כל עוד לא נפרע את מחיר ההובלה וההרכבה, לא יוכל הרב להשתמש בעמודון החדש

הקפדתו של הרב אלישיב זצ"ל על "ביומו תתן שכרו"

כדאי להיות מוכר רהיטים עשרות שנים בשביל רגע אחד כזה השוה רוחנית. ומסתבר ש… גם גשמית

בחנות הרהיטים הצנועה במאה שערים ניצבת הרבנית חיה שיינא אלישיב. ספרייתו של בעלה הרב הולכת וגדלה ומקום לספרים אין. יש, אפוא, צורך בעמודון חדש לספרים.

המוכר נקב במחיר העמודון הכולל עמודי תמיכה ומדפים, והוסיף כי מחיר זה אינו כולל הובלה והרכבה, להם יש תעריף נפרד. ישב בעל הבית וערך חשבון, חישב את מחיר העמודון,  צרף את מחיר ההובלה וההרכבה, והגיש לקונה. הסכום הכולל חולק לתשלומים והמוכר נפנה לרשום הזמנה מפורטת. מה השם בבקשה? אלישיב. 'אולי…' חושב המוכר ברגשה 'אולי היתה לו הזכות'…

"כתובת"?

"חנן 10"

'איזו זכות, איזו זכות', התמוגג המוכר. תקומה היתה לה לחנות הקטנה, הנה זוכה הוא לספק רהיט לגדול הדור, ולא סתם רהיט – כזה שישמש מקום לספריו בהם הוגה הוא יומם ולילה. כן… כן… המדפים שלו, העוברים תחת מכונת החיתוך שלו, הם אלו המעותדים לתפקיד הגדול.

חלפו יומים והנה המוביל, המרכיב המאושר עומד בשערי הבית, נכון לשמוע היכן להעמיד את העמודון. משסיים אסף את כליו, הציץ פעם נוספת בטופס לראות אם הכל שולם, ומשנמצא שאכן כך נפנה והלך לדרכו.

מה מאד התפלא המוכר בראותו את הרבנית בשערי החנות. לפי מיטב זכרונו הבוקר הגיע כבר העמודון לביתו של מרן! האם העמודון אינו לשביעות רצונם? נתבהל, 'ואולי ההתקנה לא היתה כמצופה'?

"מה קרה"? שאל בחשש. רק עתה שם לב כי גם הרבנית מבוהלת קמעא.

"כמה עלתה ההובלה וההרכבה"? שאלה קצרות.

"הכל שולם". השיב המוכר באנחת רוחה. ב"ה שאלו הבעיות…

"שולם – אך בתשלומים. דעתו של הרב אינה נוחה מכך, הוא לא מוכן להשתמש בעמודון החדש, כל עוד לא שילמנו את שכר הטרחה של הפועל – ההובלה וההרכבה".

"אבל כן שילמתם". ניסה המוכר להתמקח. "שילמנו בתשלומים, ובאופן זה לא שילמנו עדין את כל פעולת הפועל. והרי התורה ציותה שלא להלין שכר שכיר".

"כל עוד לא נפרע את מחיר ההובלה וההרכבה, לא יוכל הרב להשתמש בעמודון החדש".

המוכר משך בכתפיו כנכנע, על שפתיו ריחף חיוך מיוחד, השמור למקרים נדירים בהם "העימות" עם הלקוח הוא בכיוון הבלתי מצוי. המוכר נקב במחיר ההובלה וההרכבה והרבנית שילמה אותו במלואו על אתר. אחר נעשה תחשיב מחודש של התשלומים.

רק אז עזבה הרבנית את החנות רגועה. דקדוק ההלכה של הרב הושלם. ב"ה, שכר הפועל ניתן בעיתו.

(משולחנם של גדולי הדור)

תגובות:

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    איזה גדלות איזה מידות ענק שבענקים

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.