הגאון שחשש שיפטרו אותו מתפקידו, ולכן החזיק בכיסו לוח שנה

יעקב לוסטיג

 

הגאון רבי שלמה זלמן אויערבך, היה אחד מגדולי הפוסקים בדור האחרון. הוא נחשב לרב המקובל על כל חלקי עם ישראל, ספרדים ואשכנזים, ליטאים וחסידים, ישראלים ואמריקאים, כולם שעו לפסקי ההלכה שלו והתייחסו אליהם בכבוד גדול.

מספר הרב יהושע ליף: "פעם נזקקתי לשאול את רבי שלמה זלמן שאלה הלכתית מורכבת מאוד. היה זה לגבי תינוק שנולד מעט אחרי שקיעת החמה של ערב שבת, ובמקרה כזה יש ספק הלכתי גדול מתי לערוך את הברית.

"לפי ההלכה יש לערוך את הברית ביום השמיני להולדת התינוק, ואם יש ספק כי התינוק נולד 'בין השמשות', כלומר בזמן שלא ברור אם הוא שייך ליום הקודם או ליום הבא, דוחים את הברית ליום התשיעי. הבעיה שהיום התשיעי יוצא בשבת, ובשבת לא עורכים ברית מילה לתינוק, אלא אם כן זה היום השמיני. לכן צריך לדחות את הברית ליום ראשון אם היה לנו ספק אם התינוק נולד ביום שישי או בשבת.

"רבי שלמה זלמן אויערבך, שמע את השאלה שלי, הוציא מכיסו לוח שנה קטן, ובדק מתי היתה שקיעת החמה, רק לאחר מכן השיב לי על השאלה ששאלתי אותו.

"היודע אתה מדוע אני מחזיק לוח שנה בכיסי", אמר לי בחיוך צופן סוד, "בוא ואספר לך סיפור: הגאון רבי אריה לייב גינצבורג, שחיבר את הספר 'שאגת אריה', היה מגדולי הדור בזמנו, אך בצעירותו הוא לא היה מוכר, וכשמינו אותו כרב צעיר בעיירה קטנה, ניגש אליו אחד מתושבי העיירה ושאל אותו באיזו שעה תשקע החמה. הרב השיב שהוא אינו יודע, ויהיה עליו לבדוק בלוח השנה שבביתו, אותו אדם נחרד לשמוע שהרב החדש אינו יודע מתי תשקע השמש, והקים סערה גדולה בעיירה, עד שבסופו של דבר התחרטו יהודי העיירה והחליטו לפטר את הרב…

"לכן אני מחזיק לוח שנה בכיסי", סייך הרב אויערבך בחיוך", כי אני תמיד חושש שעוד רגע יפטרו אותי מתפקידי…".

רק כדי לסבר את האוזן, נציין שבאותה העת היה רבי שלמה זלמן אויערבך רב מפורסם מאוד, ומכל העולם שלחו אליו שאלות הלכתיות. אך הוא לא נתן למעמדו להשפיע עליו, ותמיד ראה את עצמו כבר מזל על כך שזכה לקבל תפקיד תורני, למרות שהרגיש שאינו ראוי לתפקיד בכיר כל כך…

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.