למה ישיבה? כל השאלות וכל התשובות.

איך מתמודדים עם מבטי התימהון של החבר'ה בשכונה? מה נאמר לדודה מבת ים ולאחיין מקרית מוצקין? מה יהיה על פרנסה ומקצוע? מה יהיה על משחקי הכדורגל שכל כך אהבנו לשחק?

פינתו של יוסי ליפשיץ

שנים ארוכות אני כיועץ חינוכי מסתובב ומשוחח עם הורים ותלמידים, וכשקיבלתי את הבקשה מאתר 'אחינו' לפינה שתסביר למה ללכת לישיבה, ממש שמחתי. עבורכם, היושבים על הגדר ומהססים אם לקפוץ למים, הכנתי מקבץ קצר של שאלות ותשובות. לא שלפתי את התשובות הללו מהשרוול. התייעצתי עם חברי המומחים, שמעתי את חוות דעתם של בעלי המקצוע, האזנתי לבעלי הניסיון. לכם לא נותר אלא לקרוא את התשובות, לקחת בחשבון את מכלול השיקולים, ולקבל את ההחלטה הנכונה…

בהצלחה!

ואם לאחר שתקראו את הטור, יהיו לכם שאלות נוספות אשמח לענות לכם דרך 'צור קשר' של האתר.

אז אוקי. אומרים לי הצעירים, אז השתכנענו שהישיבה היא המסגרת הלימודית הערכית והרוחנית הטובה ביותר עבור צעיר בגיל תיכון. אבל עדיין נותרו כמה פקפוקים וחששות. איך מתמודדים עם מבטי התימהון של החבר'ה בשכונה? מה נאמר לדודה מבת ים ולאחיין מקרית מוצקין? מה יהיה על פרנסה ומקצוע? מה יהיה על משחקי הכדורגל שכל כך אהבנו לשחק?

בתיכון הכללי רוכשים כלים למקצוע ועבודה. מה מקבלים בישיבה?

מקצוע ועבודה זה חשוב, אבל חשוב לא פחות להיות אדם ערכי ואיכותי. אם נשקיע את כל הזמן רק ברכישת ידע ומקצוע מתי נספיק לבנות את האישיות? היכן נעשה את זה? מי ייתן לנו את הכלים לכך?

רק בישיבה בונים אדם ערכי. את מה שהישיבה נותנת אי אפשר לקבל באף מקום אחר, לעומת זאת את מה שהתיכון הרגיל נותן בהחלט אפשר וניתן להשלים תוך כדי הלימוד בישיבה או אחר כך.

תחשבו שמישהו יציע לכם לקבל פרס של מיליון דולר עכשיו, ובתנאי שתדחו את לימודי המקצוע לכמה שנים, מה הייתם עושים? בוודאי שכל אדם נורמאלי היה בוחר במיליון דולר, כאן אנחנו מציעים לכם לא מיליון דולר ולא עשרה מיליון דולר, אלא לזכות בחיי נצח!!!!!! לימוד בישיבה יכול לזכות אותך בחיי נצח, אז לא שווה לדחות קצת את לימודי המקצוע?

הלימוד בישיבה מאפשר לאדם ליהנות משתי העולמות גם יחד, ואת הידע המקצועי ניתן להשלים גם לאחר תקופת הלימוד בישיבה ואז יהיה לנו "בעל מקצוע" עם הערך המוסף של אדם מיוחד מלא וגדוש בתורת הבורא.

אבל מה בכל זאת עם תעודת הבגרות?

בתיכון רגיל לומדים 4 שנים כדי להגיע לבגרות. כל מי שמכיר את המערכת יכול להעיד שחלק גדול מהזמן הזה מתבזבז על שטויות ויורד לטמיון. חבל על הזמן היקר הזה. השנים הצעירות הן יקרות מכדי שנבזבז אותם סתם. את עיקר הזמן צריך להשקיע בבניית האישיות הרוחנית שלנו. את הבגרות ניתן להשלים תוך כדי הישיבה או גם לאחר מכן. בשנים האחרונות הוקמו עשרות מגמות ותוכניות לימודיות בשעות אחר הצהרים והערב, שמאפשרות לבוגרי ישיבות להוציא תעודת בגרות בפרק זמן הרבה יותר מקוצר של כעשרה חודשים. אז למה להשקיע את השנים החשובות והרגישות ביותר של החיים על דבר שניתן להשלים אותו בהמשך בצורה מרוכזת ומקוצרת הרבה יותר?

האם לא קשה לנער צעיר ללמוד רצוף עד הלילה?

המסגרת הישיבתית אינה אחידה. קיימות מסגרות רבות ושונות, והחכמה היא להתאים לכל תלמיד את המסגרת המתאימה שבה הוא ימצה את היכולת שלו בצורה הטובה ביותר ויבנה את עצמו לכל החיים.

איך אפשר ללכת לישיבה בשעה שכל המשפחה אינם דתיים?

אתה נשאר חלק מהמשפחה גם אם תלך לישיבה. אדרבא, הדבר רק יביא כבוד, הערכה וחשיבות בעיני המשפחה הרחבה.

כל הכבוד לתלמידי ישיבות, אבל כמה כאלו צריך? מה, כולם ילמדו?

לא כולם ילמדו בישיבה עד זיקנה ושיבה אבל כולם צריכים להיות בעלי ערכים, אנשים איכותיים, אנשים שהשבת שלהם היא שבת, והחינוך שלהם חינוך, והמגדלים משפחה לתפארת. הישיבה היא האוניברסיטה היוקרתית ביותר שבה ניתן ללמוד את תורת האלוקים ובניית האישיות כמו שצריך כל יהודי. את הכלים לדברים האלו מקבלים רק בישיבה ודווקא בשנים הצעירות, כאשר הבחור מתפתח ומעצב את אישיותו. ממש חבל להחמיץ את השנים הנהדרות האלו!

למה לא מספיק ללמוד תורה חצי יום?

גם חצי יום זה מצוין, ולכל אחד צריך להתאים את האפשרויות המתאימות לו. אבל לזה צריך להתייעץ עם המומחים שמכירים את עולם הישיבות ועולם התורה, ולהכיר את התלמיד כדי להתאים התאמה מושלמת.

אבל תזכור תמיד שללמוד פה ושם לא בצורה מסודרת זה בדיוק כמו לחמם קומקום ולהפסיק באמצע. צריך לתת לאווירה בישיבה להרתיח את ליבו של הבחור ואז הוא מקבל עיצוב נהדר לכל החיים.

החברים הטובים שלי הולכים לתיכון, למה שאני אפרד מהחברים?

חברים זה אחד הדברים הנחמדים ביותר בגיל הנעורים אבל השיקול החברתי אינו השיקול היחיד. צריך להסתכל על התמונה הרחבה ולקחת בחשבון את מכלול הנתונים. אם הגענו למסקנה שהישיבה היא הדבר הטוב והנכון ביותר לעשותו אזי למרות הקושי שבדבר, לא ניתן ל"חברים" להסיט אותנו מהטובה הגדולה ביותר שלנו. חוץ מזה ההכרעה לא צריכה להיות בין ישיבה לבין חברים. הניסיון מוכיח שכמה מהחברויות החזקות ביותר הן דווקא אלו שנוצרות תוך כדי לימוד בישיבה, וההווי החברתי המיוחד השורר בישיבה הוא אחד מהגורמים החזקים ביותר המשפיעים על בחורים להיכנס לישיבה.

למה ללמוד בישיבה דווקא בגיל צעיר, אולי עדיף לדחות את זה לגיל מבוגר יותר?

ככל שאנחנו יותר צעירים, אנו גמישים יותר, קולטים יותר ופתוחים יותר להפנמת דברים חדשים וחיוביים. בעוד כמה שנים אנחנו יותר "זקנים" במובן מסוים ואז כבר קשה הרבה יותר להתחיל לימודים בישיבה.

יש לך שאלה? לחץ כאן!

רוצה לשמוע עוד על לימוד תורה בישיבה, ובכל נושא אחר ביהדות

אתה מוזמן להתקשר לרב אהרון 050-4141386 או לרב שמעון 052-7636278

וגם בשיחת חינם ב 1800-20-18-19

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.