השבת אצלי זה סוג של גן עדן

השבתות הראשונות היו קשות ומשעממות, אבל היום אני לא מפסיק לחכות לשבת, הלוואי והייתי יכול להאריך אותה בכמה שעות נוספות. רן סגל מספר על המהפך בחייו

אוהד אטינגר

רן סגל בן ה-26, עומד כיום בראשה של משפחה חרדית לכל דבר. יש לו אשה ושתי בנות חמודות, הוא לומד בישיבה לאברכים חוזרים בתשובה, ומחובר חזק לרבי נחמן מברסלב.
אבל לפני תשע שנים, רן סגל היה נראה אחרת לחלוטין. הוא לא היה דתי, לראשו לא היתה כיפה וגם את השבתות הוא לא שמר בהידור רב.
פנינו לרן כדי לשמוע ממנו קצת על המהפך שהוא חווה, על המעבר שביצע בחיים ועל הקשיים וההצלחות שליוו אותו בדרכו.

"השבת הראשונה ששמרתי היתה בגיל 17", הוא מספר. "לפני כן אף פעם לא ניסיתי לעשות את זה, ולא כל כך ידעתי מה זה אומר לשמור שבת. זה לא היה קל, זה היה אפילו קשה מאוד. גרתי במושב גנות, והייתי אולי היחיד בכל המושב ששמר שבת באופן מלא.
בבית הכנסת של המושב היה בקושי מניין, פעם היה רק בתפילת ערבית ופעם רק בתפילת שחרית, לסירוגין. כשהתחלתי לשמור שבת, גזרתי על עצמי שעות ארוכות של שעמום. עוד לא הייתי מסוגל לשבת וללמוד תורה בכוחות עצמי במשך שעות, בבית הכנסת בקושי התקיימו תפילות וכשכן התקיימו הן הסתיימו במהירות, סעודות שבת לא היו בבית, ואני אכלתי קצת סנדוויצ'ים ופירות, רבע שעה אתה אוכל ובזה זה נגמר.
זה היה בקיץ, הוא מספר. "וזה היה מאוד מאוד משעמם וקשה. אבל למרות כל הקושי, היתה גם הרגשה טובה, גם כי ידעתי שאני עושה את המעשה הנכון והרגשתי שאני מקריב מעצמי למען מטרה נעלה ונשגבה, וגם כי המנוחה שאתה נח בשבת זה משהו אחר, זה לא כמו מי שאינו שומר שבת. כשאתה לא יכול לדבר בטלפון, לא להשתמש במחשב ולא לעשות כמעט שום פעולה, נשאר לך רק דבר אחד – לנוח. יש לך זמן לחשוב על החיים, על המשמעות שלהם, על מי שאוהב אותך ועל מי שאתה אוהב. זה עולם אחר.

• למה בעצם החלטת לשמור שבת? מי דחף אותך לזה?
"למה לא לשמור שבת? אני יהודי, לא כך? תמיד ידעתי שיהודי צריך להתנהג כמו יהודי. לא ידעתי מה בדיוק צריך לעשות, וגם אחרי שהתחלתי לשמור שבת היו הרבה מאוד דברים שלא ידעתי אם אסור או מותר וכו'. אבל לא ראיתי משהו אחר שאפשר לעשות. שבת זה שבת ותורה זה תורה. מה אני יכול לעשות?

• ואיך נראות השבתות שלך היום, אחרי תשע שנים?
היום השבתות קצרות מדי. הלוואי הייתי יכול להאריך אותך בכמה שעות נוספות. ההרגשה היא 'מעין עולם הבא', זה סוג של גן עדן. אני מתחיל את ההכנות כבר באמצע השבוע, משתדל להתחיל את הקניות מוקדם, בחמישי בערב אנחנו כבר מתחילים לבשל (אשתי מבשלת ואני מפריע לה קצת…), ביום שישי הכנות אחרות, השלמת הבישולים והקניות, ובשבת תפילות בבית הכנסת, לימוד תורה וכמובן סעודות השבת. הילדה הגדולה שלי כבר בת שנתיים וחצי, בלי עין הרע, היא כבר מספרת קצת על פרשת השבוע מה שהגננת ספרה בגן, היא קצת מתחילה לעזור לי לשיר זמירות שבת. ההרגשה יוצאת דופן. פעמים רבות אנחנו מתארחים בשבת אצל הרבנים מהישיבה או אצל חברים, וגם לשבתות האלו יש טעם מיוחד. זאת אווירה של קדושה ושמחה, אי אפשר להסביר את זה במילים".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.