מי עושה כלים היום?

הררי הכלים של שבת המחכים לנו בכיור, מה איתם? האם מותר לרחוץ אותם חופשי בשבת? קבלו את המדריך לשוטף כלים בשבת

יעקב לוסטיג

 

בכל בית בו שומרים את השבת יושבים כל בני המשפחה לסעודת שבת המאחדת את כל המשפחה, שרים זמירות, מקדשים על היין ואוכלים חלות קלועות עם מיטב המעדנים של עקרת הבית.

אלא שעם האוכל בא הלכלוך… וכמאמר הפתגם שעובר מאמא לבת: "חטאים, כביסה וכלים – אף פעם לא נגמרים", גם בבית שלכם יש לשטוף את הכלים אחרי הארוחה.

אז קודם כל נדגיש שבשבת מותר לשטוף כלים, ובלבד שנקפיד לעשות זאת מבלי לעבור על איסורים נוספים.

דבר ראשון שחשוב לדעת זה שאסור להשתמש בברז של המים החמים. כשאנו משתמשים במים החמים היוצאים מהדוד, נכנסים במקומם מים אחרים ומתחממים כשהם מתערבבים במים הרותחים שכבר נמצאים בדוד ובכך אנו גורמים לבישולם ועוברים על איסור בישול.

את הכלים אפשר לשטוף עם סבון לכלים, אבל רק אם הוא סבון נוזלי. אסור להשתמש בגוש של סבון או במשחת ניקוי בשבת.

אסור להשתמש עם ספוג, 'סקוטש ברייט', או צמר פלדה.

אפשר להשתמש ב'ננס', מעין סקוטש ברייט שעשוי מפלסטיק מחורר.

הכלל הוא: כל דבר שסופג מים, וממילא גם אפשר לסחוט אותו, אסור להשתמש בו כדי לשטוף את הכלים, אבל דבר שאינו סופג את המים ואי אפשר לסחוט אותו – מותר בשימוש.

בבתים רבים נוהגים להשתמש בשקיות מזון מרשרשות כתחליף לסקוטש ברייט. מקמטים את השקית ומשתמשים בה לשטיפת ושפשוף הכלים, וזוכים בכלים נקיים ללא חשש חילול שבת.

חשוב לזכור – אסור לעשות בשבת פעולות שאינן לצורך השבת עצמה. לכן מותר לשטוף כוסות כדי שיהיו מוכנות לשימוש חוזר בשבת, אבל אסור לשטוף סירים כי בשבת אנחנו לא יכולים לבשל בהם, והשטיפה אינה לצורך השבת.

עם זאת, מותר לשפוך את תכולת הסיר לכיור או לפח, ולמלא בסיר מים כדי שהאוכל לא יתקשה ואחרי שבת יהיה קשה מאוד לנקות אותו. כמו כן מותר לשטוף את הכוסות והצלחות אם נצטרך לארוחה שנאכל עוד במהלך השבת. זאת, גם אם יש לנו בארון עוד כלים רבים אחרים שאנו יכולים להשתמש בהם במהלך השבת.

אחרי השטיפה, מותר לנגב את הכלים, אבל יש להיזהר שהמגבת לא תהיה רטובה מדי כי בכזה מקרה יש חשש שאנו סוחטים אותה תוך כדי השימוש בה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.