יום כיפור: המדריך המלא והמפורט

כל מה שרצית לדעת לקראת יום הכיפורים, במאמר שלפניך.

בליל שבת קודש יחל יום כיפור, היום המקודש ביותר ביהדות. ואם גם אתה מעוניין להקדיש מעט מזמנך כדי להבין אחת ולתמיד את תוכנו ומשמעותו של החג הזה ועל הדרך להכיר גם את כל מה שנחוץ לדעת לקראת בוא היום הקדוש הזה, אתה מוזמן להצטרף ולקרוא את המאמר שלפניך.

מהו בעצם יום כיפור? מה חוגגים בחג הזה?

יום כיפור מהווה על פי המקורות, יום קדוש ורוחני, בו, כפי שמורה שמו של היום הזה, אנו זוכים לכפרת עוונות ולמחילה וסליחה עליהם מריבונו של עולם. כבר בדור המדבר, לפני אלפי שנים, כאשר עם ישראל חטא, זמן לא רב אחר קבלת התורה בהר סיני, בחטא העגל, כעס עליהם אלוקים ורצה להענישם במשך ימים רבים, עד שהגיע יום הכיפורים בו התקבלה תפילתו של משה רבנו והוא נענה בבשורה האלוהית "ויאמר ה' סלחתי כדברך". לכולנו נחוצה וקריטית מאוד הסכמת הסליחה של אלוקים. אין בנמצא ולו אדם אחד המעוניין לפתוח את השנה החדשה כאשר בשמיים יש חשבון פתוח איתו. לכן, השמחה לקראת היום הקדוש הזה, יחד עם התפילות ממעמקי הלב שאכן נזכה לסליחה מלאה על מעשינו וחטאינו, גודשים את לבבות כולנו לקראת יום כיפור.

מתי הוא מתחיל ומסתיים?

כמו כל חגי ומועדי ישראל המתחילים בשקיעת החמה של ערב החג ומסתיימים בצאת הכוכבים שבסופו וזהו תחום ההגדרה של "יממה" על פי היהדות, כך גם יום הכיפורים מתחיל בשקיעת החמה של ערב יום כיפור (השנה: שקיעת החמה של יום שישי) והוא יוצא עם צאת הכוכבים של יום כיפור עצמו (השנה: צאת הכוכבים של יום שבת). כך שהוא נמשך כ25 שעות.

 

לזמני כניסת ויציאת הצום בעשרות ערים בישראל לחץ כאן

למה צמים? ומה כולל הצום?

בשונה מצום תשעה באב או מצומות אחרים ביהדות שנקבעו כאבל על הגלות ואירועי חורבן בית המקדש, צום יום הכיפורים לא נקבע כאבל או כסמן עצבות כל שהוא אלא, אדרבה, זהו יום של שמחה והתרגשות. הסיבה לצום היא משום שכאמור אנו זוכים ביום זה למחילת עוונות ולשם כך עלינו להתעלות מדרגתנו הגשמית הרגילה בה אנו נהנים מחיי העולם הזה ורצים את מרוץ חיי היום יום, לדרגה רוחנית גבוהה יותר, בה אנו מנסים להתדמות למלאכים הקדושים ולהתנתק עד כמה שידינו מגעת מהנאות העולם הזה ומנעמיו.

לכן, נקבע בתורה כחובה מדאורייתא להתענות ביום כיפור ולהתנזר לחלוטין מחמישה דברים: אכילה, שתייה, רחיצה וסיכה, נעילת נעלי עור ומתשמיש המיטה (אישות).

דברים שחשוב לדעת:

איסור אכילה ושתייה תקף ביחס לכל כמות של אכילה ושתייה אפילו קטנה ביותר ולכן גם אין לשטוף את הפה וכדומה ביום כיפור. חולה הזקוק למזון יתייעץ עם רב קודם הצום.

איסור רחיצה כולל גם שטיפת פנים וידיים ולכן אף כאשר נוטלים ידיים בבוקר או לצורך התפילה וכדומה אין לרחוץ אלא עד פרקי האצבעות.

אין לנעול נעליים שמעורב בהם עור אבל בנעלי פלסטיק ובד אין איסור כלל.

הסעודה מפסקת והכפרות

למרות שכאמור יום כיפור מתחיל בשקיעת החמה בערב של יום שלישי, ישנן הלכות חשובות המתחילות כבר מהבוקר. מהן?

מצווה להרבות באכילה ושתייה בערב יום כיפור ולערוך בו סעודות כמו בשבת ויום טוב. בתלמוד מסופר על אחד החכמים שנהג להתענות על חטאיו כל השנה כולה אך בערב יום כיפור חרג ממנהגו והרבה באכילה ועל כך נאמר "כל האוכל בתשיעי (ט' תשרי, ערב יום כיפור) מעלה עליו הכתוב כאילו התענה תשיעי ועשירי"(-יום כיפור עצמו, י' תשרי). את הסעודה יש להפסיק סמוך לשקיעת החמה בזמן הדלקת נרות והיא נקראת "סעודה מפסקת".

אדם שפגע בעבר הקרוב או הרחוק באדם אחר, יבקש ממנו סליחה בערב יום כיפור, כי "עבירות שבין אדם לחברו אין יום כיפור מכפר עד שירצה את חברו".

נהוג לערוך כפרות לפני יום כיפור כפי נוסח התפילה המופיע בסידורים ולהרבות בצדקה שתעמוד לזכותנו ביום קדוש זה.

להורדת נוסח כפרות לחץ כאן

יום כיפור, בית הכנסת ואתה, הזדמנות של פעם בשנה

פעם אחת בשנה, ביום כיפור, עומדת לנו הזכות וההזדמנות להתפלל מכל הלב, יום שלם, ללא עבודה, ללא ארוחות וללא שום הפרעות, רק אנחנו אלוקים וסידור התפילה, באופן הישיר ביותר וגלוי הלב ביותר, על כל חיינו, צרכינו רצונותינו דאגותינו ותקוותינו. זוהי הזדמנות יקרה מפז שעשויה לשנות לנו לטובה את כל השנה כולה. שווה מאוד לנצל כל רגע.

גמר חתימה טובה

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.