מה מותר ומה אסור בימי בין המצרים?

שאלה

אפשר קצת סדר לגבי שלושת השבועות? מה אסור ומה מותר- שמיעת מוזיקה, טיולים ובילויים , מפגשים חברתיים, קניית בגדים חדשים, וסתם דברים כיפים שרוצים לעשות עם חברות.. זה מבאס כי זה אמצע החופש.

אשמח תשובה, לדעת מה אסור.

תודה

 

תשובה

שלום וברכה

על מנת לעשות סדר בנושא כדאי לחלק את הנושא לשלשה חלקים נפרדים:

ההלכה, הנהגה ראויה והרגשת הלב, זמן סכנה.

מצד ההלכה, בימי בין המיצרים נהגו להמנע מלשמוע מוזיקה, ריקודים ומחולות, האשכנזים נהגו אף להמנע מלערוך חתונות [למרות שבריקודים של מצוה אפשר להקל], וכן יש ספרדים המקפידים על כך.

וכן אין לברך שהחיינו בימים אלו, כיון שהזמן אינו זמן טוב, ואי אפשר לברך שהגענו לזמן הזה. אך יש מקילים לברך בשבת. ולכן נמנעו מלקנות בגדים חדשים הגורמים שמחה ומחייבים ברכת שהחיינו, אך אפשר לקנות ולחדש את הבגד בשבת, למקילים בענין.

מעבר לכך אין איסור הלכתי.

בחודש אב ממעטים בשמחה, כוונת חכמים לכלל בילוי חברתיים כפי שתיארת בשאלתך, או התחדשות בבגדים או חידוש הדירה בכל צורה הגורמת לשמחה.

עד כאן הנושא ההלכתי.

יש נושא נוסף של הנהגה הראויה והרגשת הלב, בימים אלו אנחנו מצווים להתאבל על ירושלים, ולהחדיר לעצמינו כמה בית המקדש חסר, כמה חסר לנו הקדושה והשארת השכינה בעם ישראל, וכמה חסרה לנו אותם כוחות נפלאים להלחם ביצר הרע שקבלנו מבית המקדש, ומעל הכל הכאב שהעולם נברא לתכלית להרבות כבוד שמים, ומצבנו רחוק מאד מכך.

החיוב להתאבל הוא כל אחד לפי רמתו, מי שנמנע מדברים שלפי דרגתו אינם תואמים את האבלות שלו על ירושלים, זוכה לשכר עצום, וזוכה לראות בנחמת ציון. אי אפשר לומר מה מותר ומה אסור, משום שהדבר תלוי גם מה הצורך של האדם במעט בילוי וחופש, וגם באיזה דרגה של אבלות על ירושלים הוא זכה להגיע. אך בהחלט אפשר כשעושים בילוי לזכור את ירושלים, להמעיט מעט את הבילוי, ולעשות דיון חברתי על הנושא, או להקדיש כמה דקות בתחילת המפגש ללמוד מספר מתאים.

סכנה ומזל לא טוב. נושא שלישי הוא שבימי בין המיצרים שולט מזל שאינו טוב על עם ישראל, וראוי להמנע ככל שניתן מדברים שיש בהם סכנה, ולכן זה אינו הזמן לטיול מאתגר ודברים שיש בהם מעט סכנה, גם אם הם מותרים במהלך השנה.

בתפילה שימים אלו יהפכו לימי שמחה וששון
בהצלחה רבה
הרב יהודה סטורץ
בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.