איך קושרים שרוכים בשבת?

הצטרף למסע בעקבות פרטי ''מלאכת קושר'' וגם ''מלאכת מתיר'' ההפוכה לה.

משה ויטמן

זכריה הביט אל הים בעיניים כלות. הים היה סוער במיוחד, גלים גבוהים נשברו בחזקה על קו החוף, הרוחות נשבו במהירות והוא ראה את תוכניותיו יורדות לטמיון. כבר שעות שהוא מנסה לדוג חלזונות לצבע התכלת ליריעות המשכן, עם ישראל כולו ממתין בכיליון עיניים לרגע שיחזור למחנה עם החלזונות בידיו ויהיה אפשר לצבוע בדם התכלת שלהם את יריעות בד המשכן וכעת מזג האוויר הסוער מאיים לקרוע את המצודה שפרס באזור. הוא המתין עוד קצת, אולי הרוחות תתמתנה ואז, פרץ עז של גלים קרע את החוט הראשי של המצודה והיא איימה להתפרק. לא איש כזכריה ייתן לה לרדת לטמיון. ברגע של תושייה וזריזות ידיים, נזכר זכריה בקשר המיוחד שלימדו אביו במיוחד למצודות דיג ,תפס את קצוות החוט הקרוע וקשר אותם זה לזה בחזקה בקשר חזק ועמיד והמצודה ניצלה מהרס. כעת, גם אם יחזור למחנה בידיים ריקות, לפחות לא יהיה צורך לתפור מצודה חדשה בתנאי המדבר הקשים…

סיפורו של זכריה לא הסתיים אז, בדור בו הלכו עם ישראל במדבר בואכה ארץ ישראל. הוא משמעותי ורלוונטי עד ימינו. התורה קבעה כי כל הפעולות שנעשו לצורך הקמת המשכן, אסורות לביצוע בשבת וכתוצאה מכך גם מעשהו של זכריה בקשירה של מצודת הדיג נקבעה כאיסור שבת ו "מלאכת קושר" נקבעה כאחת מאבות מלאכות שבת. האמת, לא רק "מלאכת קושר", אלא גם הפעולה ההפוכה לה – "מלאכת מתיר" גם היא נאסרה כתוצאה ישירה מכך בשבת.

העיקרון: אסור לקשור קשר עמיד ובר קיימא בשבת ואם קיים קשר כזה, אסור להתיר ולשחרר אותו. כל קשר שאסור לקשור בשבת אסור גם להתיר ולכן פעולות אלו חופפות זו לזו בהלכותיהן.

חכמים הרחיבו את האיסור וקבעו כי כל קשר גם אם אינו בר קיימא ואינו מתוכנן להישאר לאורך זמן, אסור לקשירה והתרה בשבת, אבל גם לפי דבריהם, קשר שאינו מיועד להישאר ליותר מ24 שעות, אינו קשר ומותר לעשותו בשבת, בתנאי אחד: שהוא לא יהיה חזק מדי, מה שעשוי להכליל אותו בהגדרה של "מעשה אומן" – קשר מקצועי, האסור בכל מקרה בקשירה והתרה בשבת.

לאור זאת, עלינו להימנע בשבת מקשירת והתרת: קשר נעליים כפול, קשר נעליים יחיד המתוכנן להישאר ליותר מ24 שעות, קשר של חוט עם עצמו שהוא חזק מדי מכדי שישתחרר מאליו וכל קשר המתוכנן ליותר מ24 שעות. חשוב להדגיש, כי גם אם אתה אישית מתכנן לפתוח את הקשר בתוך היממה הקרובה, אם בדרך כלל רוב בני האדם משאירים אותו קשור, כמו קשר שנועד לתיקון או לחיזוק דבר מה ובדרך כלל נהוג להשאירו כך ורק אתה מעוניין להימלט מאיסור שבת ומתכנן לפתוח אותו – זה לא יעזור. מדוע? כי "בטלה דעתו אצל כל אדם".

לא רק לקשור את הקשר אלא גם לחזק ולהדק קשר קיים אסור בשבת ולאור זאת דנו הפוסקים בשאלה מעניינת: האם מותר ללפף חוט ברזל בשבת? מחד גיסא, לא נעשה כאן שום קשר, מאידך, נעשה כאן הידוק של שני הדברים זה לזה, כך שישנן דעות לכאן ולכאן…

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.