חלמתי כמה פעמים שאני מחללת שבת חס ושלום ואני מודאגת שאני מפספסת משהו…

שלום כבוד הרב,

שבת

1. האם מותר לערבב יוגורט עם סוכר בשבת?

2. האם ניתן להשתמש בכלים לסעודה שלישית לשטוף אותם ואח״כ לאכול עליהם איזה ירק קטן שלא מלכלך כדי״להצדיק״ את השטיפה או שיש בזה איסור של השטיפה כי אכלתי אחרי זה רק כדי שיהיה מותר לשטוף?

3. אסור לקלף/להסיר חלקים יבשים מעור הפנים בשבת נכון?

4. בערב שבת מותר לשים סלוטייפ על הכפתורים של האור ושל הקירור בהתאם לפתיחת המקרר, ואז אין אור והמקרר מקרר באופן עקבי כל השבת? או שצריך להוציא בכלל את המנורה? ולעשות משהו עם הקירור?

5. אני יודעת שיש תנאים להורדת הסיר מהפלטה והחזרתו אבל בגלל שמשפחתי לא שומרת שבת הן מורידים את הסירים ועוזבים אותם ושמים על השולחן וכו׳ זה אוסר את האוכל שלי? ניסיתי להגיש לכולם בלי לעזוב את הסיר אבל הם הורידו את האחרים וזה לא ממש בשליטתי…

6. יצא לי לחלום כמה פעמים שאני מחללת שבת חס ושלום ואני מודאגת שאני מפספסת משהו קשה לי לקרוא את ההלכות של הבישול וקצת מסתבכת בזה

7. מותר לשחק משחקי קופסא שבהם ממיינים קלפים? את הקלפים שלא רוצים שמים בצד? זה בורר?

8. אם הולכים על הדשא יושבים לפעמים הוא נתלש בלי כוונה מה אפשר לעשות עם זה?

9. האם להעיר על זלזול בקידוש מצד אלי כשהם רוקדים מזמזמים וכו׳ או לשתוק למען שלום בית?

10. אם כשנכנסה שבת היה אור במקום מסויים בבית ובמהלך השבת כיבו אותו ושוב הדליקו מותר לשהות שם כי ככה זה היה בכניסת שבת?

11. אסור לי לאכול אוכל שהורידו מהפלטה שמו במקרר/ או בחוץ והחזירו לחמם בפלטה?

12. מה הדינים של פלטה עם שעון שבת?

 

מצטערת על האורך.

תודה רבה כבוד הרב

 

שלום וברכה

התפעלתי מהנחישות שלך לקיים את ההלכה כפי שצריך, והרצון שלך להעמיק ולדעת את כל פרטי הלכות שבת, ובפרט כפי שאת מתארת בסביבה מאתגרת.

אין לך מושג כמה השבת שאת שומרת יקרה וחשובה בשמים. לאור הנתונים שלך בהחלט אפשר בכמה מקרים כפי שאפרט לסמוך על דעות המקילים, ובעזרת ה' בקרוב כשתזכי להקים בית נאמן בעלך יורה לך על פי איזה רבנים לנהוג.

1. מותר לכל הדעות לערב סוכר ביוגורט בשבת.

2. כל עוד שלא אומרים ששוטפים את הכלים לצורך מוצאי שבת, מותר לשטוף את הכלים, ולאכול עליהם ירק קטן, בסך הכל אדם נהנה לקנח באיזה ירק קטן על כלי נקי. הרעיון בהערמה שהדבר מזכיר לאדם שהשבת אינו זמן להכין למוצאי שבת, ולכך מספיק התזכורת הזאת. ובפרט שיש הסוברים ששטיפת כלים בימינו בפרט לבנות חרוצות גורמת להן להרגיש שהבית והכיור מסודר, ולא משום שצריך לאכול שוב בכלים, כפי שהיה מקובל בעבר, והסידור והרגשה הטובה היא בשבת, ולצורך שבת.

3. אכן אין לקלף ולהסיר חלקי עור יבשים מכל מקום בגוף בשבת.

4. אין צורך להוציא את הנורה די להניח סלוטייפ שהאור לא ידלק.

5. לגבי שימוש בפלטה את תמשיכי לעשות כפי שאת עושה, והוא בכלל המחמיר תבא עליו ברכה. אך לגבי לאכול ממה שהחזירו לפלטה, שיש כאן כמה היתרים ובמצב שאת במקום שלא מקפידים את יכולה לסמוך בשקט על המקילים בענין. אך כשהחזירו למקרר וחיממו שוב, עדיף שלא, בפרט בדבר רטוב.

6. חלומות בימינו אין להם שום משמעות, כך הורה בצורה חד משמעית החזון איש גדול הפסוקים בארץ ישראל. והם באים רק מהרהורי הלב. חשוב לזכור כי הקב"ה ידעה היטב היכן למקם כל אחת, ונתנה לה את הכלים שתוכל למלא את האתגרים המיוחדים שלה.

7. אין לשחק במשחקי קופסא שצריך לברור את הקלפים.

8. אם הדשא נתלש בלי כוונה, בצורה שאין הכרח שיתלש דשא אין בעיה. אם הולכים או יושבים על הדשא בצורה שתמיד נתלש קצת, יש בעיה לשבת או ללכת בצורה כזו.

9. תשדרי אוירה טובה וכייפית, ובעזרת ה' לאט לאט הוא יושפעו ממך וילמדו להעריך את הקידוש וכלל המצוות, צריך לזכור כי תמיד יש השפעה, וככל שאדם מצליח להיות רגוע ונינוח יותר, השפעה משפיעה חזק יותר. אין ספק שמשפחתך זכתה באוצר יקר, ובקרן אור שמשפיעה על כל הבית, למרות שככל שהשינוי חודר עמוק יותר הוא לוקח יותר זמן ומצריך סבלנות.

10. את לא צריכה לצאת מהבית, ומותר לעשות שם כל דבר שהיה אפשר לעשות בדוחק, כלומר אם יש אור מבחוץ או מחדר אחר, וניתן בקושי לקרוא שם, תוכלי לקרוא שם כרגיל, אם לא היה ניתן לקרוא שם כלל, אין לקרוא שם אך מותר לשהות שם. אפשר ורצוי להניח פנס לד מכוסה במקום שקורה תקלות, וכשאת צריכה אור להסיר את הכיסוי.

11. ראי לעיל תשובה 5.

12. אם הדבר יכול למנוע תקלות בבית, אפשר להקל. אם אחרים שמו בודאי מותר לך לאכול.

נהנתי והתפעלתי מרצונך ללמוד ולדעת, ואת מוזמנת לפנות שוב בכל נושא.

ברכה והצלחה בכל הענינים

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה נאות שמחה בראשות הגר"י לוקסנברג שליט"א

 

תגובות:

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) says:

    שלום כבוד הרב בזמן האחרון חזרתי לשמור שבת ברוך השם ובשבת האחרונה חלמתי שחיללתי אותה חס וחלילה כמובן ורציתי לדעת מה זה אומר אשמח שתחזיר לי תשובה

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.