האם לסמוך על יעוץ של מקובלים?

שאלה:

שלום כבוד הרב,
ברצוני לשאול אותך שאלה,
כאשר אדם עומד בפני החלטה קשה והוא לא יודע איזו מהאופציות מתאימות לו יותר.. או יפיקו את המיטב בקצרה איזו מהאופציות היא הטובה ביותר.
ונכון שיש לסמוך על הקב״ה שלא משנה במה נבחר הוא שם ויש לכך משמעות ושם נכתב לנו מלמעלה להיות.
אך רבים הולכים להתייעץ עם אנשי קבלה, רבנים, אנשים עם יכולות נקרא לזה כך.
השאלה שלי היא האם אחרי התייעצות עם אדם כזה שאמר לי מהי הדרך הכי נכונה עבורי ואף אמר שהדרך השניה תהיה רעה. האם עליי לסמוך על זה? (אני לרגע לא
מבטלת את הקב״ה חלילה אלא מאמינה שהקב״ה הוא זה שמדריך אותם)

 

תשובה:

שלום וברכה

במשנה נאמר 'הנוטל עצה מהזקנים אינו נכשל', וראוי להתייעץ עם חכם שזכה לחכמת התורה, ואז יש סיוע מיוחד מהשמים להצליח. רק במקרה ואין לאדם אפשרות עליו להתפלל מעמקי ליבו ולבטוח בהקב"ה שינחה אותו בדרך הנכונה. אך חובה להדגיש שמה שאמרו לנו חכמים להתייעץ עם הזקנים הכוונה רב פוסק הלכות. אם הוא רב הבקיא היטב בהלכה וזכה גם לחכמת הנסתר בודאי מעלתו גדולה מאד.

לצערנו מרבית האנשים המכונים "מקובלים" אין להם שום ידע לא בחכמת הקבלה ולא בחכמת הנגלה, לרוב מדובר בעסק כלכלי נטו, ולא מדובר בדברים ממקור טהור. בכל אופן אדם הלומד קבלה לפני שהוא בקי בהלכה אינו מבין כלום בקבלה, ואסור לפנות אליו בשום פנים ואופן.

ברוך ה' יש בדורנו כמה מקובלים מפורסמים לדוגמא הגאון רבי יעקב הלל שליט"א וכדומה, שמלבד שליטתו המדהימה בקבלה חיבר ספרים רבים בהיקף ועומק מדהים בהלכה, ושולט בהלכה בצורה מעוררת התפעלות. וברור שהנוטל מהם עצה אינו נכשל. אך צריך להזהר מאד ממי שנקרא "מקובל", משום שע"פ רוב מגיעים לשרלטנים שאסור להתייעץ עמהם. וצריך מאד להזהר משמועות בענין. אדגיש שאני נמנע מלדבר על אף אחד באופן אישי, ויתרה מכך כאשר מציגים בפני אדם שהוא מקובל צדיק נסתר וכו', אני דן לכף זכות כל אחד מהם באופן אישי שאולי הוא באמת צדיק וחכם, אלא אם כן ידוע לי בבירור מה רמתו התורנית. אך חס ושלום להתייעץ עמהם.

אם תצייני את מקום מגוריך, אוכל לציין לך רבנים מוכרים שניתן להתייעץ עמהם ללא חשש.

הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.