גנבתי ואני מתבייש מאד להחזיר את הכסף, מה אעשה?

שאלה

שלום רב,

רציתי לשאול שאלה מאוד חשובה אשמח לדעת מה לעשות בנושא הזה לפני שחזרתי בתשובה השם יעזור לצערי גנבתי ואני יודע מאיפה.
אבל אני מאוד מתבייש להחזיר וזה ממש עושה לי צער מה לעשות במקרה כזה (האם אפשר לשלם את הסכום לקופת צדקה או לאביונים)?

תודה מראש
אבי

תשובה

אבי,
שלום וברכה

שמחתי לקרוא כי זכית להתקרב להקב"ה ולשנות כיוון.

לשנות אורח חיים הוא בהחלט אתגר מיוחד, הדבר מוכיח על העוצמה שבקרבך, והתגמול ממרומים הוא בהתאם, [כפי שאמרו חכמים 'לפום צערא אגרא' – לפי מידת הצער והקושי בקיום המצוה, והתגברות על היצר, כך הוא גודל השכר].

לגופו של ענין אם יודעים ממי נלקח הכסף, יש חובה להשיב לו את הכסף. אך אפשר ומומלץ להעביר לו את הכסף בצורה אנונימית. [לשלוח לו בדואר, או ע"י אדם שלישי, אם זה מכר קרוב אפשר לתת לו מתנה באירוע, או כל רעיון אחר שמתאים למקרה שלך].

רק במקרה ולא ידוע ממי גנבו יש לתרום את הכסף לצרכי ציבור, וראוי לתרום למקום שהנגנב יהנה מהכסף. לדוגמא אם אדם גנב משכונה מסוימת, ואינו יודע ממי, ראוי לתרום דבר שישרת את כלל תושבי השכונה.

אם הדבר מתאפשר מומלץ לצרף מכתב מודפס אנונימי שבו אתה כותב לאדם כי בעבר לקחת את הכסף, ואתה מתחרט ומתנצל על עגמת הנפש שקרה לו בעקבות כך, תוסיף שחזרת בתשובה ומבקש את סליחתו. אך העיקר הוא לדאוג שהכסף איכשהו יחזור לבעליו, בלי שהוא ידע שזה אתה.

אגב אחד הרבנים המדהימים ביותר שאני מכיר הוא הרב שמואל טולדנו רב שכונה בראשון לציון [הרב קוק 17], בכל בעיה מומלץ לך ליצור עימו קשר, הוא יבין לליבך היטב, ויתן לך הדרכה אישית מעולה.

כמובן אתה מוזמן לפנות אלינו שוב בכל שאלה בעיה, במקרה זה או בכל מקרה אחר, אנחנו כאן לסייע לך בכל הנדרש.

ברגשי הערכה
ברכה והצלחה בכל הענינים
הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.