"אני לא מתפללת תפילת 'שמונה עשרה', כי אני לא יודעת מה צריך לעשות"

וגם: אמא שלי מקללת ומשפילה אותי, אני רוצה לכבד אותה אבל זה מאוד מאוד קשה לי. מה עלי לעשות?

שלום לכבוד הרב
אני בת 22, חוזרת בתשובה.

יש לי כמה שאלות שאשמח לקבל בתשובה עליהן.

גדלתי בבית מסורתי, לא דתי, וחונכתי בבתי ספר חילוניים. יש בי בושה על כך שאני לא יודעת כלום לגבי סיפורים מהתורה ודברים בסיסיים נוספים.

אני משתדלת לברך ברכות השחר, ברכת אשר יצר וברכת מזון. אלו התפילות היחידות שאני יודעת.

אני לא מתפללת תפילת 'שמונה עשרה', כי אני לא יודעת מה צריך לעשות ואיני יודעת איך להתפלל בכוונה, כי איני מבינה את המשמעות של המילים, ואני לא חזקה מספיק.

מידי פעם אני הולכת לשיעורי תורה ומקשיבה באינטרנט לשיעורים, אבל אני רוצה  לדעת איך אוכל להעמיק את הידע, ואשמח אם כבוד הרב ינחה אותי בעניין הזה.

בנוסף אני רוצה לשאול שאלה הלכתית לגבי מצוות כיבוד הורים: אני גרה בבית עם המשפחה ואני יודעת שכיבוד הורים זה חובה, אבל יש לי אמא שמהרגע שהיא קמה היא רק מקללת ומשפילה אותי כל פעם שהיא רואה אותי. ההורים שלי הם לא יציבים, כל דבר קטן מערער אותם ואין לי שום כוח לדבר איתם במיוחד לא עם אמא שלי שרק מקטינה אותי ומביאה אותי לכעס רב.

איך אוכל להתחזק במעלה הזאת? כמה אפשר לשתוק? האם הפתרון הוא ללכת למדרשה? הבעיה היא שאני בן אדם סגור, ביישן, ואני לא יודעת אם אסתדר שם.

 

בתשובה:

שלום וברכה

קודם כל – כל הכבוד על ההתקדמות היפה שלך.

ברוך השם זכית להתחבר לבורא עולם ולעשות צעדים עצומים שיביאו לך שפע ואושר, והם גורמים שמחה עצומה לבורא עולם.

בתפילה – הדבר הכי חשוב הוא לדעת שבורא עולם נמצא לידך ומקשיב לך ורוצה לשמוע אותך. לוקח זמן רב עד שמתרגלים לכך, כיון שהדבר לא נתפס במסגרת החושים, ולכן אין להיבהל מכך שבתחילת הדך קשה לבצע את זה.

בינתיים, עד שמבינים את הנוסח ומתחברים אליו, כדאי לדמיין שנשלחת לקרוא טקסט לפני נשיא ארה"ב, טקסט שהוכן ע"י מיטב כותבי הנאומים המומחים הגדולים ביותר בתחום, והוא מתאים במדויק לסגנון שהנשיא אוהב, הטקסט מכיל בקשות אישיות עבורך, ונאמר לך שהנשיא רוצה להיענות לכל בקשותיך. גם זה לוקח זמן רב, ותמיד צריך להתקדם צעד אחר צעד עד שלאט לאט מתרגלים.

לגבי כיבוד הורים, מובא בהלכה שאדם שאינו יכול לכבד את הוריו מחמת מצבם הנפשי, ראוי שיעבור לגור במקום אחר, וימנע מלפגוע בכבודם. ובפרט במקרה שלך שנראה שלעבור למדרשיה הוא הדבר היותר טוב עבורך. צריך להיזהר שלא להתקדם מעבר למה שאת יכולה ומסוגלת מצד אחד, מצד שני צריך לזכור תמיד מהו האידיאל והצורה הראויה ביותר להגיע אליו, ולהתקדם אליו בעוד צעד קטן.

מומלץ ליצור קשר עם ארגון לב לאחים טל. 03-6145-060 ולשמוע פרטים על מדרשיה, הרכז או הרכזת ידעו גם לייעץ לך בצורה אישית בהרחבה מה הכי טוב עבורך.

עם זאת צריך תמיד לזכור כי יש מצוה גדולה מאד לכבד את ההורים דוקא כאשר מצבם הנפשי גורם להם לנהוג כך. וכמה שאת יכולה לכבד ולמצוא את המקום לתת להורים הרגשה טובה, הוא מצוה עצומה.

הגמרא מספרת על אדם לא יהודי בשם דמא בן נתינה שהוריו לא היו יציבים, והוא כיבד אותם בצורה יוצאת דופן. כשהוא היה יושב בפגישות עם אנשים רמי מעלה הייתה אימו נכנסת ומכה בו עם סנדליה, או קורעת את בגדיו, דמא ידע לכבד את האם, וקיבל את הבזיונות בהבנה. והגמרא מסיימת שדמא זכה בזכות זאת לעושר אגדי, והוא ובניו היו מבכירי השלטון של האימפריה הרומאית.

חשוב לזכור שאדם שמקטין את השני לא עושה את זה מרוע אלא מחולשה וכאב פנימי, ככל שתצליחי להתרחק מעט ולהתנתק מהכאב האישי, ותצליחי להכיל את אימך, למצוא את הצדדים החיוביים שבה, ולהבין את הכאב והסבל האישי שגורמים לה להתנהג כך, או המצב הנפשי הגורם לכך, ולהפריד ביניהם.

ככל שתוכלי לעמוד במקום חיצוני, ולהכיל אותה ולתת לה כבוד והבנה, כך תוכלי להועיל לה יותר, וגם לעצמך.

לא מדובר במשימה קלה, הכאב והפגיעה האישית הוא דבר מאד אנושי והוא מצריך הרבה מאמץ להגיע למצב שבו את יכולה להתעלם ממנו ולהעניק הכלה וכבוד, אך תמיד חשוב לזכור מהו היעד הסופי אליו אנחנו שואפים להגיע.

ויהי רצון שתקויים בך הנבואה "והשיב לב אבות על בנים ובנים על אבותם", וכל משפחתך יזכו לשוב בתשובה שלמה.

 

ברכה והצלחה

הרב יהודה סטורץ

בית ההוראה 'נאות שמחה'
בראשות הגר"י לוקסברג שליט"א

 

קראתם? נהנתם? נשמח מאוד אם תשאירו לנו תגובה :)

כתובת הדוא״ל שלך לא תפורסם.