החלוצה החרדית שנולדה בקיבוץ

רחל בולטון, פרסומאית, מרצה, אשת רדיו, מנטורית ו...מחפשת • שיחה מרתקת עם מי שעשתה מהפך אחרי מהפך, בחייה הפרטיים ובחיים הציבוריים.

יעקב לוסטיג

האנרגיה השופעת מכיוונה של רחל בולטון, בכוחה להמיס כל לב. קשה מאוד להישאר אדישים בנוכחותה של האשה החזקה הזאת, שהחלה את דרכה בקיבוץ מרוחק מכל זיק של מסורת יהודית, וכיום היא מתגוררת בכפר חב"ד ומדריכה אלפי נשים חרדיות מבטן ומלידה, מובילה אותן בשבילי האמונה, ובמובן מסוים שמורה לה השפעה משמעותית על עולם הפרסום בתקשורת החרדית.

בולטון נולדה לתוך חיים חילוניים וחונכה בקיבוץ בגליל. היא זוכרת את עצמה כאדם "מחפש", אך לא ידעה להגדיר אחר מה. היא רק ידעה שהיא רוצה להגיע למקום בו תרגיש בבית. לכן המשיכה לנבור בחיים. בצעירותה שרתה שבע שנים בצה"ל. בזמנה הפנוי היתה פונה למה שנראה לה אז כ"רוחניות". היא ניסתה שיטות מענף הבודהיזם, ואף עשתה מדיטציות שגרמו לה כמעט לחשוב שזה מה שחיפשה. לימים סיפרה כי "בטכניקות הללו היו סממנים של עבודה זרה, הקרבה לתמונה, והשתחוויה למורה, ולמרות שלא היתה לי אמת אחרת שסתרה נקודות אלו, הן נראו לי כשליליות ולא הייתי מוכנה לקבלם". כדי להתעמק בדברים למדה קבלה, המשיכה ללימודי יסודות היהדות, עד שהגיעה בסוף לחסידות חב"ד.

כמו בחייהם של רבים מהחוזרים בתשובה, אפשר לחלק את חייה של בולטון לשניים – חייה החילוניים וחייה הדתיים. אך בין שניהם  יש מרכיב חשוב במשותף: אופייה הדומיננטי והפעיל. מאז שהיא זוכרת את עצמה היא בתזוזה, צמאה לידע ומתעניינת בקשת מגוונת של תחומי חיים. היא למדה מנהל עסקים, שיווק ופרסום, עבדה כדירקטורית 'אפריקה ישראל', ניהלה את מחלקת ההפקה של 'אגודת צעירי חב"ד', הקימה את משרד הפרסום 'בולטון פוטנציאל' שדורג לא פעם כמשרד הפרסום המוביל במגזר החרדי.  בהמשך מכרה בולטון את משרד הפרסום, כדי להתפנות לסדנאות והרצאות רוחניות. היה זה צעד מפתיע שעורר לא מעט רעש, וגם כלי התקשורת החילוניים תיעדו את המהלך: "סביר מאוד להניח שהשם הזה לא אומר לכם כלום, אבל עבור ציבורים גדולים – מדובר בחלוצה", נכתב באתר החדשות ynet, "בעיני רבים, היא זו שהניחה את היסודות לעולם הפרסום החרדי המודרני". מרשים. אך כיצד השתלבו בחייה הגשמיים גם דת ואמונה?

כיום בולטון בת ה-65, נמצאת במיטב שנותיה. נשים רבות בגילה כבר יצאו לפנסיה, אבל היא עצמה בכלל לא בכיוון. אין לה רגע דל. היא עוברת מכנס נשים למשנהו, עולה פעמיים בשבוע לשידור בתוכנית "עניין משפחתי" ברדיו קול חי, לומדת כיצד לטפל בנפש בהיבט חסידי בבית ספרו של הרב יצחק גינזבורג "תורת הנפש", ומעבירה סדנת נשים מצליחה בשם "תעצומות". בחייה האישיים היא רעיה, אם לארבעה ילדים וסבתא לכיתת  נכדים. היא כל כך עמוסה עד שאת יומנה האישי מנהלת כלתה לוטם. היא מתאמת עבורה כמעט את הכל – מסדנאות ועד שיחות טלפון, אותן מנהלת במהלך נסיעותיה ממקום למקום. אך למרות העומס, יש תחושה שבמקום שבו היא נמצאת באותו רגע היא נוכחת, ולא רק נמצאת בגופה. וזה אולי סוד הקסם שלה, היא פעילה מאוד, ובה בעת מאוד יציבה ומרוכזת במעשיה.

 

היום נמצא אותה מספרת רבות על ה"מתנות" שאיתן הגיעה לעולם, ואלו הן: הכעס וה'פתיל הקצר'. אך בשלב מסוים, לפני כ-13 שנים, הבינה כי ה"מתנות" הללו יוצרות חסימה בתקשורת עם משפחתה, ושהיא רוצה שביתה יראה וירגיש אחרת. תובנה זו היתה לציון דרך, והיא החלה בעבודה עצמית. "השינוי היה מציל חיים", אמרה. שש שנים אח"כ החלה לפתח את שיטתה. "בכל דרכי הרוחנית למדתי, חוויתי והשתפשפתי. זה כנראה נועד לכך שאדריך נשים ולא ידעתי את זה", שיתפה. בסדנת 'תעצומות', היא מלמדת כיצד יכולות נשים לדעת לשמוח במה שהשם חנן אותן, גם אם זה לא מה שלדעתן טוב עבורן. "השם לא נותן לי את כל מה שאני רוצה", היא מטיפה בחיוך, "אבל הוא כן נותן לי את כל מה שאני צריכה".

 

  • איך היית בתור חילונית?

"הייתי די אאוטסיידרית, מחוץ לתמונה. צמחתי בשנות ה-70, בתקופה שהתחילו פה בארץ 'נערי הפרחים', ולא התחברתי לכל זה. תמיד שמרתי על עצמי לא לאבד שליטה. כשחזרתי בתשובה לקח לי שנה להחליט שאני רוצה לקיים תורה ומצוות, וברגע שבחרתי – קיימתי את זה מהרגע להרגע. לא התווכחתי כי לא חזרתי בתשובה בשביל אף אחד. חזרתי בתשובה בשביל אלוקים, ומי אני שאתווכח איתו?".

 

  • יש משהו בחייך החילוניים שאת מתגעגעת אליו?

"התגעגעתי לתרבות ולאומנות, למוזיאונים, לספרים, ולתערוכות. מאז שהייתי חילונית אהבתי את זה, זה בנפשי. אבל כל מה שהתגעגעתי אליו – פתרתי את זה בכך שחזרתי לכל אלה בגרסה הכשרה".

 

  • היית אומרת שהיהדות שינתה את חייך?

 

"היא נתנה לי את המתנה הכי גדולה בחיי – לחיות עם אלוקים. וזאת זכות ענקית. כך גם לגבי היכולת לחבר את העולם הזה עם מציאת האלוקים בתוכך".

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.