אפשר לשנות את ההלכה?

התנועה הרפורמית נוהגת לשאול שוב ושוב איך זה שהרבנים האורתודוכסים מתעקשים על כך שאי אפשר לשנות את ההלכה, בזמן שהם עצמם פוסקים שוב ושוב פסיקות תקדימיות ומחדשים חידושים בהלכה • כנסו וקבלו תשובה.

אוהד אטינגר

 

גדול פוסקי ההלכה בכל הדורות, רבי משה בן מיימון – הרמב"ם, סיכם את עיקרי האמונה היהודית ב-13 כללים, הנקראים י"ג עיקרי אמונה. מי שאינו מאמין באחד מהעיקרים הללו, כופר בחלק מהותי מהתורה הקדושה, ואינו זוכה לקום בתחיית המתים יחד עם שאר היהודים.

להלן ציטוט של אחד מאותם שלושה עשר עיקרי אמונה: "אני מאמין באמונה שלמה, שזאת התורה לא תהא מוחלפת, ולא תהא תורה אחרת מאת הבורא יתברך שמו".

התורה הקדושה שניתנה לנו בהר סיני, היא אותה התורה הקיימת בידינו היום, ללא שום שינוי, וללא שום עיוות. למרות שעם ישראל גלה לחלקים שונים של כדור הארץ, חלקנו חיו בתימן, חלקים מאיתנו חיו בצפון אפריקה, אחרים באירופה וכולם שמרו את אותה התורה, עם אותו טקסט בדיוק שהועתק מאות אלפי פעמים ונכתב במאות ספרי תורה, ללא שום שינוי! ברגע שנמצאת טעות אחת בספר התורה, אות אחת שהוחלפה או נמחקה – הוא נחשב לספר תורה פסול ואסור לקרוא בו בציבור עד שיתקנו אותו. עד כדי כך מקפידים בני העם היהודי שלא לעשות שום שינוי בתורה הקדושה.

כך גם לגבי ההלכה, שהיא למעשה התורה שבעל פה. היא אינה יכולה להשתנות. גם אם מאוד מאוד נרצה לשנות את ההלכה, ולקבוע למשל שאשה תוכל לשמש דיינת בבית דין רבני – אנחנו לא יכולים. זה לא עניין של רצון, אלו הוראות היצרן שקיבלנו מבורא העולם, ואנחנו לא יכולים לשנות אותן בשום פנים ואופן.

אז למה אנחנו רואים שהרבנים פוסקים הלכות חדשות? ובכלל, אם התורה אינה משתנה וההלכה נשארה כמו שהיתה במעמד קבלת התורה בהר סיני, איך זה שאסור להדליק חשמל בשבת? הרי באותה העת בכלל עוד לא מצאו את החשמל?

התשובה פשוטה מאוד, ומי שצבר מעט שעות לימוד תורה, יודע לענות אותה.

ההלכה אינה ממציאה דברים חדשים, הכללים אף פעם לא השתנו, אבל המציאות השתנתה ובהתאם לכך נפסקו הלכות חדשות, תואמות את המציאות.

אתן לכם דוגמה פשוטה מאוד ל'שינויים בהלכה':  מותר לפתוח מכונית בשבת מבלי לנסוע בה?

לפני ארבעים וחמישים שנה פסקו כל הרבנים שאין בכך שום בעיה. אם אתה לא מתכוון להתניע את המנוע, אלא רק להוציא מהרכב חפץ כלשהו, אין בכך שום איסור בשבת.

אבל הטכנולוגיה התפתחה, והיום כדי לפתוח מכונית צריך ללחוץ על השלט, הלחיצה על השלט מדליקה אורות, פתיחת הדלק מדליקה נורה נוספת, ולצד כל אלו עלולה להידלק גם האזעקה. במצב כזה, בוודאי שאסור לפתוח מכונית בשבת, אלא אם כן לפני השבת כבר ביטלנו את האזעקה ונטרלנו את השלט.

הרי לנו דוגמה פשוטה וברורה שמסבירה את ה"שינויים בהלכה". על פי דוגמה זו תוכלו להבין ולהסיק לגבי ה"שינויים בהלכה" בכל תחומי ההלכה.

אבל מי שחושבים שיש להם כח וסמכות לשנות את ההלכה, כמו ה'רבנים' הרפורמיים לדוגמה, מוכיחים בכך שלא רק שהם אינם מאמינים בעליונות ההלכה על האידיאולוגיות שלהם, אלא בכך שהם בכלל לא מאמינים בקיומה של ההלכה, ובכך שהתורה ניתנה מהשמים. מבחינתם היהדות היא מסורת נחמדה שאפשר לקחת ממנה דברים טובים לחיים, ערכים נעלים ונשגבים. הם מוקירים ומכבדים את המסורת, כל עוד היא נשארת במקום הראוי לה מבחינתם – במוזיאון. כשההלכה לא מסתדרת להם עם ערכי הליברליות, הם משנים אותה בלי לחשוב פעמיים.

זכותם לא לקיים את המצוות ואת ההלכה ככתבה וכלשונה. מי שלא רוצה לשמור מצוות, בידו הזכות להחליט אם הוא בוחר בדרך התורה או בדרך ההפוכה חלילה. בבוא העת כולנו נעמוד לפני בית דין של מעלה ונשלם על ההחלטות שלנו, אבל בעולם הזה, לכל אחד יש זכות בחירה מלאה וחופשית.

הבעיה היא שלא רק שהם מסירים מעל עצמם את עול התורה והמצוות, אלא שהם עוד רוצים שנכיר בסמכות שלהם לעשות זאת. שנאפשר להם לקבוע את התנהלות אורח החיים היהודי במדינת ישראל. זאת כבר חוצפה חסרת גבולות, ובה יש להילחם ללא פשרות.

תגובות:

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    למה אסור להשתמש במכשירי חשמל בשבת?

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.