מה זה הקמיעות והסגולות האלה

כבוד הרב יש לי שאלה שמציקה לי כבר הרבה זמן,

שמעתי שישנם כל מיני סגולות שנותנים לאנשים שצריכים ישועות, כגון קמיעות ועוד. שאלתי היא, כיצד יתכן שדברים כאלו יעזרו, הרי ידוע שהקב"ה הוא בעל הכוחות כולם, ואין עוד כוח אחר בעולם. אם כן גם לסגולות לא אמור להיות כוח לעזור?

ושאלה נוספת, האם ישנה דרך אחרת לקבל ישועה או שחייבים להשתמש בסגולות?

רוני ת"א

 

תשובה מאת הרב יעקב שטיר

בכדי לענות על שאלות אלו, נקדים ונאמר את אשר יש לדעת, שבנוסף על העולם שלנו שאותו אנו מכירים, ישנם הרבה עולמות עליונים רוחניים.

אותם עולמות הינם מציאות גמורה, וכל הנעשה בהם אלו דברים מציאותיים לחלוטין. אמנם לא מדובר על מציאות פיזית, אלא על מציאות רוחנית, אך גם מציאות רוחנית היא מציאות, כמו הנשמה שלנו, שהיא מציאות לכל דבר, למרות היותה רוחנית.

העולם שלנו מושפע באופן ישיר ממה שקורה למעלה. לכל פריט ופריט בעולם הזה ישנו שורש רוחני, שזו בעצם הצורה הרוחנית של אותו פריט כפי שהיא מופיעה בעולם עליון. כששורש רוחני של דבר מסויים מתפקד כראוי, גם התפקוד שלו כאן בעולם בצורה הפיזית תהיה באופן הראוי. דוגמה לדבר, דברי חז"ל שאמרו שלכל עשב יש לו מלאך שאומר לו גדל.

כיצד משפיעים על הנעשה בעולמות העליונים?

כאן מגיעים אנו לתפקיד המיוחד שניתן לעם ישראל. ניתן לנו תפקיד בכיר בבריאה, שכן בידינו תלויה כל ההתנהלות של העולמות העליונים. בזמן שאנו מתנהגים בדרך האמת על פי התורה הקדושה, גם בעולמות למעלה ישנה פעילות של בניה והארה, ובזמן שחלילה אנו עוברים עבירות, גם למעלה מתפרקים דברים ונעשה חשוך.

מכיוון, כפי שהוזכר, המצב בעולם הזה מושפע ישירות מהמצב בעולמות העליונים, יוצא שההתנהלות של העולם הזה גם כן תלויה במעשינו והתנהגותנו.

גם אם נגזרה חלילה גזירה קשה, גזירה שעל פי דרך הטבע לא נראה שאפשר לשנותה, אם נשכיל להשפיע בעולם העליון על ידי תיקון המעשים והתפילות השפעה טובה, נוכל לשנות את אותה גזירה, כפי שאומרים בתפילות של הימים הנוראים: "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".

באמת, כל לימוד תורה, כל מצוה, כל תפילה וכל חיזוק באמונה, משפיע על העולמות העליונים, ויכול להועיל לשינוי גם בעולם הזה. העיסוק בדברים אלו היא הדרך המובחרת והנדרשת בכדי להשפיע את ההשפעה הנדרשת.

לסגולות וקמיעות ישנם שורשים רוחניים ולכן יכולה להיות להן השפעה על מה שקורה בעולם הזה, אך הם לא יכולות להוות תחליף לתיקון המעשים שלנו ולמצוות שאנו מקיימים.

אכן, לא מדובר על כוח נוסף, שכן כל הכוחות הפועלים בבריאה ובכל העולמות כולם, הם בעצם כוח של השם יתברך, הוא מפעיל את כל הכוחות והוא בעל הכוחות כולם. כשמשתמשים בסגולות צריכים להחדיר חזק למוח וללב שהסגולות לא פועלות שום דבר, מי שפועל זה רק הקב"ה, אלא שעל פי חוקי הבריאה הרוחניים שהוא קבע, לעיתים הוא פועל יותר בעניין הנדרש כשעושים איזו סגולה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.