אשר יצר

ברכת "אשר יצר", הינה אחת הברכות היותר קלות להבנה, ניתן לברך אותה בקלות תוך כדי הזדהות וכוונה אמיתית.

ברכת אשר יצר, מתי ולמה וסגולותיה

נתנאל לייפר

ברכת "אשר יצר", אותה מברכים בתפילת שחרית ובמשך היום לאחר עשיית הצרכים, הינה אחת הברכות היותר קלות להבנה, ניתן לברך אותה בקלות תוך כדי הזדהות וכוונה אמיתית.

ככל שהמדע מתקדם, אנו מבינים יותר ויותר את נפלאות הבריאה וגוף האדם, המערכות המשוכללות שפועלות ללא הרף במיליוני פעולות מדויקות ומתוחכמות כדי לבלוע את המזון לעכלו להוציא ממנו את החומרים הנצרכים לגוף ולהיפטר מהפסולת. על כל אחד מהתהליכים אותם הזכרנו בשתי מילים נכתבו ספרים מדעיים רבים המנסים להבין ולהסביר את מורכבות הפעולות ואת הדרך לטפל בהן כאשר הן נפגעות.

אנו רגילים בשטף החיים לראות כל דבר כמובן מאליו וברור שיקרה ללא תקלות וללא בעיות אך אלו שסובלים מבעיות עיכול ומעיים, אבנים בכליות וכדו' יודעים כי כל תקלה ולו הקטנה באחד מהתהליכים גורמת לייסורים רבים ובמקרים רבים לאשפוז בבית חולים ולצורך בניתוחים מסובכים ותרופות יקרות.

אחד מגדולי ישראל של הדורות הקודמים אמר פעם כי אם האדם היה יודע ומעריך את הנס שגופו מתפקד כראוי היה מתקשר לביתו בכל פעם שהתפנה כדי לבשר להם שהכל בסדר…

הברכה הקצרה (כ20 שניות) היא עצירה לרגע לצורך התבוננות והכרה בנפלאותיו של הבורא וההודאה על המערכת המשוכללת השוכנת בקרבנו ופועלת ללא תקלות

ברכת "אשר יצר" ידועה גם כסגולה לבריאות איתנה ולמניעת מחלות רבות (בשם החפץ חיים) וישנם סיפורים רבים על כאלו שקיבלו על עצמם לאומרה בכוונה ומתוך הכתב ונרפאו ממחלותיהם השונות.

שאלה : כמה זמן אחרי שיצא מבית הכסא יברך?
תשובה : יברך מיד לאחר שייטול או ישטוף את ידיו אם אין לו כלי ליטול בו, עד חצי שעה לאחר מכן. יש להקפיד לומר את הברכה במקום נקי בלבד.

להורדת ברכת אשר יצר לחץ כאן

 

מה טמון בברכה זו?

ברכה זו היא הודיה לאלוקים על ניתוח קשה ומסובך, שנעשה בגופנו זה עתה, ניתוח זה מתבטא בניקויו של הגוף מן הפסולת שבו ועלינו להודות על כך בכל לבבנו ובכל נפשנו.

הדבר הראשון שיש להודות עליו, הוא, שהניתוח נעשה באופן הקל ביותר.
הדבר השני, שהוא נעשה ללא הרדמה וסיכונים.
השלישי, ללא כאבים ויסורים.
הרביעי, אנו ודים שהניתוח נעשה על ידי הרופא הגדול ביותר שקיים בעולם, והוא השם יתברך.
הדבר החמישי שהניתוח נעשה חינם אין כסף.

על כל אחד מחמשת הדברים הללו, יש לתת הודיה גדולה לאלוקים ולהללו ולשבחו בברכת 'אשר יצר'.
(מתוך הספר 'ברכי נפשי, המייחס זאת לרבי אליהו' ראטה)

עוד משהו: אם היינו חושבים לרגע ומנסים להתבונן מה נעשה בגופינו, מהרגע שהאוכל נכנס לפה עד שהוא יוצא מהגוף, הינו שולחים כל יום sms לכל חברינו וידידינו שידעו שהכל עבר בשלום.
(עפ"י רבינו ירוחם ממיר מגדולי בעלי המוסר בדור העבר)

יש לכם שאלה? לחצו כאן והרב של האינטרנט יענה לכם 

 

ברכת אשר יצר

ברכת אשר יצר להורדה

ברכת אשר יצר הינה ברכה מיוחדת שהתקינו חז"ל בכל פעם שאדם יוצא לאחר עשיית צרכיו בחדר השירותים. ברכה זו מהללת ומברכת על היכולת המופלאה של גוף האדם להתנקות ועל החכמה שביצירת האדם באופן מופלא ומתוחכם. לברכה זו כאשר נאמרת בכוונת הלב אמיתית וכנה סגולות מרפא וכבר הפליגו גדולי ישראל באמירת הברכה במתון ובכוונה עצומה. בבתי עסק ובבניינים ציבור רבים בישראל נהגו לתלות שלט מהודר עם נוסח הברכה על אחד הקירות הסמוכים ליציאה מהשירותים.

 

אשר יצר עדות המזרח

נוסח ברכת אשר יצר כוללת את הפתיחה המוכרת של ברוך אתה השם אלוקינו…וממשיך עם יתר הברכה שתוכלו לראות כאן בתמונה:

אשר יצר ספרדי שונה אך במקצת מהנוסח האשכנזי, אמנם הברכה החותמת זהה.

  • "יצר את האדם בחכמה" כאמור על פי ספר בראשית, הקב"ה יצר את האדם "בצלם אלוקים" מבחינה רעיונית רוחנית. גם בדברים שלכאורה נתפסים כנחותים, בזויים ומלוכלכים כמו הפרשת צואה יש להם חכמה והגיון אלוקי רוחני.
  • "נקבים- נקבים, חלולים-חלולים" הכוונה למורכבות שיש בנקבי גוף האדם וכל סתימה או פתיחה שלהם שלא בצורה הטבעית והנכונה עלולה ליצור פגם ומום באדם חלילה.
  • "מפליא לעשות" – הכוונה לכך שרוח האדם נשמרת בתוך הגוף אף על פי שהוא מלא בנקבים הפתוחים לחלל האוויר החיצוני.

נקיות בזמן הברכה

כיוון שאי אפשר לדבר דברים שבקדושה בתוך בית הכיסא (שירותים) צריך לומר אותה מיד לאחר צאתו משם ובמקום נקי ללא ריח רע. לפני הברכה צריך לשטוף את הידיים במים ובניגוב.

 

על מה אומרים אשר יצר

למעשה בכל פעם שהאדם מתפנה, צריך לברך ואפילו על טיפה אחת. גם אם אדם נכנס לשירותים עשרות פעמים במהלך היום יש לברך על כל פעם ופעם שנכנס לשם. אמנם אם סיים ויצא מהשירותים אך מייד מרגיש בעצמו שצריך לחזור לשירותים ולהוציא שוב, אינו מברך אלא חוזר פנימה עד שמרגיש בעצמו שבוודאות התנקה לחלוטין.

תגובות:

  1. יוני says:

    האם מברך אשר יצר גם בשבת?

  2. natnuts1 says:

    שלום יוני,
    אכן צריך לברך אשר יצר גם בשבת.
    ברכה והצלחה.

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.