אני בטח רוצה אבל ההורים ההורים…

הרב ינון מורי - "ההתנהגות של הבחור - היא לבדה עושה את הסוויץ' במוח להורים"

קשיים והתמודדויות, התנהגות אל מול המשפחה, חשיבות הלימוד בישיבה – הרב ינון מורי, מנהל רוחני בישיבת 'אור החיים' מדריך אותנו אחת לאחת

עד כמה חשוב שבחור שמתחזק יילך ללמוד בישיבה?

"אם בחור נמצא במצב רוחני גבוה ויכול ללמוד – אז ודאי שעדיף שילך לישיבה, והסיבה לכך כי הלימוד בישיבה הוא ייחודי: רק בישיבה הוא נמצא 24 שעות בתוך הקדושה, וההתעלות הרוחנית שלו היא ברמות גבוהות מאד מאד. כמו שנאמר על עם ישראל שהיו במדבר 40 שנה, שהיו אז מנותקים מהעולם – זו הישיבה. היא מביאה האדם לרמות גבוהות מאד שאי אפשר להגיע אליהן מחוץ לישיבה. לבד מכך, גם וגם הידיעות התורניות ודעת התורה שהוא יקבל בישיבה – הוא לא יקבל בשום מקום אחר".

מול אלו קשיים מתמודדים אלו שהחליטו כי פניהם ללמוד בישיבה?

"האמת היא שתלוי באיזה שלב הבחור החליט שהוא מגיע לישיבה. אם הוא מגיע לישיבה בשלב שהוא חזק בזה ומאד רוצה בכך – העולם קוראים לזה ב'אורות' ואני קורא לזה רצון חזק', אזי ההשתלבות שלו בישיבה היא קלה מאד. לעומתו, מי שבא לישיבה רק במטרה לבדוק ועדיין העניין לא חזק אצלו והוא לא יודע מה זו בכלל ישיבה, אז ההשתלבות שלו קצת יותר קשה, אך גם בחורים אלה משתלבים יפה, כמו אצלנו בישיבת 'אור החיים'. אצלנו, בכיתה הראשונה הם מתחילים מאפס, אבל אנחנו נותנים להם להמשיך ולעלות עוד ועוד ולהגיע עד לכיתות של הגאונים".

איך ניתן להתמודד מול קשיי ההתחלה והקשיים בדרך להתחזקות?

"כמובן, לבעלי-תשובה מאד מתאימה ישיבת 'אור החיים' פה יקבלו מענה לכל מצוקותיהם. ברמת העיקרון, יש כאלה שיש להם בעיות עם ההורים, והסיסמא אצלי בישיבה היא: מי רוצה להחזיר את ההורים בתשובה – שלא יחזיר! והסיבה לכך היא כי לא צריך לפעול כך, וגם אין צורך בכך, זאת משום שההתנהגות האישית שהבחור מקרין בבית אחרי מה שהוא לומד ומקבל בישיבה, היא כבר לבד עושה להם את כל הסוויץ' במח כלפי הדת. אם הוא יכבד אותם ויראה להם את זה, ההורים יתקרבו מעצמם, ויש לי אינספור סיפורים – מהם אפילו קיצוניים – על הורים שממש עשו שינוי בעקבות כך".

במישור המעשי כיצד אתה ממליץ לפעול?

"בדרך כלל אנחנו מציעים לבחורים לפנות לרבנים שמכירים את ההורים או כאלה שנמצאים בסביבתם, כדי שהם ידברו כבר עם ההורים, וידריכו אותם. ההורים הרי ניזונים על העולם החרדי מהתקשורת, בה מלמדים אותם שהחרדים אינם בני אדם. ולכן, כאשר שולחים אליהם רבנים שהם מכירים או חברים מסביבתם שידברו עם האבא, זה כבר עולם אחר. כמו שנאמר על רבקה אמנו 'ויתרוצצו הבנים בקרבה', וכתוב שהיא הלכה לשם ועבר לבדוק מה זה. והשאלה היא – מדוע לא הלכה ליצחק אבינו, בעלה? אלא התשובה היא שמאנשים זרים יותר קל לקבל. ולכן, אם תביא לא מישהו רשמי אלא מישהו שהם כבר מכירים, הם יותר יקבלו ממנו. כדאי להביא רב מהשכונה או חבר טוב של האבא שיכול להשפיע".

רוצה לשמוע עוד על לימוד תורה בישיבה, ובכל נושא אחר ביהדות

אתה מוזמן להתקשר לרב אהרון 050-4141386 או לרב שמעון 052-7636278

וגם בשיחת חינם ב 1800-20-18-19

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.