כל מדינת ישראל מחכה בכליון עינים לאירוע האירווזיון הענק שיתקיים הפעם אצלינו בתל אביב בקיץ הקרוב

אז כמובן שגם לי יש מה לברבר בעניין, בואו תראו...

מאת: מענדי

היי חברים, מה עניינים? מה חדש?

אירוויזיון! נכון?! איך לא?…

כל מדינת ישראל מחכה בכליון עינים לאירוע הענק שיתקיים הפעם אצלינו בתל אביב בקיץ הקרוב. אירוע אדיר בכל קנה מידה. נשפכים עליו מיליוני שקלים. בקיצור – אֶקְשֶן… וזה מביא אותי להרהר קצת על המשמעות של – מוזיקה, שירה, וכל המסתעף.

אתם בטח מכירים את משחק ה'אסוציאציות'? אז מה האסוציאציה שעולה לכם על המילה 'מוזיקה'?

מה שעלה לי ישר באוטומט זה: לב. נשמה. דמעות.

כי זה בעצם מוזיקה, נחצבת מעומק הנשמה, הדבר הכי מחבר ומאחד בין כל סוגי האנשים, בצורה הכי עוצמתית ואדירה שיכולה להיות.

לא לחינם כתוב שלמעלה בעולמות העליונים היכל הנגינה הוא צמוד להיכל התשובה.

כי מוזיקה מרימה את האדם גבוה, מחברת אותו לבורא, מזכירה לו שיש דברים שהם קצת מֶעֶבר לכל השגרה הרגילה והיבשה. יש נשמה. שהעונג שלה הוא מדברים רוחניים. אין שום אפשרות להשוות הנאה גשמית ממאכל או משהו דומה, להתרגשות שאדם מתרגש כשהוא שומע שיר מדהים, שמביא אותו לדמעות, שזה תענוג זך ונקי. עונג מעולם הנשמות.

ידוע שעשו פעם מחקר על צמחים שהשמיעו להם מוזיקה בשדה במשך השנים שגדלו, ותוצאות המחקר הראו בבירור שצמחים שהשמיעו להם מוזיקה רועשת ופרועה גדלו בצורה שונה לגמרי מצמחים שהושמעו להם מוזיקה עדינה ורגועה.

אגב, אם בא לכם חיים תותים, קבלו טיפ ממני לחיים רגועים ומאושרים, שימו לעצמכם פלייליסט קבוע עם השירים האהובים עליכם, בבית, באוטו, בעבודה, שתמיד יהיה דלוק, לפעמים תגביהו, לפעמים תנמיכו לפי המצב. אבל שיתנגן ברקע כל הזמן. תאמינו לי, זה יוסיף לכם הרבה צבע ובעיקר מנגינה יפה לחיים.

וכשמדברים על מוזיקה אי אפשר שלא להזכיר את שירת הלויים בבית המקדש, והנה בקצרה כמה עובדות שאולי לא ידעתם על שירת הלויים:

  1. מגיל שמונה התחילו להכשיר את הילדים הלויים לעבודת הנגינה במשך 5 שנים רצוף, לפני שזכו לעלות על במה. כדי שידעו לשיר ולנגן בצורה הכי מדוייקת ואיכותית כראוי. במקהלה היו חברים עשרות אלפי לויים שהיו מתאמנים ימים ולילות בלשכות שהיו מיועדות במיוחד לשם כך.
  2. המשנה מספרת, שקול החליל, קול הצלצל, קול שירת הלויים וקול השופר היו נשמעים מן המקדש עד ליריחו! מרחק של עשר פרסאות מירושלים. היה גם כלי שנקרא מגריפה ועשרה נקבים היו בה. בכל נקב היה קנה אחד ובכל קנה עשרה נקבים. כל נקב של קנה הוציא מין זמר. כך הוציא כל אחד ואחד עשרה מיני זמר. נמצא שהמגרפה כולה הפיקה מאה מיני קולות.
  3. חכמינו שהיו בקיאים בחכמת הנגינה, קבעו עבור כל סוג כלי את כמות הכלים, לא פוחתים ממספר מסויים של כלים ולא מוסיפים על מספר מסויים‎2-6 :‏ נבלים. 2-12 חלילים. 9 כנורות ומעלה ללא הגבלה. ‎2-120חצוצרות וכן צלצל אחד.
  4. נוסף על כל אלו, שלמה המלך הכין כלי נגינה – כינורות ונבלים – מעצי אלמוגים מיוחדים שהובאו מארץ אופיר באוניה מיוחדת שבנה חירם מלך צור. על פי עדותו של יוסף בן מתתיהו, הכין שלמה המלך מאתיים אלף חצוצרות, וארבעים אלף נבלים וכנורות עשויים מאלקטרון – תערובת זהב וכסף.
  5. יש מנעימות הלויים שנמסרו למשה רבינו מפי הקדוש ברוך הוא בעצמו. ובשעה שיהודי היה מביא קרבן לבית המקדש היה מסתכל הכהן העובד בבעל הקרבן והבין מחשבתו, ואם הבין שאינו עושה תשובה כראוי עדיין, אזי רמז הכהן העובד ללויים שיזמרו ניגון לעורר בעל הקרבן שיהרהר בתשובה.

אז חבר'ה, עם כל הכבוד לאירוויזיון שהאירופאים ה'נחמדים' מארגנים, האירוע שאנו באמת מצפים לו מכל הלב והנשמה זה ביאת המשיח ואז נראה מה זה תזמורת, מה זה מוזיקה, ומה זה תענוג לנשמה.

עזבו אתכם משטויות, שירת הלויים לא רואה אותם ממטר…

ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו, בכל יום שיבוא!

איור המתאר את שירת הלויים ב'דוכן' בבית המקדש. (באדיבות מכון המקדש)

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.