוניין בכך, פנה אל מכון בדיקת התפילין הסמוך למקום מגוריך ובצע זאת.

3. צורת הנחת התפילין מוגדרת היטב בהלכה ובכדי לקיים את המצווה עלינו להניח את התפילין "כמו שצריך". אם אתה לא יודע, או שיש לך ספיקות, אין לך מה להתבייש. פנה אל הבחורצ'יק שלצידך ובקש ממנו עזרה קטנה. בפעם הבאה תהיה אתה זה שעוזר לאחרים…
בהצלחה!

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.