יום ללא מקלחת

מותר להתרחץ עם מים חמים בשבת? ומה עם מים קרים? מה עושה אשה שצריכה לטבול במקווה בליל שבת? • וגם: האם מותר לנגב את השיער אחרי המקלחת?

משה ויטמן

 

מצווה להתרחץ בערב שבת לכבוד השבת, והרחצה טוב שתהיה במים חמים או פושרים. מי שאינו יכול מחמת חולשה, או שאין לו זמן להתקלח, ישטוף לפחות את פניו וידיו במים חמים או פושרים.

למרות שבערב שבת מצווה להתקלח, יש להיזהר שלא להתקלח בדקות האחרונות שלפני כניסת השבת, כי הרחצה כרוכה בפעולות רבות שחלקן אסורות בשבת, כפי שנפרט בשורות הבאות.

בשבת אסור להשתמש במים מדוד השמש או דוד החשמל (בוילר), כי כשאנחנו פותחים את הברז של המים החמים, נכנסים מים קרים באופן אוטומטי אל תוך הדוד, והם מתחממים ומתבשלים מהמים החמים שכבר נמצאים בדוד.

מותר לרחוץ תינוקות וילדים קטנים גם במים מדוד השמש, במקרה הצורך.

גם אם יש לנו מים חמים שאין מקורם בדוד, או שסגרנו את הברז המוביל מים אל הדוד ואין כאן חשש של בישול – עצם הרחצה במים חמים אסורה בשבת, למעט במקרה של אדם חולה או יולדת בשלושת הימים שאחרי הלידה – ובכאלו מקרים יש לשאול רב פוסק הלכה שיורה את הדרך בה ננהג.

בימים החמים וכשיש צורך בכך מותר להתרחץ בשבת במים קרים.

ברחיצת הגוף, אסור להשתמש בגוש סבון או במשחת סבון, אך מותר להשתמש בסבון נוזלי ובשמפו, כמו גם במרכך שיער.

אסור לחפוף את השיער בשבת, אך מותר להזרים מים קרים על השיער ולהרטיב אותו בלי לגעת בו.

אחרי המקלחת אסור לנגב את השיער בכח או לסחוט אותו, ויש להניח עליו את המגבת בעדינות שתספוג מעט את המים, או לאפשר לו להתייבש מעצמו.

אסור לסרק את השיער, בין אם הוא רטוב או התייבש, אך מותר להשתמש במברשת רכה שברור לנו שלא תתלוש שערות, והשימוש צריך להיעשות בעדינות, רק לסדר מעט את השיער ולא לנסות לפתוח את הקשרים.

כשמסיימים להתנגב אסור לפרוש את המגבת על החבל או על מתקן הכביסה, אך אפשר לפרוש אותה על גבי דלת או כסא וכדו'.

אחרי המקלחת מותר להשתמש בדאודורנט נוזלי הנמרח על הגוף בעזרת כדורית, וכן בדאודורנט המותז באמצעות תרסיס, אך אסור להשתמש בדאודורנט גוש (סטיק).

כל ההלכות האמורות לגבי מקלחת בשבת נוהגות גם לגבי טבילה במקווה, בין לנשים הטובלות להיטהר מטומאת נדה כשהן מסיימות לספור שבעה נקיים, והן לגברים הנוהגים לטבול במקווה בבוקר לפני התפילה. עם זאת, הותרה טבילה במים חמים בשבת, למרות שהרחצה בהם אסורה.

אשה שרוצה לטבול בליל שבת כדי להיטהר מנדתה, צריכה להתרחץ במים חמים מערב שבת, כי הטבילה חייבת להתבצע אחרי רחצה יסודית במים חמים, ולאחר כניסת השבת אסור להתרחץ במים חמים.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.