מהישיבה לכס המנכ"ל

למרות העובדה שמרכז רפואי צאנז- לניאדו אינו מתוקצב כמו שאר בתי החולים הממשלתיים-המוטו המוביל בלניאדו הוא אחד: ההחלטות לפתיחת מחלקות ומכונים חדשים ופעילויות שונות הוא אך ורק למטרת הצלת חיים ולא שיקול כלכלי. יעקב רייניץ, ישב יום שלם בבית החולים 'לניאדו' שבקריית צאנז בנתניה, ובדק כיצד מתנהל המרכז הרפואי על 1,500 עובדיו- בצורה המקצועית ביותר, למרות ואולי יותר נכון בגלל, שבראשו עומד מנכ"ל שהתואר האקדמי שלו הוא: אברך חסידי... "אם אנחנו לא יכולים להביא את הטוב ביותר, עדיף שלא להיכנס לזה בכלל", מטמיע המנכ"ל את התובנה ששמע אין ספור פעמים בקודש פנימה, וזהו בעצם סוד ההצלחה של לניאדו, שהוא רק הולך ומתפתח בצעדי ענק.

כל מי שנקלע אי פעם לבית החולים 'לניאדו' בקריית צאנז בנתניה, לא יכול שלא להוציא קריאת התפעלות מפיו. מדובר בקמפוס ענק המשתרע על פני ארבעה בנייני ענק המכילים עשרות מחלקות חיוניות: חדרי מיון מהמתקדמים בישראל, מכון הלב שם מתבצעים מאות צנתורים והשתלות קוצבים, אגף כירורגי שבו מבוצעים אלפי ניתוחים בשנה, יחידה לסוכרת המרכזת במקום אחד את כל המומחים, מכונים שונים בהם מבוצעים אלפי בדיקות בשנה, בית ספר ייחודי ללימודי אחיות על טהרת הקודש ועוד שורה של מחלקות ותתי מחלקות המעסיקות יחדיו כאלף וחמש מאות עובדים!

לניאדו הוא המעסיק השני בגודלו בנתניה אחרי העירייה!

ברוכים הבאים לבית החולים לניאדו, על כ-1,500 עובדיו, המנוהל על ידי מנכ"ל אשר את ההכשרה המקצועית שלו לא עשה בחמש עשרה שנות לימוד מפרכות באקדמיה, אלא בהרבה שנות לימוד של גמרא ותוספות בין כתלי תלמוד תורה וישיבת צאנז המעטירה. אלו שנות הלימוד היחידות הרשומות ברזומה האישי של המנכ"ל הרב חיים המרמן.

מרכז רפואי צאנז נוסד לפני כארבעים שנה על ידי כ"ק מרן אדמו"ר מצאנז זי"ע, התחיל את דרכו עם מחלקת יולדות קטנה ובמרוצת השנים התפתחה, בברכתו ובהכוונתו של כ"ק מרן אדמו"ר מצאנז שליט"א, למימדים עצומים ונחשב כיום לאחד מבתי החולים המובילים באזור השרון ומשרת כיום אוכלוסיה של כשלוש מאות אלף נפש. ולהזכירכם, בניגוד לשאר בתי החולים הממשלתיים, לניאדו הוא בית חולים פרטי שאינו נהנה מתקציב ממשלתי נדיב. כל ההתפתחות שלו מבוססת על תרומות של נדיבי לב בלבד.

יתירה על כך, על פי הוראתו של האדמו"ר, השיקול היחידי המנחה של בית החולים הוא אך ורק הצלת חיי אדם. מסיבה זו, רוב רובם של המחלקות והמכונים בלניאדו, אינם מחזיקים את עצמם מבחינה כלכלית, אלא מיועדים נטו למטרת הצלת חיים.

מי שמנהל ומנווט כיום את בית החולים בהצלחה בלתי מבוטלת, הוא המנכ"ל הרב חיים המרמן, שנושם את ההוויה של בית החולים כבר עשרים שנה. הוא החל את תפקידו "מלמטה", שימש כעוזר מנכ"ל, לאחר מכן מונה לגזבר ומשם קודם לחשב. מכאן ועד לכסא הסמנכ"ל ולאחר מכן לתפקיד המנכ"ל, הדרך לא הייתה ארוכה מידי.

בברכת קודשו של מורו ורבו כ"ק מרן האדמו"ר מצאנז שליט"א, נכנס המרמן לעבודה בבית החולים, לאחר שזיהה בו את כושר הארגון והיכולת בקבלת החלטות מושכלות ללא גמגום, וכך עמד על גביו והצעיד אותו קדימה במעלה התפקידים הבכירים עד להתמנותו כמנכ"ל בית החולים.

חלק ניכר מהצלחתו בתפקיד, הוא העובדה שבדרכו לכס המנכ"ל עבר המרמן את כל שרשרת התפקידים הרלוונטיים. כבר בתחילת עבודתו בלניאדו למד במהירות כיצד מתפקד המוסד הרפואי הענק ונחשף לראשונה למונחים הרפואיים המקצועיים ומה הם בדיוק משמעותם.

לאחר מכן, בכל התפקידים הבאים, התוודע יותר ויותר למערכת הפיננסית ולצורת קבלת ההחלטות בבית החולים, מה שאיפשר לו לקדם את בית החולים בצורה מרשימה ויוצאת מהכלל.

התנהלות מול בוגרי אקדמיה

לציבור החרדי יש הרבה מאוד מנהלים מוכשרים, מנהלי מוסדות, ארגונים, עמותות, אנשי עסקים-המעסיקים עשרות, ולעיתים אף מאות, עובדים מתחתם והם ההוכחה הברורה ביותר כי כדי להיות מנכ"ל מוצלח ולהצעיד את המוסד קדימה, אין צורך בלימודים של חמש יחידות במתמטיקה ושמיעת הרצאות משעממות באוריינות במשך שנתיים.

עם הרבה סייעתא דישמייא ותפילות בפני בורא כל עולמים-ניתן לקצור את פירות ההצלחה, לא פחות ממנכ"ל בית חולים מקביל המעונב, שלמד באקדמיה במשך שנים רבות.

אולם יש הבדל ברור: בכדי לנהל, למשל, בית דפוס עם עשרים עובדים, צריך להכיר היטב את תחום ההדפסה, ספקים, לקוחות וכו', ואילו בכל מה שקשור להתנהלות מול העובדים, שרובם הם אנשי עמל, מספיק להתנהל מולם ביושר ובהגינות וכמובן לשלם בזמן את המשכורות. העובדים תמיד ירגישו את עצמם כפופים לבוס.

בבית חולים העסק שונה לחלוטין: העובדים הם מנהלי מחלקות בכירים ורופאים ידועי שם. מאחורי כל אחד מהם עשר שנות לימוד באקדמיה הכוללת שני תארים פלוס דוקטורט, מה שתורם רבות להרגשת חשיבות עצמית.

כל מי שנזקק פעם לשרותו של רופא, יכול להעיד על כך. ככל שתפקידו של הרופא הוא בכיר יותר, כך קשה יותר לדבר אליו בגובה העיניים. וכאן בבית החולים, לא מדובר ברופא אחד, אלא בעשרות! לדעת להתנהל מולם בצורה נכונה ומושכלת, היא אחד המקצועות הקשים ביותר.

ואם כלל זה אמור בכל בית חולים, שם בדר"כ המנכ"ל נושא בתואר ד"ר- בלניאדו, שהתעודה היחידה של המנכ"ל הוא על היבחנותו בהצלחה על מאות דפי גמרא בישיבה, הדברים מסובכים פי כמה וכמה.

בדיוק בנישה הזו, הצליח הרב המרמן למצוא את שביל הזהב. הוא כבש את ליבם של הרופאים ושאר העובדים, ואלו מצידם מתייחסים אליו בהתאם. זה לא דבר שמובן מאליו וזה לא קורה באופן אוטומטי. הרופאים בודקים כל העת, יום-יום אחר התוצאות בשטח. כשהם רואים שהעסק מתנהל בצורה מקצועית והגונה, הם נותנים את הגיבוי המלא.

ניהול שוטף ופיתוח

"את ניהול בית החולים צריך לחלק לשני חלקים מרכזיים", מסביר מנכ"ל בית החולים הרב חיים המרמן, "ניהול שוטף ופיתוח. בית חולים אינו יכול להרשות לעצמו להזדנב מאחור, בשעה שהטכנולוגיה הרפואית מתקדמת כל העת בצעדי ענק קדימה. בית החולים נמצא כל העת עם היד על הדופק: כל מכשיר רפואי חדש שיוצא לשוק, נבדק ע"י מומחי מחלק הנדסה ביו-רפואית ולאחר מכן מתבצעת הרכישה לטובת החולים המאושפזים בלניאדו.

הרב המרמן מחדד את הנושא: "אם בעבר הרופאים היו כותבים את הדיאגנוזה שלהם על מצבו הרפואי של החולה בכתב יד, כיום הכל ממוחשב; אם בעבר הזמנת תור נעשתה בצורה ידנית ביומן, כיום הכל התמחשב.

"הדבר היחיד שלא השתנה אצל הרופאים הוא החלוק הלבן. חוץ מזה, הכל עובד כיום בצורה ממוחשבת ומתקדמת. הרופא מגיע למיטת החולה, כשמאחוריו עגלה קטנה עם מחשב נייד. הוא מקליד את הנתונים, בודק את תוצאות הבדיקה שהגיעו היישר מהמעבדה, מנתח במהירות את המשמעויות, מקליד את המשך הטיפול (שנקלט ישירות במערכת של האחיות במחלקה) וממשיך לחולה הבא בתור.

"וזה לא רק בתחום המחשוב. כל הנושא של טיפולים רפואיים, מתקדמים כל העת. ישנם מחקרים חדשים, שיטות חדשות ומתקדמות והכל עובד בקצב מהיר ביותר. בית החולים חייב להדביק את הקצב. אם אתה נחשל ועומד מאחור בפיגור, כל העסק עומד לקראת קריסה מיידית. זה להיות או לחדול", מגדיר הרב המרמן את דעתו בקצרה.

אולם מעבר לכך, ניתן דגש מיוחד בלניאדו בנושא הפיתוח: פיתוח מחלקות חדשות ובניית בניינים חדשים. בכל שנה נפתחות בלניאדו מחלקות חדשות ומתקדמות. קצב הבניה בלניאדו מרשים בכל קנה מידה: או בונים אגף חדש, או מוסיפים אגף נוסף לבניין קיים. הטרקטורים מעולם לא עזבו את מתחם בית החולים לניאדו…

ויש גם את הניהול השוטף. תשאלו כל מנהל המעסיק כמה עשרות עובדים, איזה לחץ יש לו לפני העשירי לחודש הלועזי, כעת תכפילו את זה לאלף וחמש מאות עובדים. זוהי מערכת ענקית בכל קנה מידה, הדורשת ניהול מקצועי.

ונחזור לנושא הפיתוח: כפי שכבר ציינו מקודם, הממשלה אינה מתקצבת את לניאדו כמו שאר בתי החולים הממשלתיים, מה שמצריך את לניאדו לגייס תרומות בצורה יצירתית. ואכן, בית החולים מעסיק צוות שלם שכולל אף אגף יחסי ציבור, הפועל מול התורמים בחו"ל, במקביל לפעילות של וועד הידידים העולמי של לניאדו- שיחדיו פועלים לגייס תרומות למען פיתוחו ושגשוגו של לניאדו.

קידוש שם שמיים

חלק נוסף הכרוך בפיתוח בית החולים, הוא אגף המחשוב בראשותו של ר' נתן דיסלרוף, שלאחרונה אף נבחר על ידי משרד הבריאות לעמוד בראש צוות לבניית מאגר לאומי לתרופות. מדובר בענף שמועסקים בו בכירים בענף ההיי-טק, השוקדים כל העת על פיתוח תוכנות חדשות למען הרופאים ולניהול בית החולים. באגף המחשוב יושבים עם הרופאים ומנהלי המחלקות, שומעים מהם מה דרוש להם, ולפי דרישותיהם מתכנתים את מערכת המחשוב.

בגלל ההשקעה העצומה בתחום זה, נחשב כיום לניאדו לאחד מבתי החולים המובילים בתחום ההתפתחות הטכנולוגית. "אם אנחנו לא יכולים להביא את הטוב ביותר, עדיף שלא להיכנס בזה בכלל", מטמיע המנכ"ל את התובנה ששמע אין ספור פעמים בקודש פנימה.

התוצאות ניכרות היטב בשטח: בכל הבקרות שנערכו בלניאדו על ידי משרדי הממשלה השונים, הם הביעו את התפעלותם מצורת התפקוד המקצועי של הצוות ועל היערכות של בית החולים לכל שעת חירום. לניאדו עומד בכל הפרמטרים המקצועיים.

בית החולים לניאדו זוכה לקדש שם שמיים בהתנהלותו המקצועית, ברמתו הרפואית הגבוהה וביחס האישי המוענק לכל חולה וחולה, כשכולם נוכחים לראות שיהודים חרדיים מסוגלים לנהל מרכז רפואי כה גדול בהצלחה מרשימה, מבלי לפגוע בכהוא זה בקוצו של יו"ד בנושא הלכה.

הנושא של היחס האישי לחולים המאושפזים, הפך זה מכבר לאחד מסימני ההיכר של לניאדו. הצוות משקיע את כל הנשמה והמסירות בעבודת הקודש והיחס שהחולים מקבלים כאן הוא מהטובים ביותר בשירות הרפואי בישראל.

אגב, ההשקעה היא לא רק בתחום הרפואי והמחשוב, אלא גם בפיתוח הסביבתי. בשנים האחרונות הושקעו סכומי עתק בפיתוח הסביבתי, והכל מסביב פורח ומלבלב. החולים שיוצאים לטייל מחוץ לחדר הקטן שם הם מאושפזים, יכולים לנוח תחת צילו של עץ דקל וליהנות מבריזה קרירה המגיעה ישירות משפת הים הסמוך.

טיפוח, פיתוח ופיקוח

אין זה סוד כי תפקיד של מנכ"ל בית חולים, הוא אחד התפקידים הקשים ביותר שאין בו לא יום ולא לילה, האם במבט לאחור היית נכנס לתפקיד זה מלכתחילה? – אנחנו שואלים את המנכ"ל, הרב חיים המרמן.

"השאלה היא לא ממש רלוונטית אצלי, שכן בתפקיד זה אני מרגיש תחושת שליחות 24 שעות ביממה. מי שמינה אותי לתפקיד, הוא כ"ק האדמו"ר מצאנז שליט"א, ושליח עושה את שליחותו. זהו תפקיד שכל כולו דאגה למען החולים והצלת חיים. גם לאחר יום עבודה שבו אני מרגיש ממוטט מלחץ העבודה, עצם העובדה שאני יודע שבזכות העבודה שלי אני מציל חיי אדם, מביאה לי סיפוק ונותנת את הכוחות להמשיך בתפקיד זה".

כאן מרחיב הרב המרמן על המורכבות שבתפקיד: "לנהל בית חולים ממשלתי זה דבר אחד, ולנהל בית חולים פרטי, וק"ו חרדי, זה דבר אחד. יש כאן מורכבות עדינה ביותר וצריך לפסוע בזהירות על קו התפר. שום חומרה או הקפדה על ההלכה, לא באה ח"ו על חשבון הרפואה. צריך רק לדעת כיצד לפסוע על שביל הזהב.

"קח לדוגמא את נושא השביתה של כלל בתי החולים בארץ. מבלי להיכנס למניעים של מערך הרפואה בארץ, כל רופא שנכנס לעבוד בלניאדו יודע שכאן לא שובתים. זוהי אחת מתקנות היסוד שקבע המייסד, כ"ק מרן אדמו"ר מצאנז זי"ע. עכשיו התפקיד הוא רק להתנהל בחכמה ובתבונה ולהלך כנגד רוחו של כל אחד ואחד.

"זוהי, כאמור, דוגמא של השבוע האחרון. אבל הדילמה הזו, מלווה אותו כל יום וכל שעה. בלי ברכתו של הרבי שליט"א המעורה בכל עניין ושאני זוכה לקבל את עצתו וברכתו על כל צעד ושעל, לא הייתי שורד בתפקיד הקשה והמסובך הזה".

"אני חייב לציין את פעילותו של סגן שר הבריאות הרב יעקב ליצמן, שחולל מהפיכה מדהימה במערכת הבריאות בארץ ומגיע לו את כל הקרדיט על כך, מעבר לכך שהוא גם ידיד אישי של לניאדו ועומד לימינו בכל עת מצוא".

כאחד שמעולם לא למד את מקצוע הרפואה, כיצד, בעצם, אתה יכול להחליט בנושאים הרי גורל כאלו? – אנו שואלים את הרב המרמן.

"תראה, אולי לאדם מבחוץ השמות הלועזיים והארוכים של המונחים הרפואיים נראים מפחידים, אבל בפועל לאחר שנים של עבודה שוטפת עם הרופאים, אתה מתחיל לקלוט את המושגים הרפואיים ולהבין כיצד צריך לפעול. כמובן, באם אני רואה שאני לא מספיק בקי בחומר, אני מתייעץ עם מומחי רפואה ורק אז מקבל את ההחלטה. מכל מלמדי השכלתי, אמר כבר החכם מכל אדם".

לצורך הכנת הכתבה הייתי כאן בבית החולים בשעות האחרונות ושמתי לב, שלחדר שלך מתנקזות שאלות, החל מרכישת ציוד רפואי חדש, עבור בהכרעה על הוספת תקנים חדשים למחלקה פנימית ג' וכלה בהחלטה על תחילת עבודה עם ספק חדש. אתה מסוגל להתנהל עם כל הכאב ראש הזה לבד? – אנו מבררים.

"נכון שבסופו של דבר אני מקבל את ההחלטה הסופית, אבל ב"ה יש לנו כאן צוות גדול שכל אחד מהם עושה את עבודתו נאמנה. לאחר שהם בודקים את הנושא היטב, הם מגישים לי את המלצותיהם ובאם הכל נראה בסדר ותקין, אני חותם עליו. נכון שבסופו של יום האחריות אמנם מוטלת עלי, אבל צריך לתת את הקרדיט המתאים לצוות הנפלא בבית החולים"

רוב אנשי הצוות, כולל הצוות הרפואי הבכיר, הם שומרי תורה ומצוות. יש בזה יתרון?

"כאחד שעובד רבות מול הציבור הכללי, אני יכול להגיד לך שיש לנו בציבור החרדי אנשים מוכשרים, מוצלחים שמסוגלים לנהל מערכות גדולות ומורכבות. ההון האנושי שלנו הוא משובח ביותר וכיום המשק הישראלי מפנים את העובדה הבסיסית הזו, והוא המרוויח הראשון מכך".

האם יש פעמים שאתה עוצר לרגע את מרוץ החיים בכדי לבדוק באלו דרכים צריך לקדם את בית החולים, האם עשינו הכל כמו שצריך?

"בכל לילה אני עושה חשבון נפש, מה חידשתי היום והאם הייתי יכול לעשות את זה טוב יותר".

איזה טיפים אתה יכול לתת למנהל החרדי שמתמודד בכל יום עם עשרות עובדים?

"יש שלושה כללי יסוד: טיפוח, פיתוח ופיקוח:

"טיפוח: לטפח את העובדים; לקדם אותם; לשלוח אותם להשתלמויות מקצועיות; לתת להם גיבוי למהלכים שהם מבצעים; להעניק יחס אישי לכל אחד ואחד, מהעובד הזוטר ועד לבכיר; להיות קשוב אליהם. זה נותן אמביציה לעובדים להפיק את המיטב. הארגון יהיה הראשון שירוויח מכך.

"פיתוח: לפתח את הארגון ולהיות כל הזמן עם האצבע על הדופק ולעמוד בקדמת הטכנולוגיה.

"פיקוח: לפקח את הקיים ולשמור על מה שיש".

"ומעל הכל צריך להתפלל לסייעתא דשמיא בכל מעשי ידינו ולקדש שם שמיים, כי ללא תפילה וסייעתא דשמיא שום דבר לא יצליח".

רוצה להתייעץ, לשאול, שיחת חינם למוקד אחינו 1-800-20-18-19

או בשיחה אישית עם הרב שמעון וייס הפנוי לעזרתכם תמיד – 052-7636278

או עם הרב אהרון יאדלר – 050-4141386

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.