דיאטה מהסוג הרוחני

מדוע חשוב להקפיד על מזון כשר? מה הקשר בין טיב המזון שאנו אוכלים לבין לימוד תורה? מה קורה למי שאוכל מזון שאינו כשר? כל אלו ועוד בראיון עם הרב אברהם פיינברג. מיוחד ל'טוב-טוב'

הקפדה על אכילת מזון כשר הינה אחת המצוות הבסיסיות בהן נתקל כל מי שנמצא בתחילת דרך ההתחזקות. ביקשנו לשמוע מהרב אברהם פיינברג, מרצה בכמה ארגוני קירוב ורב בית כנסת, תשובות לכמה מהשאלות הנפוצות בנושא הכשרות

מה קורה למי שאוכל מזון שאינו כשר?

"אנחנו יודעים היום דבר שאלפי שנים האנושות לא ידעה והוא שאם לא מעבדים ומשמרים את המזון כראוי עלולים להתפתח בו יצורים מיקרוסוקופיים זעירים, חיידקים, שיכולים לגרום מחלות. אם אתה היית מספר דבר כזה לאדם, אפילו מלומד, שחי נניח לפני מאתיים שנה הוא לא היה מאמין למשמע אוזניו. אבל היום המדע יודע שהעין האנושית אינה מסוגלת לראות הכל. יש הרבה דברים שמתרחשים למרות שאיננו רואים אותם, יתכן שבעתיד יכלו אותם יתכן שלא. בדומה לכך, מגלה לנו התורה, שהמזון שאינו כשר, למרות שלמראית עין הוא נראה תקין לחלוטין ולמרות שמבחינה תזונתית ערכו הבריאותי אינו פחות מזה של המזון הכשר, בכל זאת מי שאוכל ממנו מכניס לתוך הנפש סוג של טומאה שחוסמת לו את הרגישות לדברים רוחניים. הוא מאבד את הרגישות הרוחנית שלו. זה מה שנקרא 'לטמטם את הנפש'".

היכן באה הטומאה הזאת לידי ביטוי?

"אדם צריך לשאוף לקיים את התורה והמצוות מתוך הנאה ושמחה. כשאתה רואה בחור או אדם שלומד תורה כמו שצריך ולמרות זאת הוא אינו מרגיש הנאה וסיפוק בלימוד, אחד ההסברים האפשריים לכך שהוא לא מקפיד כראוי על רמת הכשרות של הדברים שנכנסים לפיו. צריך להבין שאוכל זה לא סתם דבר שעושה לנו טעם טעים בפה והרגשת שובע בבטן. האוכל בונה אותנו. הגוף שלנו מורכב מכל הדברים שאכלנו. ולכן אדם שחלילה אוכל מאכלים טמאים זה לא רק שהוא עבר עבירה מסוימת אלא עכשיו יש לו בעיה רצינית כי תאי הגוף שלו בנויים מהדבר הטמא. העיניים שלו, האברים שלו, העור שלו, הכל מורכב עכשיו מ"חלקיקים" של טומאה. ועד שהטומאה הזו מסתלקת יהיה לו קשה יותר לחוות חוויות רוחניות או ליהנות ממעשים רוחניים כמו תורה ומצוות".

מה עושה מי שרוצה להשתפר בעניין הזה?

"כמו בכל דבר יש לנו כלל: "הבא לטהר מסייעים בידו". עצם הרצון לשפר מעיד על רוח טהרה שעוברת על האדם. ברמה המעשית צריך לפתח ראשית כל מודעות לנושא הכשרות. להתחיל לשים לב מה אני קונה בחנות, איזה כשרות אם בכלל יש לזה, מה מצב הכשרות של חנות הפלפל או השווארמה שלתוכו אני נכנס, לחפש כשרות מהודרת ולא להסתפק ברמה הבסיסית ביותר. במקביל צריך להתחיל ללמוד את הנושא בצורה מסודרת. מי שאינו מכיר את ההלכות לעולם לא ידע היכן עובר הקו בין הכשר ללא-כשר. מי שגר בבית צריך גם לשים לב מה קורה במטבח. בנושא הזה צריך לנהוג ברגישות ובזהירות רבה כדי שלא ליצור חיכוכים ועימותים מיותרים. בשביל זה צריך כל אדם ובחור לעשות לעצמו רב כדי שתהיה לו כתובת לקבל ייעוץ והדרכה".

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.