מושגים ביהדות באות צ'

צדקה/ צום ועוד מושגים באות צ'

צדקה
המצווה לתת במתנה כסף לעני כדי שיוכל לספק את כל צרכיו.
צדקה היא סוג של תרומה שנותנים לאדם עני. מצוות הצדקה היא חלק ממצוות גמילות חסדים, ופסוקי תורה רבים התייחדו לצורך לתמוך בעניים. החסד וחלוקת חלק מהרכוש לטובת נזקקים, הוא חלק בסיס ביהדות, ומאמרי חז"ל רבים דורשים את חובתו של האדם לחלוק ממונו עם העני. מצוות צדקה היא היחידה בה הקדוש ברוך הוא מבטיח למי שיקיימנה, תמורה מיידית.

צומות
ימים שנמנעים בהם מאכילה ומשתייה.
ימי צום נקראים גם תעניות והם נועדו לציין אבל על מאורע שאירע בעבר או לעורר רחמי שמיים על צרה או סכנה בהווה. בימי צום נאמרות תפילות מיוחדות כדי לעורר את הציבור לתשובה. צום אחד בלבד, צום יום כיפור, הוא מן התורה. אחרי חורבן בית ראשון הונהגו שלושה צומות נוספים לציון האבל על החורבן. תשעה באב, י"ז בתמוז ועשרה בטבת.

צומות נוספים הונהגו בהמשך בשל אירועים שהתרחשו בהם. צום גדליה ותענית אסתר.

ציצית
חוטים הנקשרים במצוות התורה בפינות בגד בעל ארבע כנפות.

לפי ההלכה רק בגדי גברים חייבים בציצית, ומי שאינו לובש בגד כזה אינו חייב במצווה. נוהגים לקיים את המצווה בעת התפילה על-ידי התעטפות בטלית, ורבים נוהגים ללבוש ציצית במשך כל היום בבגד מיוחד המכונה "טלית קטן" או "ארבע כנפות". יש המקפידים ללבוש את הטלית הקטן מעל שאר הבגדים או להוציא את הציציות עצמן מעל הבגדים. בכל אחת מארבע פינות הבגד משחילים דרך נקב ארבעה חוטים, כך שמכל פינה יוצאים שמונה חוטים. החוט מורכב מקשרים ייחודיים שבמספרם ודרך קשירתם מסמלים כוונות שונות המפורטות בספרי ההלכה והמדרש.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.