השופטת לא האמינה!

כשהתייצב גיא בבית המשפט לנוער, הוכתה השופטת בהלם. הנער המחוספס שתמיד היה מתחצף ומקלל, הפך את עורו ובשפה נעימה וחיננית התנצל וסיפר על תכניותיו לעתיד • הרב חיים גולדברג מספר על מה שהתורה עשתה לבנאדם (והפרוטוקול של בית המשפט מאשר כל מילה).

מאת: יעקב לוסטיג

"כשהתברר לי שגיא הוא עבריין עם עבר עשיר, לא האמנתי למשמע אוזני", מספר הרב חיים גולדברג, מרבני 'אחינו'. "גיא היה בחור כבן 17 שהכרתי אותו אחרי תקופה ארוכה שבה הוא למד במדרשיה בצורה רצינית. סידרתי לו ישיבה מתאימה, ובתוך זמן קצר התברר שמדובר כאן בילד שצפוי להיות תלמיד חכם עצום ביום מן הימים.

"אבל אז התברר לנו שהוא בחור עם עבר של פשע. לא פעם הוא הסתבך בקטטות אלימות שנגמרו בתא מעצר, ופעם אחת הוא אפילו הכה עובד זר והכניס אותו ל'קומה', וכל זה כשהיה בן 14 ו-15. ברגע הראשון החלטתי שאני עושה 'אחורה פנה', ושולח אותו בחזרה למקום שממנו הוא בא. מי לי ולעבריינים? אנחנו נמצאים כאן כדי ללמד תורה ולא כדי לשמש בתי מחסה לנערים אלימים".

"אבל לאחר מחשבה שניה החלטתי לתת לבחור הזה הזדמנות. הבנתי שהבחור העדין הזה שראיתי מול העיניים שלי כל הזמן, זו לא מסכה. הבנתי שהבחור באמת החליט להשתנות, והוא עושה את זה בצורה יעילה במיוחד.

"למעשה אנחנו רואים את זה כל הזמן עם נערי המדרשיות ובעלי התשובה. כל אחד שנכנס לישיבה רואים עליו שינוי מקצה לקצה במידות. הוא הופך רגוע יותר, יש לו יותר 'ישוב הדעת', הוא מפתח את יכולת ההקשבה, לומד לקבל מרבנים עצות ואפילו הוראות. כשאדם מתחיל ללמוד תורה בצורה רצינית פשוט  נחה עליו רוח נעימה, הוא הופך לאדם חדש.

"הסיפור עם גיא (שם בדוי) אירע לפני שבע שנים, ואנחנו זוכרים אותו במיוחד כי למרות שאנחנו רגילים כאמור לראות את התופעה הזאת, אצל גיא זה היה הרבה יותר מוחשי מבדרך כלל. ראית בנאדם שפשוט הפך לאדם שונה לחלוטין. זה לא אותו בחור. כשהוא הגיע לישיבה הוא לא ידע לקרוא ולכתוב בצורה סבירה, ולא כי הוא סבל מבעיות לימודיות, אלא כי הוא אף פעם לא הסכים לקבל הוראות, הוא אף פעם לא היה מוכן שהמורה תגיד לו איך לקרוא ואיך לכתוב.

"אבל היה לו רצון חזק. משהו שלא רואים כל יום. הוא התחיל מאפס, לימדנו אותו לקרוא, עם ספרים של ילדים בכתת גן. הוא נאבק נגד היצר ונגד הפראות ששכנה בתוכו, למד והתקדם עוד ועוד, ותוך כדי האישיטות שלו שינתה צורה.

"בסופו של דבר לא רק שלא זרקתי אותו מהישיבה, אלא גם הלכתי לבית משפט להעיד עדות אופי לטובתו. זה היה דיון לקראת קציבת העונש, אחרי הפסקה ארוכה מאז שהתקיימו הדיונים של בירור הנסיבות וקביעת האשמה. אני לא אשכח איך שהשופטת בבית המשפט לנוער היתה המומה מההתנהגות של הבחור. הוא הודתה שהיא בחיים לא ראתה שינוי שעובר ככה על בנאדם, אותו בחרו שבדיונים הקודמים התחצף אליה, לא חשש מבית הסוהר או ממוסד לנערים עבריינים, לגלג על אנשי אכיפת החוק בתוך אולם בית המשפט והתנהג כמו מי שיש לו עתיד מזהיר בראשות עולם הפשע הישראלי, הפך פתאום לבחור נעים הליכות, עדין ומנומס, אפילו ביישן מעט. התקיימו בו דברי חז"ל, "המאור שבתורה מחזירו למוטב".

"לנוכח השינוי העצום באישיות שלו החליטה השופטת שהיא נותנת לו צ'אנס למרות עבירות האלימות הקשה שהוא היה מעורב בהן, וביטלה לו את כל ההרשעות. אפילו התובע לא התנגד, והודה גם הוא שהוא מעולם לא ראה שינוי כזה!

"אנחנו רואים את זה מדי יום ביומו. בלי סוף בחורים חווים את השינוי הזה. מאלימות, חוצפה, גסות והתנהגות רעה הם הופכים לאנשים נעימי הליכות, עושים כבוד להורים ולמבוגרים, ילדים יהודיים במלוא מובן המשמעות של הביטוי הזה. זה קורא לכל מי שמתחיל ללמוד תורה בצורה רצינית, ובעיקר למי שמחליט להתמסר כל כולו ללימוד התורה. ומי שלא מאמין מוזמן לבוא ולבדוק בעצמו".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.