מה מברכים על הגשם?

על כל דבר טוב שהקב"ה נותן לנו, אנו צריכים להודות ולברך אותו. קיבצנו את כל הברכות הקשורות לגשמי ברכה.

יעקב לוסטיג

הגשם הוא מתנה מיוחדת שהעניק בורא העולם לברואיו. בלי הגשם אין לנו קיום חלילה. הדבר נכון שבעתיים לגבי ארץ ישראל שהאקלים שלה הופך אותה תלויה בגשם יותר משאר הארצות. זו אינה ארץ מדברית, אך גם לא אדמה רוויה במי נהרות, כמו שנאמר בתורה: "ארץ אשר למטר השמים תשתה מים".

לא בכדי קבע בורא העולם כך, שאנחנו נחיה דווקא במקום הזה. הוא עשה זאת כדי שתמיד נדע שאנו מקבלים את החיים שלנו מאתו, כדי שאם תהיה עצירת גשמים חלילה, נדע וניזכר שעלינו לתקן את ההתנהגות שלנו, כדי שנזכה לגשמי ברכה.

על הגשם עצמו לא נתקנה ברכה כלשהי, אבל כשהוא יורד יש ברכות אחרות שאנחנו מברכים.

מי שרואה ברק, ואפילו ראה רק את הבזק האור של הברק מאיר אל תוך הבית מבעד לחלון, מברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, עוֹשֶׂה מַעֲשֶׂה בְּרֵאשִׁית.

מי ששמע רעם יברך: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם שֶׁכּחו וּגְבוּרָתו מָלֵא עולָם.

את שתי הברכות האמורות לא מברכים על כל רעם ששומעים ועל ברק שרואים. כשסופת ברקים ורעמים משתוללת בחוץ, אין צורך לברך על כל ברק וברק. זה אפילו אסור, כי זה מהווה זלזול בברכה ובשם ה'. בדיוק כמו שאנחנו לא מברכים על כל פרוסת לחם שאנו אוכלים, אלא מסתפקים באמירת ברכה לפני שאנו מתחילים את הארוחה, כך גם בברקים ורעמים. מברכים פעם אחת על הברק ופעם אחת על הרעם, ולאחר מכן אין מברכים שוב עד שהעננים מתפזרים. אם השמים הפכו נקיים מעננים, ולאחר מכן שוב נקשרו עבים והחלו להופיע ברקים ורעמים, יש לברך שוב פעם אחת על הברק ופעם אחת על הרעם, ובכך לצאת ידי חובת הברכה על כל הברקים והרעמים שיהיו עד שהעננים שוב יתפזרו.

בנוסף לברכת הרעם והברק, יש שתי ברכות נוספות שמברכים בזמן ירידת גשמים אך הן נדירות יותר. ברכה אחת אומרים כשרואים קשת בענן. הקדוש ברוך הוא נשבע לנח אחרי המבול, שהוא לא יביא שוב מבול על הארץ, ואם יהיה מצב שבו תושבי כדור הארץ יעשו מעשים רעים כל כך עד שהם יהיו ראויים למבול שיבוא על האדמה, ייתן הקדוש ברוך הוא קשת בענן, כדי להזכיר לנו שאנו צריכים לחזור בתשובה. לכן כשרואים קשת בענן מברכים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, זוֹכֵר הַבְּרִית וְנֶאֱמַן בִּבְרִיתוֹ וְקַיָּם בְּמַאֲמָרוֹ.

ויש גם את ברכת 'הטוב והמיטיב' אותה מברכים רק החקלאים שפרנסתם תלויה במי הגשמים. כשיורד הגשם המשמעותי הראשון בשנה, אחרי שהם זרעו את שדותיהם, מברכים החקלאים: בָּרוּךְ אַתָּה ה' אֱלהֵינוּ מֶלֶךְ הָעולָם הַטּוב וְהַמֵּטִיב.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.