"חול המועד" – חול או מועד?

צעד ראשון – שמירה על כבוד הימים, צעד שני – המלאכות שאסורות במועד, צעד שלישי – איסור תספורת וכיבוס, לסיום: האם מותר לכתוב בחול המועד?

חכמים לציבור: אל תשכחו שזה חג!
היחס בתורה לימי חול המועד מורכב: מצד אחד, ימי חול המועד זוכים ליחס של כבוד מקודש בדומה מאוד לשבתות וחגים ובמובן הזה הם המשך ישיר לחג הראשון של סוכות, אבל מצד שני, איסור עשיית מלאכה שנאמר בתורה על שבתות וחגים, לא נאמר על ימי חול המועד. כלומר: עלינו לכבד ולקדש את ימי חול המועד (המשמעות המעשית בהמשך) אך אין צורך להימנע, מן התורה, מעשיית מלאכות. חכמים שינו מעט את התמונה וקבעו כי מתוך חשש שמא קדושתם וכבודם של ימי חול המועד ייפגעו, עלינו להימנע מעשיית מלאכות מסוימות בשלושה צעדים שישמרו על קדושת המועד:

צעד ראשון – שמירה על כבוד הימים
כדי לקדש ולכבד באופן מעשי את ימי חול המועד, יש ללבוש בגדים חגיגיים, לערוך 2 סעודות כמו בשבת ובחג, להזכיר בתפילות את קדושתו של חול המועד ולהקדיש מה שיותר זמן ללימוד התורה. בנוסף, קבעו חכמים, אין לעסוק במסחר ולנהל חיים עסקיים שגרתיים בחול המועד. לדוגמה: אין לקנות או למכור בחנויות בחול המועד, אלא אם מדובר על קניה או מכירה של מוצרים הנצרכים לימי החג עצמם או אם אי קנייתם או מכירתם בימי המועד תגרור הפסד כספי.

צעד שני – המלאכות שאסורות במועד
כצעד נוסף להגנה על כבוד וקדושת המועד, קבעו חכמים כי אין לעשות בחול המועד כל אחת מהמלאכות האסורות בשבת או בחג אלא באחד משני תנאים: 1. עשיית המלאכה נדרשת לצורך המועד, כמו: נסיעה ברכב, בישול, הדלקת אור וכדומה. 2. גם אם המלאכה לא נצרכת למועד עצמו, ההימנעות ממנה תגרור הפסד ולכן היא מוגדרת "דבר האבד" – כלומר – דבר שאם לא יעשוהו יגרור אבידה =הפסד.

צעד שלישי – איסור תספורת וכיבוס
לא רק כבוד ימי חול המועד הווה מטרה בעיני חכמים אלא גם כבודו של החג עצמו. חכמים רצו שכולנו נסתפר ונכבס את בגדינו כבר לפני החג כדי שלא נגיע לחג כשאנו לא מסופרים או לבושים בגדים שאינם מכובסים ולכן קבעו כי אין להסתפר או להתגלח בימי המועד, אפילו מי שרגיל להתגלח בכל יום ובנוסף – אין לכבס בגדים בימי חול המועד אלא אם כן מדובר על בגדים המתלכלכים מדי יום – כמו בגדי תינוקות וכדומה. רק מי שהיה לו אונס או חולי בערבו של החג, יכול להסתפר בחג.

לסיום: האם מותר לכתוב בחול המועד?
בעיקרון, אין לכתוב בחול המועד אלא אם כן מדובר על דבר האבד- דבר שאם לא תכתוב אותו, ייגרר לך הפסד. אולם, כתיבה על מחשב לדעת רבים מהפוסקים אינה נכללת באיסור הכתיבה וכמו כן צילום במצלמה והסרטה אין בהם איסור כתיבה. עם זאת, לפתח תמונות אסור בחול המועד ונאלץ להמתין עם זה עד לאחר החג.

חג שמח ומועדים לשמחה!

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.