הלוואי שכל הילדים יהיו כמוהו

בן להורים רחוקים מאד מכל דבר הקשור ביהדות, שכנע את הוריו שברצונו ללכת לישיבה * חצי שנה לאחר מכן, ההורים שאפילו לא שמרו את יום כיפור אמרו: "הלוואי שכל הילדים שלנו יהיו כמוהו"

אבידור רענן
בן להורים רחוקים מאד מכל דבר הקשור ביהדות, שכנע את הוריו ברצונו ללכת לישיבה * חצי שנה לאחר מכן, ההורים שאפילו לא שמרו את יום כיפור אמרו: "הלוואי שכל הילדים שלנו יהיו כמוהו"

הרב יעקב מויאל, אחראי רישום לישיבות באזור ירושלים, שפוגש יום יום צעירים מתלבטים, ופינה לנו כמה דקות מזמנו היקר לראיון מיוחד בו נזכר בסיפור הזה.

מדוע עדיף ללכת ללמוד בישיבה ולא במדרשיה או בשיעור יומי וכדומה?

"משום שישיבה היא 'כור ההיתוך' של עולם התורה, והיא ה'תיבת נח' של הדור. בישיבה הבחור יקבל את מה שהוא לא מקבל במדרשיה. בישיבה הוא יכין עצמו לחיים העתידים בצורה הנכונה, כשצריך להדגיש שהלימוד בישיבה לא נוגד את הרצונות של בחור לעתיד בשום דרך".

הרב מויאל נזכר בסיפור בבחור כזה, שעשה את הצעד והלך ללמוד בישיבה. "אני מכיר ילד שבא ממשפחה רוסית שבה אפילו לא שומרים שבת ולא-עלינו אפילו לא יום כיפור. הילד הזה הכיר שכן שלו בבניין, אברך, שקבע אתו לימוד ב'חברותא'. על ידי הלימוד הזה הוא עבר לבסוף לבית-ספר תורני של 'החינוך העצמאי'. אחרי שנות הלימודים בבית הספר, הוא היה חד משמעי שאין סיכוי שיגיע לשום מסגרת של ישיבה, משום שהוריו היו רחוקים מאד מאד מיהדות. אבל אחרי פגישות חוזרות ונשנות עם בני ישיבה, הוא הבין שזה המקום שהוא יכול לגדול ולפרוח ולחיות את החיים כיהודי טוב וכשר.

"לקחנו אותו למבחן בישיבה, וכשהוא הגיע לישיבה, אחרי שהוא נבחן אצל ראש הישיבה, הוא שאל את ראש הישיבה כמה עולה השכר לימוד. שאל אותו הראש ישיבה: מדוע אתה שואל? והוא הסביר שהוא יהיה חייב לשלם את השכר בעצמו, משום שיש לו בעיה עם הוריו והם אינם מוכנים לשלם לו, מפני שהם מתנגדים שילך לישיבה. אמר לו ראש הישיבה: אל תדאג. אחרי שבועיים לקחנו את ההורים שלו לראות את הישיבה, והם מאד התרשמו והסכימו שילך לשם, אך עדיין לא רצו לשלם לו את שכר הלימוד. הבחור, בסיום הפגישה, שלף מהכיס סכום כסף וביקש לתת לישיבה כשכר הלימוד ההתחלתי שלו. ראש הישיבה מאד התפעל ושאל אותו מאיפה הכסף, והבחור סיפר שהוא עבד בתור בייביסיטר, קיבל 10 ש"ח לשעה, ובתחילה חשב לקנות בזה בגדים לתיכון. אבל כעת, כך אמר, כשהחליט שהוא לא הולך לתיכון אלא לישיבה, הוא רוצה את הכסף הזה כדי להראות להורים שלו כמה חשוב לו הלימוד בישיבה עד שהוא מסכים אפילו לשלם את מה שחסך כמקדמה על שכר הלימוד, והעיקר ללמוד בה.

"אחרי חצי שנה", מסיים הרב יעקב את הסיפור, "היה בישיבה ערב 'אבות ובנים' בו למדו הבחורים ואבותיהם ביחד. אביו של אותו בחור הגיע לישיבה ולמד אתו ביחד, בחברותא. כשיצא מהחברותא, האבא אמר לי משהו שריגש אותי מאד: שהוא רוצה ששאר הבנים גם יהיו כמו הבן הזה".

מה הישיבה נתנה לך לחיים?

"היא נתנה הכל. הישיבה נותנת לך את הכלים לחיות כמו יהודי נכון, עם מתיקות של התנהגות עדינה ודרך ארץ".

איך אפשר להסביר את הרצון ללכת לישיבה לבני המשפחה?

"לאט לאט, בגישושים ובכנות וישרות. אני יכול לספר שאני לוקח הורים שמסתפקים אם לשלוח את הבן לישיבה לשיחות, ואז אני מראה להם איך נראה תיכון עם הילדים ואיך נראית ישיבה. וכשהם רואים את הישיבה – בדרך כלל הם כבר מבינים לבד את הכל".

רוצה לשמוע עוד על לימוד תורה בישיבה, ובכל נושא אחר ביהדות

אתה מוזמן להתקשר לרב אהרון 050-4141386 או לרב שמעון 052-7636278

וגם בשיחת חינם ב 1800-20-18-19

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.