הטלפון שהתקלקל וגם הזכייה הגדולה בלוטו

האוטובוס שאיחר בבוקר, החבר שהגיע עצבני לעבודה, - שום דבר מכל אלו לא קרה מעצמו. הכל, אבל הכל מאת הקדוש ברוך הוא

מאת: אוהד אטינגר

יותם היה רק בן שמונה כשאבא לקח אותו לטיול ביער. "היזהר שלא להתרחק ממני", אמר לו אביו בנימה של דאגה. "זה מסוכן מאוד. אם תתרחק ממני, אתה עלול לאבד את הדרך, ולתעות ביער שעות ארוכות. לא תדע איך לחזור הביתה".

בן השמונה הנהן בראשו, התחייב לעשות כדברי אביו ויצא אחריו לטיול שהיה אמור להיות חווייתי ומהנה.

אלא שיותם שכח את האזהרה של אביו, והתרחק ממנו. הוא החל לתעות ביער, ולא מצא את דרכו. אביו החל להתרוצץ אנה ואנה, מחפש אחריו ולא מוצא אותו. יותם ניסה לשמור על איפוק ולחפש את אביו, אבל הוא לא הצליח. הפחד החל להתגנב אל לבו, ואיים לשתק את רגליו שהוליכו אותו אל עומק היער הגדול.

לפתע נחתה סטירה מצלצלת על לחיו של הילד השובב. לרגע הוא נבהל ונחרד, אבל מיד הבין שמי שהכה אותו הוא לא אחר מאביו היקר שבוודאי דאג לו מאוד וחיפש אחריו במשנה מרץ.

יותם נרגע, הוא בכה בגלל המכה הכואבת, אבל שמח בלבו על כך שהיא באה מאבא שלו, מבין את משמעות הדברים, ונאנח בהקלה לאחר שחשש שלנצח יישאר לבד בתוך היער הגדול.

***

היסוד הראשון באמונה היהודית, שכל יהודי צריך לדעת ולהאמין בו זה שכל מה שקורה לנו ולאחרים בעולם הזה, הוא מאת הקדוש ברוך הוא.

כך אנחנו מנסחים זאת ב"שלושה עשר עיקרי אמונה".

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָֹה וְעוֹשֶֹה וְיַעֲשֶֹה לְכָל הַמַּעֲשִֹים.

האמונה והידיעה שהכל מאת הקדוש ברוך הוא, לא רק שהיא הכרחית לכל יהודי מאמין, אלא שהיא גם מכניסה את העולם כולו לפרספקטיבה מתאימה.

קיבלת מכה? היא כואבת? זה באמת לא נעים, אבל זו מכה שקיבלת מאבא שלך שאוהב אותך, ושדואג לך יותר משאתה דואג לעצמך.

אפילו כשנראה לנו שהכל הולך הפוך, ושום דבר לא מסתדר לנו כמו שהיה אמור להסתדר, אנחנו צריכים לזכור שמי שברא את העולם ומנהיג אותו בכל רגע נתון, זה הקדוש ברוך הוא. הוא זה שגרם לכך שיהיה פקק תנועה והאוטובוס יאחר, הוא זה שמחליט מה יהיה גובה הטמפרטורה היום, והוא זה שקובע אם נזכה ליחס חם ומלבב מהחבר או שהיום הוא יגיע עצבני ויעשה לנו את יום העבודה או הלימודים פחות נחמד.

***

במילותיו של רבי נחמן מברסלב יש לדברים הללו עומק נוסף: "ואפילו בהסתרה שבתוך הסתרה – גם שם בוודאי נמצא ה' יתברך". גם כשאתה מרגיש שנעשה לך עוול נוראי, וכשאתה רואה שהרשעים מצליחים ונהנים מהחיים בזמן שהאנשים הטובים והישרים מתמודדים עם קשיים שונים, אסור לאבד את האמונה ולדעת שזה בדיוק מה שהקדוש ברוך הוא עושה. נזכור גם שהקדוש ברוך הוא אוהב אותנו, ואם הוא הוביל את העניינים שיתגלגלו כך – סימן שזה מה שטוב לנו, ושאנחנו צריכים לעבור את הקושי הזה, כדי להתחשל ולהתחזק לקראת העתיד.

***

אבל יותר משאנחנו צריכים לתלות את הקשיים שיש לנו בכך שזה הוא רצונו של הקדוש ברוך הוא, אנחנו צריכים לזכור ולדעת ולשנן ולהפנים בכל הזדמנות, שההצלחות שלנו גם הן רצון ה' ומעשה ידיו. כשכן הולך לנו טוב זה כי הקדוש ברוך הוא רוצה שיהיה לנו טוב. כשהכביש פנוי ואנחנו מגיעים במהירות אל היעד – זה רצון ה'. כשהחבר מגיע עם מצב רוח תוסס וסוחף ומכניס אותנו לאווירה של שמחה ושל כיף – זה גם רצון ה'. הכל מאתו יתברך, אבל הכל!

עכשיו בואו נאמר שוב את העיקר הראשון מתוך שלושה עשר עיקרי אמונה, ונבין את משמעות המילים:

אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָֹה וְעוֹשֶֹה וְיַעֲשֶֹה לְכָל הַמַּעֲשִֹים.

ולסיום נציין רק את מה שכתוב בספרים הקדושים, וזכה להדגשה יתירה בספרי החסידות: הקדוש ברוך הוא לא רק שהוא ברא את העולם ומדי פעם "מכניס תיקונים" כביכול, מוסיף קצת ומשנה מעט, מביא ילד חדש לעולם ומסיים את חייו של קשיש כנגדו.

הקדוש ברוך הוא מחיה ומקיים את העולם בכל רגע! השולחן שאתה רואה לא יהיה קיים אפילו שניה אחת אם הקדוש ברוך הוא יפסיק לקיים אותו.

אנחנו רגילים ומכירים את המצב הקיים בעולם הזה, אחרי שהקדוש ברוך הוא ברא אותו. הנגר לוקח עץ, חותך משייף, מדביק וצובע, והנה יש כאן שולחן. הנגר הולך לישון, נוסע לחו"ל, והשולחן עדיין כאן.

אבל כשהקדוש ברוך הוא ברא את העולם, הוא לא ברא אותו כך שהעולם כולו מתקיים על החיות שהקדוש ברוך הוא משפיע לו בכל רגע נתון. אם ננסה לתרגם את זה למה שאנחנו מכירים בעולם הזה, אפשר להשוות זאת לחשמל. זה כמו שנחבר את המזגן לשקע, ונדליק אותו. כל עוד חברת החשמל ממשיכה להזרים חשמל, המזגן יעבוד, אבל ברגע שזרם החשמל ייפסק המזגן ישבות ולא יעזרו הניסיונות שלנו לגרום לו לחזור לעבוד. כל עוד לא תחודש זרימת החשמל, המזגן לא יפעל.

כך גם העולם הזה, הוא מקבל 'חשמל', כח וחיים, בכל רגע נתון מזרים הקדוש ברוך הוא כח וחיים שמחזיקים אותנו, ומאפשרים לנו להמשיך בחיים.

אם כן, נחזור ונשנן שוב ושוב: אֲנִי מַאֲמִין בֶּאֱמוּנָה שְׁלֵמָה. שֶׁהַבּוֹרֵא יִתְבָּרַךְ שְׁמוֹ הוּא בּוֹרֵא וּמַנְהִיג לְכָל הַבְּרוּאִים. וְהוּא לְבַדּוֹ עָשָֹה וְעוֹשֶֹה וְיַעֲשֶֹה לְכָל הַמַּעֲשִֹים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.